PRÁCE 🧰

Špatné starty za studena – diesel

20. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Nastartování auta Auto-moto baterie a nabíjení Zimní sezóna Startování auta v zimě

Dieselové motory mají někdy problémy se studenými starty. Jako důvod se se typicky nabízejí žhavící svíčky, ale není to pravidlo. U nafty je mnohem více variant závad.

Špatné starty za studena – diesel

Články na téma jak startovat auto v zimě:

  1. Špatné starty za studena – diesel a žhavící svíčky
  2. Diesel nestartuje v mrazech? Pátrejte po těchto problémech
  3. Špatný start studeného motoru – diesel - právě čtete

Zamrzlá nafta

Naprosto typický zimní problém se týká nafty, respektive letní nebo přechodové nafty. Ta zimní se totiž tankuje až od 1. prosince, přičemž nezamrzne ani při -20 °C. Problém je, když někdo v nádrži má ještě o Vánocích třeba letní naftu. Ta v minusových teplotách vylučuje krystaly parafinů, což je sice vratný děj, který palivo nijak nepoškodí, ale krystalky mají tendence ucpávat filtr paliva. Projev závady je jednoduchý – motor zkrátka nechce nastartovat, případně nastartuje jen na okamžik a pak zhasne.

Autobaterie

Diesel má tu nevýhodu, že obvykle vyžaduje vyšší startovací proud než motor na benzín. Znamená to vyšší nároky na akumulátor, který navíc dostane zabrat už jenom tím, že několikrát musí před startem žhavit. Start potom může probíhat znatelně líněji než obvykle, motor samozřejmě bude mít pravděpodobně problém naskočit. Pokud opravdu nenastartuje, pomůže jen start přes kabely, powerbanku nebo dobití akumulátoru.

Žhavicí svíčky

Jsme u nejčastějšího podezřelého, kterým jsou žhavičky. Žhavení typicky probíhá už v okamžiku, kdy řidič odemkne na dálku auto, nebo vozidlo pozná, že se klíček přiblížil (u keyless systémů). Další žhavení může proběhnout po zavření dveří a potom ještě jednou žhaví motor samozřejmě před startem. Obecně platí, že čím větší mráz, tím větší bude mít diesel se startem problém, protože studený vzduch i po stlačení bude logicky o něco chladnější než teplý vzduch po stlačení. Nemusí tedy dojít k dostatečnému nárůstu teplot ve válci, takže směs se nevznítí. Co se týče žhavicích svíček, je ideální je vyndat a proměřit, s ohledem na jejich cenu bychom u starších aut asi neváhali a vyměnili je spíš rovnou. Pokud to nepomůže, máte jistotu, že žhavičky jsou v tom nevinně.

Žhavicí svíčka v dieselovém motoru

Startér

Ano, i zde může být problém. Startéry aut se stop-start systémy jsou sice poměrně robustní, ale i tak se mohou třeba přidřít. Přidřený startér se obvykle projevuje tak, že má obří energetické nároky, které musí překonat proud z autobaterie. Při startování tudíž pohasínají světla nebo dokonce i palubní deska, zvuk startéru je jiný, většinou je slyšet, jak tam cosi drhne. Závada může být i v pastorku, který se nedostane do kontaktu se setrvačníkem nebo z něj vypadá. V takovém případě startér točí, ale jen sám o sobě, neroztočí motor. Pokud se startér neroztočí vůbec, ale akumulátor je nabitý, bude patrně problém v cívce. Zde může pomoci poklepání na startér, nicméně do budoucna bude potřeba problém vyřešit.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články