PRÁCE 🧰

Dotace na elektromobily – přijde jejich zrušení?

10. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Dotace na elektromobily Dotace na elektroauta v Česku

Elektromobily byly s jejich rozmachem tlačeny, jak jen to šlo. Bohužel, spoustě lidí právě toto auta na baterky zprotivilo. Vypadá to ale, že se dotace a jiná zvýhodnění pomalu končí.

Dotace na elektromobily – přijde jejich zrušení?

Ekologie a „ekologie“

Ono to vlastně nedává moc smysl. Nejstarší a tedy ta nejméně emisně čistá auta mají lidé, kteří holt na nová nemají, takže s hýčkají v garáži klidně třeba pátnáctiletou ojetinu. Naopak movitější sorta si dopřeje třeba co dva roky nový vůz, což může být klidně i elektromobil. Jenže na ten dostanou v mnoha zemích západní Evropy dotaci, tedy slevu, kterou zaplatí stát, potažmo unie. Technicky vzato tak ti chudší ze svých daní přispívají bohatším na jejich elektrická auta.

Ještě bizarnější rozměr to dostává ve chvíli, kdy si uvědomíme, kolik energie stojí výroba nového vozu. Bez ohledu na to, jestli je to spalovák nebo elektromobil, je to extrémně emisně náročný proces. Takže nechat si patnáct let starou oktávku a dojezdit ji do mrtva, je pravděpodobně daleko ekologičtější, než si namísto ní pořídit každé dva roky oktávku novou.

Parkuj zdarma! 

U nás se naštěstí dotace na elektromobily pro fyzické osoby ani neobjevily, takže jsme tohoto nesmyslu byli ušetřeni. Co ale zafungovalo pro spoustu lidí jako pobídka, je možnost využití registračních značek začínajících písmeny „EL“ a s tím spojeného zvýhodněného parkování v Praze na modrých zónách. Pro elektromobily je to ještě s přimhouřením oka pochopitelné, ale možnost se vztahuje i na většinu plug-in hybridů. Takže se najednou objevila spousta aut, která umí jezdit jak na elektřinu, tak na benzín nebo naftu, ale jejich uživatelé je prakticky nedobíjejí. Akumulátor s sebou vozí jenom z toho důvodu, aby nemuseli parkování řešit.

Zvýhodnění elektromobilů – dotační eldorádo končí?

Jenže třeba v té Praze už se delší dobu mluví o omezení výhodného parkování jen na auta s „EL“ SPZkou, které je skutečně registrované v Praze. Nejen u nás se ale nad výhodami pro bateriová auta stahují mračna. V Británii byl už letos v červnu ukončen hlavní dotační program na osobní elektromobily a vláda ponechala jen dotace na elektrické dodávky, užitková vozidla a motocykly.

Podobně k tomu přistoupili i v pokrokovém Švédsku, kde 8. listopadu utnuli dotace, které mohly na jedno elektrické vozidlo dělat až 70 000 švédských korun (cca 155 000 českých korun). Dokonce i v o něco méně pokrokovém Maďarsku začínají rušit zvýhodněné parkování pro auta na baterky, která mohla v mnoha městech stát zcela zdarma. Města patrně vystřízlivěla, začala výhodu rušit a elektrické vozy parkují za stejné ceny jako ostatní.

Dotace na elektromobil

Přijde narovnání trhu?

Logicky si asi leckdo klade otázku, čím je to způsobeno? Vždyť tu bylo takové nadšení – greendealy a podobné ambiciózní rozjuchanosti, ve kterých měla elektrická auta své jisté. Jenže ve chvíli, kdy ceny energií rostou, vše zdražuje a přichází ekonomická nejistota, je rozdělená společnost to poslední, co jako vláda potřebujete.

Když občané oblékají druhý svetr, protože nechtějí protopit majlant, si jejich soused přijede domů úplně novým elektromobilem. Autem, na které se mu z části složili právě ti, kteří aktuálně počítají každou korunu, tedy lidé, jimž reálně hrozí pokles životní úrovně. Ve městě pak ten samý soused zaparkuje zdarma, zatímco plebs musí hezky zaplatit, jinak odtah nebo pokuta. Neudivuje mě tedy, že se spíš potichu a často nenápadně dotační programy ruší, stejně tak i další výhody, které z majitelů bateriových vozů dělají v očích chudších něco víc. Doufejme, že tento trend bude pokračovat a jako sekundární efekt se alespoň trochu narovná tržní prostředí.

Zdroj info: Evropská agentura pro životní prostředí, villanyautosok, motor.no, Government Offices of Sweden.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články