PRÁCE 🧰

Dobíjení baterie u auta denně provozovaného

14. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Tímto článkem tak trochu odpovídáme na dotaz jednoho z našich čtenářů. Jeho otázka zněla, jestli je nutné nabíjet autobaterii i v případě, kdy je auto pravidelně provozováno, nebo se jedná o zbytečnost.

Dobíjení baterie v autě, které je provozované denně

Inteligentní dobíjení autobaterie

Napřed odpovíme zkráceně. Pokud je vozidlo vybaveno systémem inteligentního dobíjení, pak nelze než doporučit, jednou za čas akumulátor nabít i nabíječkou. Pakliže se jedná o starší auto bez chytrého dobíjení, které je v provozu denně nebo alespoň obden, nutné to není.

Teď k tomu, jak to funguje a jak to fungovalo dřív. Současné automobily jsou stavěné tak, že autobaterii vyloženě škodí. První trable je stop-start systém. Způsobuje zvýšené cyklování autobaterie a klade na ni velmi vysoké nároky. Vypnutí motoru znamená ztrátu zdroje energie, takže vše táhne baterie sama, přičemž se samozřejmě docela rychle vybíjí. Motor naskočí až v okamžiku, kdy už na to akumulátor přestává stačit. Nic takového dříve nebývalo, motor se nastartoval, pak se jelo, zhasnul až v okamžiku, kdy řidič dorazil do cíle cesty.

Dobíjení autobaterie u moderního auta

Největší problém však způsobuje již zmíněné inteligentní dobíjení. Řídící jednotka dobře ví, kdy může odpojit alternátor, tím snížit zatížení motoru a ušetřit něco málo emisí. Činí tak co nejčastěji a namísto dobíjení autobaterie konstantním napětím 14,5 V, do ní pere buď napětí vysoké (přes 15 V), nebo nic. AGM akumulátory jsou na něco takového samozřejmě stavěné, ale rovněž je potřeba zmínit, že jsou několikanásobně dražší, než jednoduché zaplavené olověné.

Problém inteligentního dobíjení je v tom, že prakticky nikdy nenabije autobaterii do plna, maximálně při dlouhém brzdění motorem při jízdě z kopce. Běžný provoz však znamená, že baterie cykluje někde mezi 40 a 80 % své kapacity, a to neustále. Jakmile řidič nastartuje, začíná cyklování a končí po vypnutí motoru. To, v jakém stavu ji řidič opustí po zaparkování vozidla, je do značné míry loterie. Na rovinu však je třeba konstatovat, že ne každá automobilka nastavuje dobíjení takto agresivně, některé jsou k akumulátorům šetrnější více, jiné na to kašlou a co nejnižší emise jsou pro ně vším.

Jak zjistit, jestli potřebuji dobíjet baterii?

Je poměrně jednoduché dopátrat se toho, jestli máte auto, které je s nabíjením velmi skoupé. Stačí několikrát změřit napětí na svorkách akumulátoru vozidla odstaveného alespoň přes noc. Bude-li průměr měření 12,6 V a vyšší, můžete být bez obav. Naopak 12,4 V a cokoliv pod touto hladinou je problém, protože baterie začíná sulfatovat, což zkracuje její životnost. Raději ji tedy alespoň jednou za čas (2 týdny až měsíc) nabijte inteligentní nabíječkou, na její životnosti se to pozitivně projeví.

Ohledně dobíjení autobaterií pak platí jednoduché pravidlo, že nikdy není ke škodě věci a není tím co zkazit. Naopak tím lze akumulátoru jenom prospět. Nejhorší pro něj je, když je delší dobu ponechaný ve vybitém stavu. Sulfát olova na deskách elektrod vytvoří pevné krystalky, které nejdou odstranit. Sníží se tím kapacita autobaterie i její startovací proud.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Petr Schönack, 18. 2. 2024 7:31
Jezdím přes 100km denně a přesto v zimě jednou za čas dobíjím i s hloupým alternátorem. Dnes už jsou snad všechny nabíječky chytré a umí dobýt šetrně, i ty za pár stovek. Baterka vydrží 5- 6 let a pak už auto nemám, tak dál nevím.
K69, 15. 2. 2024 19:04
Všechna auta zatím snesla odpojení konektoru měření od baterie. Trvá to 5 minut i s jeho zaizolováním páskou. Zpět konektor připojuji jen na STK nebo při záručním servisu. Ejhle baterie Octavie je najednou i po 7 letech v dobré kondici. Ano u některých aut se objevuje nějaká otravná hláška, ale nic co by člověka mělo trápit.

Podobné články