Schopnost určit svoji polohu byla extrémně důležitá už pro první námořní výpravy. Od pozorování hvězd, kompasu a sextantu jsme se dopracovali až ke GPS technologii, která denně pomůže milionům lidí dorazit do cíle cesty, nebo třeba najít své ukradené auto.
GPS sledování vozidel – jak to funguje
Články na téma GPS sledování:
- Kam dát GPS lokátor v autě?
- Sledování GPS lokátorem a zákon
- Lokátor automobilu a reálné případy, kdy zachránil vůz
- GPS lokátor a čtení dat z OBD
- GPS lokalizace je s námi už několik dekád - právě čtete
- GPS ochrana auta a postup při odcizení vozidla
- GPS lokátor do auta a jeho vliv na cenu pojistky
- GPS lokátory a autopůjčovny
- GPS lokátor do auta a kniha jízd
- Vypnutí 2G sítí je problém pro auta i GPS lokátory
- GPS lokátor pro řidiče začátečníka
- GPS lokátor: Kolik stojí provoz?
- Hlídač garáže funguje přes internet věcí - již brzy
Na počátku byla tragédie
Tlak na vznik dostupného GPS systému určování okamžité polohy přišel současně s rozvojem technologií, letů do vesmíru a také s tím, jak někdy eskalovala studená válka. Civilní Boeing Korean Air (označení KAL 007) se roku 1983 dostal nad Kamčatku, kde bohužel neměl co pohledávat. Jelikož v oblasti v tu dobu operovala dvě velmi podobná letadla, ale armádní průzkumná, byl vyhodnocen jako nebezpečí pro sovětský lid a sestřelen. Zpětně se Sovětům nelze úplně divit, přeci jenom panovalo určité napětí, nicméně na druhou stranu piloti stíhaček, které byly k Boeingu vyslány, nevyloučili, že se může jednat o civilní letoun. Přesto dostali rozkaz ho sestřelit. Tím zažehli další krizi, kterou zklidnil až nástup Michaila Gorbačova do čela SSSR. Tak jako tak bylo jasné, že s tím, jak houstne vzdušný prostor a létání se stává dostupnějším, by se sakra hodilo, kdyby piloti věděli, kde se pohybují.
GPS lokalizátor pouze pro armádu
GPS systém byl tehdy v plenkách, celý projekt byl sice víceméně funkční, ale měla k němu přístup výhradně armáda. Panovaly obavy, že pokud by byl dostupný komukoliv, půjde velmi snadno zneužít. Nakonec se to vyřešilo poměrně fikaně – do dat byla uměle zanášena chyba, která snižovala přesnost o desítky až nižší stovky metrů. Armáda disponovala přístroji se speciálními moduly, které chybu uměly odfiltrovat, takže pracovala s polohovými daty na tehdejší dobu velmi přesnými (cca +-5 metrů). Přinášelo to ale víc komplikací než užitku. Rozjel se černý trh s moduly na separaci chyb a armáda měla svých navigačních zařízení nedostatek, takže se musela uchylovat k používání civilních navigací. Je fajn, že se zhruba dozvíte, jestli jste uprostřed Atlantiku, nebo v severní Itálii, ale pro městské boje byla pořád lepší papírová mapa (ta je mimochodem v některých ohledech nepřekonaná do dnes).
GPS lokátory pro sledování vozidel
Polohu přijímat i odesílat
Se začátkem května 2000 přišel zásadní zlom a systém o chybovost přišel. Od té doby využíváme GPS ve velkém. Mimo jiné i v autech, kde primárně slouží k navigaci. Krom přijímačů, což jsou pasivní zařízení, která jen berou signál z družic a pomocí výpočtů ho transformují do dat o poloze, jsou zde i GPS lokátory. Ty mají jednu vymoženost – signál přijímají, ale umějí i komunikovat. To je extrémně důležité!
Jak funguje lokátor auta
Pakliže potřebujete třeba hlídat auto tak, abyste kdykoliv věděli, kde se nachází, je vám k ničemu, že auto samo ví, kde je. Vy potřebujete, aby umělo svoji pozici odeslat a ideálně aby ji odesílalo v nějakém nastaveném intervalu. Tato komunikace se řeší přes GSM sítě, tedy přes SIM karty. Lokátor odešle svoji polohu na server, ten ji zpracuje a podle nastavených kritérií pak může třeba upozornit majitele vozidla (opět přes GSM síť), že jeho auto si někdo „vypůjčil“.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme
REX nabízí zákazníkům jednodušší a bezpečnější život. Ať už se jedná o vozidla, nemovitosti, zaměstnance, zabezpečení nebo GPS lokalizaci. Vše jednoduše a spolehlivě v jednom prostředí.