PRÁCE 🧰

Direct Shift CVT odstraňuje slabiny CVT

1. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Typy automatických převodovek

Automobilka Toyota má velmi trvanlivé převodovky e-CVT. V honbě za co nejlepší efektivitou však přišla s unikátním řešením klasického variátoru.

Direct Shift CVT odstraňuje slabiny CVT

Články na téma druhy automatických převodovek:

  1. Variátor - CVT převodovka
  2. Převodovka PowerShift
  3. Direct Shift-CVT převodovka
  4. e-CVT převodovka
  5. Hydroměnič vs. CVT převodovka
  6. Direct Shift CVT převodovka - právě čtete
  7. e-CVT není CVT

CVT s jedním stupněm navíc

Klasickou jednoduchou CVT převodovku asi spousta řidičů dobře zná. Princip je velmi prostý – dvě řemenice s proměnným obvodem a mezi nimi řemen nebo řetěz. Řemenice jsou složené z kuželů, ty mezi sebou svírají řetěz a oddalováním nebo přibližováním kužely určují obvod kružnice, kterou řetěz obíhá. CVT je velmi efektivní zejména v městském provozu, kde se často mění rychlost jízdy. Umožňuje totiž motoru držet konstantní otáčky, zatímco se mění převodový poměř, čímž vozidlo zrychluje.

I tak má ale toto řešení své slabiny. Efektivita přenosu síly je při rozjezdu horší, navíc právě rozjezdy opotřebovávají CVT převodovku nejvíce. Toyota tedy přišla s nápadem využít k rozjezdům převod klasický ozubený a pak teprve „přepnout“ na CVT převodovku. Docílí tím především vyšší efektivity, protože rozsah CVT se může posunout a oblast nejvyššího opotřebení a nejnižší efektivity obstará právě ozubený převod. Bonusem je i lepší dynamika a odezva na pokyny plynového pedálu.

Technické řešení

Z motoru jde hřídel do hydroměniče, který se stará o plynulý rozjezd se zařazeným pevným prvním stupněm, současně s tím se ale roztáčí i obě řemenice CVT. Po rozjezdu se hydroměnič uzamyká, opět z důvodu ztrát, ke kterým by zbytečně docházelo. Jakmile je dosaženo potřebné rychlosti, vyřadí se ozubený převod a převodovka funguje v CVT režimu. Jestli vám to připadá složité a nepochopitelné, podívejte se na video níže, kde to je docela solidně vysvětleno animací.

Aby řidič neměl pocit, že jede na vysavači (takto skutečně někteří lidé popisují monotónní zvuk při řízení auta s CVT, nedivíme se jim), má CVT část virtuální stupně. Co to je? Jsou to pevně nastavené průměry řemenic, mezi kterými řídící jednotka přepíná a nechává tedy motor měnit otáčky v určitém rozsahu. Vůz pak alespoň akusticky působí jako kdyby měl klasický hydroměničový automat.

Nevýhody Direct Shift CVT

Zatím není na trhu toto řešení dostatečně dlouho na to, abychom mohli dělat nějaké závěry. Nicméně proti e-CVT je to koncepce principem méně trvanlivá, takže bychom rozhodně měnili v převodovce olej každých 30 tisíc kilometrů. Řemen bude podléhat opotřebení, s tím je třeba počítat, je tomu tak u každé CVT skříně. Na druhou stranu je posílena spolehlivost odstraněním rozjezdů přes CVT, takže si nemyslíme, že by tato převodovka byla nějak riziková, a i u ojetiny bychom se jí nebáli.

Zdroj info: Toyota, toyota-club.net.
Zdroj médií: Toyota, YouTube.

Podobné články