PRÁCE 🧰

Dotace na elektromobil – Německo je stoplo. Proč?

13. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Dotace na elektromobily Dotace na pořízení elektromobilu Dotace na elektroauta v cizině

Německo se často tváří jako nejzelenější země Evropy a s radostí najde obvykle velmi drahé řešení na jakýkoliv problém, který by byť jen trochu zaváněl emisemi. Jenže ani německá státní pokladna není bezedná.

Dotace na elektromobil – Německo je stoplo. Proč?

Dieselgate? Rychle něco vymyslete!

V roce 2016 začalo Německo ve velkém dotovat nákupy elektromobilů. Dieselgate byla v plném proudu a naši západní sousedé měli patrně pocit, že musejí strašně nutně nějak reagovat, aby ukázali, že smrtelný hřích jejich továrny na peníze (Volkswagen) hodlají odčinit. Vznikl tedy systém pobídek, které měly přesvědčit veřejnost k nákupu elektrických aut, nebo alespoň hybridů. V lednu 2023 pak přestala vláda podporovat nákup vozů s hybridními pohony a dotace omezila jen na elektromobily.

Z cizího se to rozdává samo

Krátce před letošními Vánoci, konkrétně 18. prosince, přišla velmi rychlá stopka. Již schválené dotace budou vyplaceny, nicméně nelze žádat o nové. Ekonomicky stále ještě velmi silné Německo (státní dluh 59,8% HDP k roku 2019) totiž narazilo na verdikt soudu. Dotování elektromobilů totiž probíhalo z klimatického fondu, kam vláda přelila z veřejných peněz 60 miliard eur. Jenže tento přesun prostředků nebyl tak úplně v souladu s ústavou, takže logickým krokem bylo zrušení dotací, které proběhlo dost rychle a tak, aby se nestalo, že si najednou všichni zájemci na honem koupí elektromobil.

Dotace = prodeje

Docela zajímavá byla reakce opozice, která krok vlády zkritizovala s tím, že prodeje elektrických aut stagnují a bez dotací se patrně propadnou úplně, což tak nějak uvádí na pravou míru celou nesmyslnost vládních pobídek. Přínos pro planetu je neměřitelný, ale tlak „zelených“ politických stran a neziskovek zkrátka musel vyústit v alokaci nemalé části veřejných peněz do snahy, rozšířit uměle elektromobilitu co nejvíce. Ostatně původně měla dotace od ledna 2024 jen klesnout. ADAC na to reagoval a varoval, že zrušení ohrozí rozvoj elektromobility v Německu.

Pár čísel a faktů ohledně německých dotací:

  • V průběhu let mohla dotace být až 6000 eur (148 000 korun), pokud vůz nebyl dražší než 40 000 eur (987 000 korun).
  • 5000 eur (123 000 korun) mohli dostat ti, kdo si koupili elektromobil v ceně 40 001 eur až 65 000 eur (1,6 milionu korun). Tato dotace byla od ledna 2023 snížena na 3000 eur (74 000 korun).
  • Pokud majitel auta čerpá dotaci, musí ho následně držet alespoň šest měsíců. Co se s vozidlem stane pak, nikdo neřeší. Dotace navíc šlo čerpat opakovaně. V reakci na to byla prodloužena doba, po kterou musí majitel auto držet ve svém vlastnictví na rok. 
  • Odhaduje se, že každá třetí Tesla v Německu prodaná byla nejdéle po roce prodána do zahraničí.

Rok 2024 ukáže pravdu

Nadšenci a fanatičtí protlačovači elektromobility hlasitě hýkali a prstem ukazovali na západ pokaždé, když byl zveřejněn graf prodeje elektromobilů v Německu. Argument, že za tak masivní prodeje mohou dotace, byl pro ně lichý. Zrušení dotací však může alespoň trochu udělat trh trhem a pomoci ukázat, na kolik je zájem lidí o elektromobily skutečný a na kolik je motivuje, že jim na auto stát něco přisype a moc neřeší, co se děje dál. Ano, elektromobily jsou skvělé, pohodlné, často velmi praktické. Ale podporovat jejich prodeje z veřejných peněz dává asi takový smysl, jako rušit ve snaze o omezení emisí CO2 jaderné elektrárny.

Zdroj info: E15, Reuters, ADAC.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články