PRÁCE 🧰

Magické oko autobaterie – proč na něj nespoléhat

24. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Termín „magické oko“ možná znáte z rozjetých večírků jako alkoholický nápoj, eventuálně jako druh elektronky. Ve světě autobaterií se jedná o nejjednodušší a nejrychlejší ukazatel stavu akumulátoru. Bohužel na něj nelze stoprocentně spoléhat.

Autobaterie a magické oko – proč na něj nespoléhat

Magické oko na autobaterii běžně najdete

Dnes už se od toho pomalu ustupuje, ale stále spousta výrobců osazuje své autobaterie magickým okem. Je to v podstatě jednoduchý hustoměr, který je částečně ponořen do elektrolytu u jednoho z článků. Tvoří ho průzor, kterým prochází světlo dolů ke kuličce zelené barvy nadnášené kapalinou. Pakliže kulička poklesne vlivem nižší hustoty, je průzor černý. V případě, kdy je hustota dostatečná k tomu, aby zelená kulička byla těsně pod průzorem, je vidět její barva, takže je na první pohled jasné, že je akumulátor nabitý. Pak je tu ještě jedna varianta, pakliže je průzor světlý, je baterie vyčerpaná a na konci životnosti.

Magické oko autobaterie a omyly

Z pohledu běžného uživatele je magické oko opravdu extrémně jednoduchý ukazatel, který po většinu času funguje víceméně správně. Jenže pak je tu hned několik problémů s tímto jednoduchým principem spojených:

  • Magické oko hlásí stav elektrolytu v jednom článku – při poruše v článku jiném se tak tváří, že je vše v pořádku, jenže auto třeba ani nenastartuje.
  • Pakliže dojde ke stratifikaci elektrolytu, je magické oko absolutně nepřesná technologie, signalizující víceméně náhodný stav. Stratifikace znamená, že se oddělí voda od kyseliny sírové, přičemž kyselina klesá dolů ke dnu autobaterie a nahoře zůstává méně hustá voda. Výsledkem většinou je, že magické oko signalizuje akumulátor zralý na výměnu, při částečné stratifikaci to tak být nemusí. Autobaterii však stačí protřepat a rázem se situace otáčí a podle magického oka se zdá být zdravá a třeba i plně nabitá. Do toho se mísí ještě rozdíly mezi jednotlivými články, což je další faktor, který vnáší do všeho chaos.
  • Pokles plochy aktivní hmoty – situace, kdy z mřížek opadává aktivní hmota, což je zcela běžný proces spojený s blížícím se koncem životnosti autobaterie. Jak je hmoty na mřížkách čím dál méně, snižuje se činná plocha elektrod, což je spojeno s poklesem kapacity a startovacího proudu. Z pohledu uživatele je však vše v pořádku, protože elektrolyt má ideální hustotu.
  • Hluboké vybití způsobuje pokles hustoty elektrolytu, a to tak značný, že magické oko hlásí autobaterii na výměnu. Jenže když se v tomto stavu neponechá akumulátor příliš dlouho, není nic ztraceno! Stačí jej do plna nabít, ideálně v regeneračním nebo rekondičním režimu a baterie je schopna fungovat klidně dalších pět let.

Věřit magickému oku, nebo ne?

Z výše uvedeného je asi patrné, že jednoduchost a ekonomická přístupnost technologie je zároveň jejím největším limitem. Magické oko zvládá ukazovat stav elektrolytu pouze a jenom v jednom článku, a to ještě v jeho horní části. Ve chvíli, kdy ho budeme brát jako jasný a nesporný ukazatel zdraví akumulátoru, je jenom otázkou času, než na to dojedeme. Jakž takž mu lze věřit u denně provozovaných aut, kde je elektrolyt promícháván jízdou, autobaterie dostává základní péči a není často zcela nebo dokonce hluboce vybíjena. I tak je ale lepší se při hodnocení stavu autobaterie orientovat především podle jejího napětí, případně využít zátěžový tester.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články