🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Výměna oleje v motoru – auta si o ni umí říct i sama

30. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Interval výměny oleje je nastavený od výrobce, ale může se stát, že si vůz řekne o výměnu sám, a to dokonce s předstihem. Jak je to možné?

Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama

Neexistuje nic jako příliš častá výměna maziva v motoru. Ano, kdybyste to dělali každých 500 kilometrů, už by to vypadalo asi trochu divně, ale motor obecně potřebuje olej, který je co nejblíže požadovaným vlastnostem. A ty se s časem a opotřebením mění – do lubrikantu se dostává palivo a saze, prochází tepelnými cykly, vyčerpávají se aditiva. Všechny tyto faktory mají na vlastnosti motorového oleje vliv.

Výměna motorového oleje – jak často?

Výrobce zpravidla předepisuje buď jeden, nebo dva možné intervaly. Buď konzervativní, neprávně dnes nazývaný „zkrácený“, což bývá nejčastěji 15 tisíc kilometrů, případně standardní long-life. Ten může být 20 až 50 tisíc kilometrů, nejčastěji však 30 tisíc. Auto pak má obvykle nastavený interval v řídící jednotce a včas vás upozorní, že se blíží nájezd, po kterém je potřeba mazivo vyměnit. U některých ojetin pak na palubním počítači svítí třeba symbol montážního klíče pořád, protože si majitel obstará výměnu doma sám, ale interval vynulovat neumí.

Jenže moderní auta už nějaký čas umí ještě jednu vychytávku. Ona si totiž jsou schopna stav motorového oleje i odhadnout a s klidem vás do servisu pošlou dřív, než třeba po 15 tisících kilometrech. Jak to dělají? Řídící jednotka má přístup k celé řadě parametrů, nicméně nedělejme si iluze, že by byla schopna nějakého chemického rozboru nebo analýzy. Snímá však tato data:

  • Počet studených startů – patrně nejdůležitější údaj, který má vliv na opotřebení oleje. Každé nastartování studeného motoru je zátěž pro motor i olej a zejména auta vytěžovaná jízdami na krátkých trasách mají olej plný paliva. To samozřejmě mazivu neprospívá.
  • Vytáčení motoru – tohle si dnes už umějí měřit dokonce i některé motorové pily (což jsou o několik řádů jednodušší stroje než auta). Prostě je nastaven určitý limit otáček, jehož překročení je zapsáno. Případně si může auto měřit jen počet vytočení motoru se studeným olejem, například o teplotě do 60 °C.
  • Jízdní styl – řídící jednotka zná samozřejmě v kterémkoliv okamžiku jízdy polohu plynového pedálu, rychlost a podobně. Je tedy schopna víceméně definovat, jak řidič jezdí. Pokud budete vůz často vytěžovat dálniční jízdou s vyšší spotřebou, patrně vás pošle pro výměnu maziva dřív, než když budete jezdit piánko po okreskách.

Ve finále se můžete dočkat toho, že se vám na displeji rozsvítí hláška o blížící se výměně olej třeba už v 9000 kilometrech. Velmi dobře to má nastaveno Honda, která u svých hybridů, tedy minimálně v manuálu, uvádí, že ve ztížených podmínkách může být interval zkrácen až na 5000 kilometrů!

Zdroj info: totalenergies, motul, motor1, Honda.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články