PRÁCE 🧰

Životnost baterií elektromobilů přestává být problém

2. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

U elektromobilů panuje obecná představa, že dost zásadní komponenta, tedy akumulátor, má velmi omezenou životnost. Je to pravda jen částečně, respektive to pravda být přestává.

Životnost baterií elektromobilů přestává být problém

Chcete-li najít odborníka ne elektromobilitu, zeptejte se v libovolné hospodě po desáté hodině večerní v pátek. Jistojistě jich potkáte hned několik a zjistíte, že Octavia 1.9 TDI je nejlepší auto v historii vesmíru a elektromobily jsou blbost, protože baterka za pět let odejde a nová stojí zhruba to, co rodinný dům. Problém je, že spousta lidí si utvoří velmi silný názor na elektromobily za současné absence reálné zkušenosti s nimi.

Evropané toho moc nenajezdí

Nuže, je čas, přestat si z toho dělat legraci, podívejme se na fakta. Začneme stručným souhrnem v několika bodech:

  • Průměrné evropské auto najezdí 11 298 kilometrů ročně (data k roku 2019 – bereme „předcovidový rok“). Vychází to na 31 kilometrů denně.
  • Automobilky dnes dělají auta se spalovacími motory, která vydrží 150–200 tisíc kilometrů, bez potřeby větších investic do servisu. Po této porci se začnou sypat a stává se z nich „kasička“. Jsou výjimky, jako například hybridy od Toyoty, ale jsou i auta, která se začnou kazit daleko dřív.
  • 200 tisíc kilometrů tedy průměrný evropský vůz najezdí za 17,7 roku. Zde není bez zajímavosti, že český vozový park se tomuto věku stále více přibližuje. Takto jednoho dne dojdeme do bodu, kdy reálně průměrný český vůz bude vrak.

Jaká je skutečná životnost baterie elektromobilu?

Problémem je počet cyklů, které baterie snese. Nabíjením a vybíjením probíhá cyklování, jako jeden cyklus se počítá nabití 0 % až 100 %. Nabíjení z 20 % do 70 % je tedy polovina cyklu, stejně jako nabíjení z 50 % do 100 %. Pojďme se tedy podívat na další soubor faktů:

  • Lithium-iontové baterie a jejich životnost – zvládají zhruba 2000 cyklů s tím, že po této porci mají obvykle kolem 80 % své původní kapacity. Elektromobil to nedělá nefunkční, jenom mu poklesne dojezd. Li-ion akumulátory používá většina současných elektromobilů.
  • Většina vozů Tesla má kolem nájezdu 200 tisíc kilometrů stále kapacitu akumulátoru zhruba 80 až 85 %. Jedná se o ty vytěžovanější kusy. Realisticky lze očekávat, že 80 % kapacity bude mít akumulátor někdy mezi dvanáctým a patnáctým rokem od výroby. Po 17 letech bude mít akumulátor pravděpodobně mezi 70 a 80 % své původní kapacity. Důvodem je i určitá degradace v čase. Akumulátor nepoužívaného elektromobilu stárne i přesto, že se s ním nejezdí. Tak to prostě je.
  • Technologie baterií se stále vyvíjí, zlevňují a stoupá jejich životnost. Je velmi pravděpodobné, že budoucí trakční akumulátory budou degradovat ještě méně.

Životnost vychází už víceméně na stejno

Když si tedy porovnáme spalovák a elektromobil:

  • Průměrné 17–18 let staré auto se spalovacím motorem bude na konci své životnosti. V tu chvíli bude mít za sebou zhruba 200 tisíc kilometrů. Bude ho čekat (nebo už ji má za sebou) výměna turba, u dieselu vstřikovačů, EGR ventilu, dvouhmoty, DSG automat bude vyžadovat výměnu spojek.
  • Elektromobil se stejnou porcí nájezdu a bude mít akumulátor s kapacitou 70 až 80 %. To znamená, že namísto 400 kilometrů na jedno nabití bude schopen ujet třeba 300 kilometrů. Motor bude s velkou pravděpodobností stále v pořádku a krom spotřebních dílů a dílů podvozku není, co by se na elektrickém autě mohlo pokazit. Ano, baterie už nebude co bývala, nicméně jako druhé auto takový elektromobil stále s přehledem poslouží.

Zdroj info: evlithium, insideevs, torquenews.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články