Doba elektrická se znovu hlásí o slovo a tentokrát v podobě elektrických dodávek koncernu Stellantis. Mezi prvními jsme si tak mohli vyzkoušet vozy do zásuvky od Peugeotu, Opelu a Citroënu.
První jízdy: elektrické užitkové vozy od skupiny Stellantis
Zatímco venku řádilo doslova aprílové počasí a člověk nevěděl, jestli má mít roztažený deštník nebo si nasazovat sluneční brýle, vyrazila jsem kousek za Prahu, přesněji do golfového resortu v Předboji. Zde na mě čekaly elektrické vozy, tedy přesněji dodávky - a to jak ty užitkové, tak ty osobní, které se hodí spíše pro rodinnou dovolenou než rozvážení těžkého materiálu.
Také čtěte
Na první pohled byste snad ani nepoznali, že vozy jezdí na elektřinu a nikoli se spalovacími motory. Vzhledem se od sebe totiž téměř neliší. O tom, že je něco jiné, z velké většiny prozradí až rozjezd, který je absolutně neslyšitelný. Kdo by si snad ale mohl myslet, že se kvůli přidaným baterkám musely dělat nějaké kompromisy v užitečném zatížení nebo v nákladovém prostoru, ten by se mýlil. I když nutno podotknout, že při zkušebních jízdách jsme ve vozech byli sami a bez nákladu, tudíž, kdo ví, o jak moc by se dojezd snížil.
Jeden by až řekl, že při nákupu těchto vozů si budete vybírat spíše podle svých preferencí a srdeční záležitosti k dané značce. Elektrické dodávky stojí na platformě EMP2 a největším odlišením každé z nich je maska, protože z boku a ze strany vypadají totožně. K dispozici mají elektromotor s výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm. V nabídce jsou dvě výše kapacity baterií. Můžete si tak vybrat 50 kWh (230 kilometrů na dojezd) nebo 75 kWh (330 kilometrů na dojezd). Baterie jsou uloženy pod podlahou, tudíž se nemuselo ubírat na komfortu nebo prostoru vzadu. Velkou výhodou elektrifikovaných dodávek je, že budou moci beztrestně jezdit do ekologických zón evropských měst. Jak je to s dobíjením? Vysvětlí následující obrázek.
Já jsem si pro své hodinu a půl dlouhé testování v okolí Předboje vybrala tyto adepty: Opel Zafira-e; Peugeot e-Traveller a Citroën ë-SpaceTourer. Musím přiznat, že jsem si chvilku musela zvykat na to, jak tiché vozy to jsou. Ale věřím, že posádce manažerů, které řidič vyzvedne z letiště po dlouhém letu, to přijde vhod. Ve vozech nechybí nic, na co jste zvyklí u těch klasických (spalovacích).
Auta budou k dostání v několika výbavových stupních. Přístrojový štít se graficky změnil do velmi líbivé podoby a stejně tak řadící volič se vcucl do vkusného doplňku, který do interiéru skvěle pasuje a jeho ovládání je opravdu jednoduché. Přibyla také elektrická ruční brzda. Co ale bohužel zůstává, a je to takový malý nešvar koncernu, je rychlost infotainmentu. Je zatraceně pomalý a nemohu se dočkat, až se to změní - to bude velký důvod k oslavě.
Také čtěte
Při jízdě jsem si na pár minut zkusila i přepnutí jízdního režimu a hned jsem se musela pousmát. Neboť při volbě režimu Power se dojezd téměř okamžitě zkracuje zhruba o 30 kilometrů. Je tedy vhodné se vždy udržovat v tom Eco, protože i tak auto jede pohodově a v určitých situacích i dynamicky, a tak žádné závodní ambice nejsou na místě. Samozřejmě lze při jízdě zmáčknout písmenko B pro rekuperaci energie.
První dojmy jsou tak víceméně pozitivní a už se těším, až si tahle auta vyzkoušíme v redakci v plnohodnotných testech. Kdo má rád dodávky, zamiluje si snad i tyhle kabelové.