PRÁCE 🧰

Motorový olej 5W-30 – od každého výrobce bude trochu jiný

16. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Specifikace 5W-30 je, i přes nástup modernějších 0W-20, případně dokonce 0W-8, stále nejpoužívanějším a neprodávanějším mazivem pro motory aut, která u nás jezdí. Je dobré vědět, že ne všechny tyto oleje jsou stejně kvalitní. A v neposlední řadě – cena nerozhoduje.

Olej 5W-30 a jeho cena – má smysl si připlatit?

Obecně platí u výběru oleje tyto zásady:

  • Řiďte se vždy tím, co doporučuje automobilka. Nemá smysl pouštět se do experimentů s rozsahy mimo hranici vytyčenou výrobcem auta. Fakt ne.
  • Při výběru maziva je rozhodující specifikace oleje předepsaná normou automobilky (typicky třeba VW 507.00), všechny tyto normy, které daný výrobek plní, jsou napsané někde na obalu. Pokud automobilka předepisuje třeba jenom „specifikace API SL“, i tu někde na obalu najdete. Můžete experimentovat s různými produkty, ale vždy je třeba se držet předpisu automobilky, přes to nejede vlak!
  • Pokud máte na výběr, pak „hustší“ specifikace (typicky 10W-40) jsou vhodnější při méně častých studených startech, přičemž ty „řidší“ (například 0W-20) budou lepší, pokud často startujete promrzlý motor a jezdíte spíše kratší trasy.

Není 5W-30 jako 5W-30

To, že koupíte dva různé oleje SAE specifikace 5W-30, znamená, že oba budou mít patrně trochu jiné vlastnosti. Pro porovnání si vezměme technické listy od dvou olejů. Prvním je Mobil 1 ESP Formula 5W-30 a druhým Lukoil Avangrade Professional LE 5W-30. Oba plní stejnou SAE normu, přesto mají lehce odlišné vlastnosti, které si porovnáme. Vysvětlení všech důležitých měřených vlastností najdete v samostatném článku.

Technický list Mobil 1

Hustotu při 15 °C mají oba produkty velmi podobnou, liší se jenom o 3 kilogramy na metr krychlový. Bod vzplanutí uvádí Lukoil trochu matoucím způsobem, a to přes 220 °C, takže zde ho proti Mobil 1, u kterého je uvedeno 254 °C, moc porovnávat nemůžeme. Kde už najdeme prokazatelný rozdíl, je kinematická viskozita při 40 °C. Zde je „tekutější“ Lukoil s hodnotou 67,7 mm2/s a Mobil 1 deklaruje hodnotu 72,8 mm2/s. Kinematická viskozita při 100 °C, což je v podstatě provozní teplota, je rovněž odlišná. Lukoil uvádí 11,95 mm2/s a Mobil 1 má 12,1 mm2/s. Mohli bychom ještě porovnat velmi důležitý parametr, kterým je HTHS viskozita. Ta se u běžných olejů pohybuje přes 3,5 a bude tomu tak v případě obou maziv, na která jsme se zaměřili. Bohužel, Lukoil HTHS neuvádí. Rozdíl je podstatný až u maziv specifikací 0W-20 a 0W-30, kde drtivá většina těchto olejů má HTHS nižší, než 3,5. Pokud na to není uzpůsoben i motor a konstruktéři s tím nepočítali, pak byste neměli takový olej používat. Bohužel, cena většinou neurčuje ty opravdu důležité vlastnosti a některé z nejlevnějších olejů fungují lépe, než oleje dražší.

Technický list Lukoil

Nic jako „nejlepší 5W-30“ neexistuje. Sám autor článku, majitel dvou aut, lije do obou stejnou specifikaci, ale každou od jiného výrobce. Pokud chcete doporučení na optimální olej pro svůj motor, hledejte na fórech, tam obvykle najdete spoustu zkušeností majitelů. Běžně se dočtete, že s určitým olejem má motor klidnější a tišší chod. Některé agregáty jsou v tomto směru citlivější, jiným je to víceméně jedno a běží se všemi mazivy plus mínus stejně.

Určující jsou aditiva

Vlastnosti maziv jsou dány použitým základovým olejem a z velké míry také aditivací. Obecně platí, že aditiva umí zařídit kdeco a kdejakou vlastnost skoro až zázračně vylepší. Problém je v tom, že silně aditivovaná maziva sice mají třeba velmi široké spektrum teplot, ve kterých fungují dá se říct ideálně (např. oleje SAE 0W-40), ale o to dřív se aditiva vyčerpají. Produkt tak velmi rychle ztrácí deklarované vlastnosti. Ve výsledku je lepší použít méně aditivovaný, řekněme obyčejný olej, který pak nemusíte měnit tak často, jako silně aditivovaný, který bude na hraně svých možností už někde po 10 000 kilometrů nájezdu.

Zdroj info: total, mobil 1, lukoil, castrol.
Zdroj médií: Depositphotos, Mobil1, Lukoil.

Podobné články