PRÁCE 🧰

Dobíjení autobaterie v autě, nebo ji raději odpojit?

10. 11. 2023 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Dříve se pro nabíjení vyndávala autobaterie z auta. Dnes už to není potřeba, ba dokonce to může být i trochu na obtíž. Proč?

Dobíjení autobaterie v autě, nebo ji raději odpojit?

Odpojení řídících jednotek

Při vyjmutí autobaterie dochází k odpojení veškeré elektroniky a řídících jednotek vozidla. U staršího vozidla bude autorádio pravděpodobně požadovat zadání kódu, bude nutné nastavit znovu datum a čas, navíc může být prvních několik dní třeba nestabilní volnoběh, protože řídící jednotka si musí znovu vše „osahat“ a nastavit nejrůznější hodnoty. Například škrtící klapka, pokud nemůže vlivem nečistot dojíždět až do krajní polohy, si potřebuje upravit hodnoty a najít ten správný rozsah a podobně.

„Co se sakra stalo?“ ptá se řídící jednotka

Moderní auta mohou být zmatená o něco víc. Vyjmete třeba napůl nabitou autobaterii a vrátíte ji plnou. Řídící jednotka neví, co si o tom myslet a netuší, jestli jde o akumulátor úplně nový nebo jenom do plna nabitý původní. Systém inteligentního dobíjení totiž počítá s tím, že i autobaterie prochází jistým opotřebením, průběžně monitoruje její napětí a z toho odvozuje i její stav a fázi životnosti. A samozřejmě přizpůsobuje nabíjení alternátorem za jízdy tak, aby řidič i za chladného rána nastartoval. Nesmí ale nabíjet neustále, protože alternátor znamená další zátěž pro motor a s tím spojenou vyšší spotřebu i emise (nepatrně).

Nabíjejte klidně baterii v autě

U novějších aut a vlastně i u těch starých tedy doporučujeme nabíjet klidně s baterií v autě. Má to však jednu podmínku – podívejte se do návodu, jak na to. Když připojíte nabíječku na svorky autobaterie, dojde sice k nabití, ale řídící jednotka se o tom nedozví. Může jí pak chvíli trvat, než si baterii znovu „osahá“ a po tuto dobu nemusejí fungovat některé systémy vozidla správně (například stop-start). Při nabíjení u novějších vozidel je většinou potřeba dát jednu svorku nabíječky na pól autobaterie a druhou na kostřící bod na karoserii, který bude někde poblíž. Tak je zaručeno, že řídící jednotka bude vědět, že proběhlo nějaké nabíjení.

Škoda Fabia 4

Škoda Octavia 4

Pro názornost pár screenshotů z návodu na vozidla Škoda Fabia čtvrté generace, Škoda Octavia čtvrté generace a pro porovnání ještě přidáváme Škodu Fabii první generace a Škodu Octavii první generace. Způsoby nabíjení autobaterie se liší právě tím, kam se připojují svorky nabíječky. Starším generacím to bylo jedno, u těch nových už na tom záleží.

Škoda Fabia 1

Škoda Octavia 1

Dobíjení autobaterie bez odpojení – rizika

Spousta řidičů se bojí, že nabíjením bez odpojení autobaterie od elektrosoustavy vozidla vystavují třeba drahé řídící jednotky nějakému riziku. Není tomu tak. Palubní síť zejména v novějších vozech je přizpůsobena nabíjení za jízdy alternátorem, které probíhá daleko rychleji, než externí nabíječkou. Ve výsledku tak není třeba mít obavy, že by mohlo dojít k poškození auta. Nevíme ani o jednom případu, kdy by se tak stalo, pokud takovou zkušenost máte, budeme rádi, když se o ni podělíte v komentářích pod článkem.

Zdroj info: autoaku, škoda.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.
Publius Scipio, 10. 11. 2023 22:39
Opravdu ve městech, kde je nejvíce aut ve státě na ulici a zejména na sídlištích je přeci dobíjení baterie v autě zcela běžné a opravdu velmi jednoduché. Proboha, zase jeden článek napsaný, protože rozumný nápad není, autor dlouho nic nenapsal a šéf se zlobil!
Miroslav Frank, 10. 11. 2023 20:51
Při nabíjení Fiat Stilo 1.4 ve voze dojde k přepálení pojistky řídící jednotky. Pokaždé. Po nabití a výměně pojistky vše funguje.

Podobné články