PRÁCE 🧰

Repasování autobaterie – proč se neprovádí?

2. 12. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Repasování starších baterií je poslední dobou trend, který je na vzestupu zejména s rozmachem hybridních a čistě elektrických aut. Repasují se běžně i akumulátory do elektrického nářadí, ale jak jsou na tom autobaterie?

Repas autobaterie se nedělá z více důvodů

Myšlenka repase autobaterie není nic nového, ostatně třeba startovací akumulátory typu AGM, GEL nebo lithiové jsou poměrně drahé a teoreticky by to mohlo dávat smysl. Jenže existuje hned několik problémů, úskalí a důvodů, proč se to nedělá.

Rozdílné desky

Repase by nejvíce komplikoval asi fakt, že každý výrobce autobaterií má trochu jiný výrobní proces, a především se nepoužívá žádný rozměrově jednotný formát desek elektrod. Ano, víceméně jsou rozměry u akumulátorů stejných rozměrů podobné, ale některý výrobce používá desky vyšší, jiný širší a podobně. Ve světě baterií, například pro elektrické nářadí, figurují ve velké míře standardizované články, například 18650. Stačí se tedy dostat dovnitř akumulátoru a vyměnit staré a opotřebené články za nové, u autobaterie to provedete těžko.

Cenová náročnost

Na výrobě autobaterie je nejdražší materiál, desky jsou z prakticky čistého olova (a to i u těch opravdu levných autobaterií). Produkce probíhá z větší části automaticky, třeba AGM baterie vyžadují stlačení desek a separátorů vložených mezi ně a tento sendvič je vsunut do boxu baterie z polypropylenu. Následně je tam pod tlakem napuštěn elektrolyt. Něco takového by šlo teoreticky opakovat s použitím nových elektrod stejných rozměrů, jenže z původní autobaterie by nám zbyl pouze vnější obal a pokud by byly v dobrém stavu, tak možná i póly. I za předpokladu, že by se obal dal dobře rozebrat, abychom se snadno dostali dovnitř, by zde byl pravděpodobně velký podíl ruční práce. Ne, opravdu by se to nevyplatilo.

Repas baterií pro elektromobily

Trochu jiná situace nastává u akumulátorů trakčních. Zde se používají velmi kvalitní články, sestavené do bloků (modulů), navíc většinou standardizovaných rozměrů, které používá celá automobilka nebo koncern. I samotný akumulátor sdílí většinou více elektrických aut postavených na modulární platformě – typickým příkladem může být již nevyráběný VW e-Golf, který měl shodnou baterii s VW e–Crafter.

Ani u trakčních akumulátorů se však nemění jednotlivé články, obvykle je pomocí diagnostických metod identifikován modul, který má vadný článek. Následně dojde k demontáži celé baterie, rozdělání a výměně modulu za nový. Pokud je vadných článků více a mění se všechny, dojde tak k repasování klidně letité baterie. Ekonomicky se to vyplatí, protože celá baterie vyjde na stovky tisíc, nejsou výjimkou elektromobily, u kterých akumulátor stojí jako náhradní díl i kolem milionu korun.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články