Prvovýrobní autobaterie jsou známé tím, že většinou vydrží skutečně dlouho. A velmi podobnou trvanlivost má i jeden konkrétní typ akumulátorů.
Baterie EFB vydrží i násobně déle než běžné akumulátory
Články na téma druhy autobaterií:
- Údržbová baterie
- Bezúdržbová autobaterie – existuje, nebo jde o mýtus?
- Lithiové autobaterie
- Autobaterie EFB
- AGM autobaterie
- Bezúdržbové autobaterie neexistují
- Autobaterie s vápníkem Ca/Ca
- Lithiové baterie v autech
- EFB autobaterie: Proč jsou lepší? - právě čtete
Trable moderních akumulátorů
Běžné akumulátory jsou namáhány nabíjením a vybíjením, tedy cyklováním. Velká část řidičů jezdí doslova na energetický dluh, protože než se autobaterie stihne dobít, zhasnou motor. Typický scénář třeba pro jízdy po městě nebo krátké trasy mezi dvěma vesnicemi. Novější auta mají vyhřívání sedaček, spoustu elektroniky, a ta samozřejmě potřebuje energii. Vezme si ji z autobaterie, kam se posléze nabíjením vrací. Efektivní nabíjení však začne až po několika kilometrech jízdy.
Cyklické namáhání snižuje životnost autobaterie, stejné jako třeba zimní starty, kdy musí akumulátor vydat velký proud. Pokud bychom se při startu studeného motoru podívali dovnitř, zjistili bychom, že desky se při tom doslova kroutí, respektive jsou na nich pozorovatelné deformace. Způsobuje to odpadávání aktivní hmoty, a tedy snižování činné plochy elektrod. Opět se tím snižuje životnost autobaterie.
Prvovýrobní autobaterie bývají navržené skutečně tak, aby vydržely co nejdéle. Je to jedna z posledních komponent v autě, u které se výrobci snaží o maximální trvanlivost. Dosahují toho poměrně jednoduše, a to zesílením desek elektrod a jejich lepší konstrukcí. Lze si ji představit jako mřížku, na které je aktivní hmota a právě síla mřížky a její druh jsou klíčové pro dlouhou životnost a odolnost akumulátoru jako celku. Pokud klasický akumulátor nahradíte EFB, dosáhnete vyšší životnosti autobaterie, a to klidně i o osm až deset let. Nabíjení i vše ostatní funguje stejně, principem ani chemií se EFB od klasické olověné autobaterie nijak neliší.
Výhody EFB Autobaterií
- Lepší odolnost vůči cyklickému namáhání. Jednou z hlavních výhod EFB autobaterií je jejich odolnost vůči častým cyklům vybíjení a nabíjení. EFB baterie jsou navrženy tak, aby zvládaly hlubší a častější vybíjení, což je ideální pro vozidla vybavená systémem start-stop, kde motor často zastavuje a znovu se spouští. Běžné baterie by se při takovém provozu rychleji opotřebovaly, zatímco EFB baterie si zachovávají svou kapacitu a životnost po delší dobu. Pozor, pokud je auto vybaveno rekuperací, vyžaduje AGM akumulátor, nikoliv EFB.
- Delší životnost. Díky zesíleným deskám a použití kvalitnějších materiálů mají EFB autobaterie delší životnost než běžné baterie. To znamená méně častou výměnu a nižší provozní náklady pro majitele vozidel.
- Lepší výkon při nízkých teplotách. EFB baterie mají obecně lepší startovací schopnosti při nízkých teplotách než standardní zaplavené baterie. To je zvláště důležité v zimních měsících, kdy jsou startovací podmínky náročnější.
- Ekologičtější možnost. Díky delší životnosti a lepšímu výkonu jsou EFB autobaterie ekologičtější, protože se nemusí tak často měnit a recyklovat. Nižší spotřeba materiálů a energie potřebné pro výrobu a recyklaci baterií přispívá k ochraně životního prostředí.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (3)
Za mou více jak 25ti letou praxi u dealera Ford vím, že nejvyšší životnost (běžně kolem 10ti let u vozů bez start/stop) vykazovaly AKB originální Ag/Ca (stříbro/vápník) osazované do všech modelů počínaje Fiestou ´97 (mot. Zetec SE 1,25L 16V). Baterie Ag/Ca mají vyšší odolnost vůči vysokým nabíjecím proudům, které krátkodobě produkuje alternátor (není řízen standardním regulátorem) základě požadavku od PCM (řídící jednota motoru). Ten může po velmi krátkou dobu dosahovat dle provedení i 120-150 A. A to žádná běžná "olověnka" nezvládne.
Proto si myslím, že nevhodnější volbou v poměru cena/výkon/životnost jsou AKB Ag/Ca nebo alespoň Ca/Ca, které jsou cenově mezi obyčejnou a EFB baterií.
Jen malé vysvětlení ke startovacímu proudu za studena.
Norma EN udává proud měřený při teplotě -18°C po dobu deseti sekund s poklesem napětí na 7,5 V. Starší norma DIN udává proud při stejné teplotě ale po dobu 30 sekund s poklesem napětí na 9 V.
To znamená, že dle normy EN může mít baterie startovací proud za studena 700 A ale dle normy DIN třeba jen 450 A.