PRÁCE 🧰

Proč se Češi vyhýbají elektroautům

20. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Oblíbenost elektrických aut

Zelená doprava tuzemské řidiče zatím příliš netáhne. Česko se v rámci popularity elektromobility řadí na nejhorší příčky v celé Evropské unii. Otázkou je, proč.

Důvody, proč zelená doprava v Česku zaostává za EU

Aktuální data ukazují, že podíl elektromobilů na prodeji nových osobních vozidel v České republice zatím dosahuje jen na 2,7 procenta. V porovnání s průměrem Evropské unie tak Česká republika dramaticky zaostává. V rámci EU totiž tato hodnota dosahuje až na 13,2 procenta. Hůře než Česko na tom už je pouze sousední Slovensko.

Řada odborníků si proto klade otázku, proč čeští řidiči elektrická auta tak zásadně odmítají. Většina z nich se shodne na tom, že příčin je celá spousta. V tomto článku se ale podíváme na to, jaké jsou ty vůbec nejčastější.

Česká láska k osvědčeným ojetinám

Statistiky ukazují, že Češi dlouhodobě milují ojetá auta. V kontextu celé Evropské unie se tuzemský vozový park řadí k těm vůbec nejstarším. Je zřejmé, že průměrné stáří českých osobních automobilů momentálně dosahuje na šestnáct let. Situace se v posledních letech navíc nijak neposouvá, od roku 2021 se dokonce průměrné stáří ještě o jeden rok zvýšilo. Evropský průměr je přitom mnohem nižší a dosahuje jen na 11,8 roku. V sousedním Německu je to 9,8 roku, v případě Polska 14,3 roku.

Češi tak jsou ve volbě osobních automobilů velmi konzervativní. Neradi opouští fungující vzorce, a i proto se do elektromobility příliš nehrnou. Příkladem je rok 2023. Data z České republiky totiž ukázaly, že Češi se opět vrátili k naftovým kombíkům, které v autobazarech sháněli nejčastěji, ukázaly statistiky prodejce Auto Esa. Klasicky dominují hlavně dvojkové a trojkové Octavie.

Nové elektromobily jsou často mimo příjmové možnosti

Sázka na vyzkoušené naftové kombíky souvisí i s druhým důvodem, kterým je vysoká pořizovací cena nových elektroaut. Češi dlouhodobě nepreferují nákupy nových vozů a raději vždy sázeli na jen pár let staré ojetiny. Bude každopádně zajímavé sledovat, zda v příštích letech se tento trend změní a tradiční český kupující začne s oblibou vyhledávat ojeté elektromobily. Těch zatím není na tuzemském trhu příliš. Na druhou stranu je ale zřejmé, že poptávka po nich rovněž není vůbec vysoká.

Je otázkou, jak by čeští kupující reagovali v situaci, pokud by cena elektroaut výrazněji klesla, a to třeba díky dotační podpoře. Je zřejmé, že řada lidí by tuto možnost s oblibou využila. Statistiky i u jiných dotačních titulů ukazují, že státní subvence totiž Češi jednoduše milují. Týká se to třeba fotovoltaik. Je tedy možné, že v případě existence cenového zvýhodnění by koupě nových elektroaut rostly. Na druhou stranu by na tento jev mohl negativně doplatit český státní rozpočet, který už i bez této případné dotační podpory není ve vůbec ideální kondici. Rozpočty jsou již několik let deficitní a v těch následujících se obrat k lepšímu nečeká.

Nabíjecí infrastruktura

Dalším důvodem, proč Češi stále raději sází na tradiční paliva, je stále poměrně nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Ke konci září loňského roku Ministerstvo průmyslu a obchodu evidovalo celkem 2 312 dobíjecích stanic. Je sice pravdou, že jejich počet každým měsícem stoupá, zároveň ale platí, že vzhledem k potřebám jejich počet stále poměrně zaostává.

Na druhou stranu je potřeba uvést, že vzhledem k celkovému počtu využívaných elektromobilů na tuzemských silnicích je veřejná dobíjecí infrastruktura dostačující. Pokud by ale nyní měli všichni přesednout z klasických paliv na elektřinu, rozhodně by tyto kapacity k pokrytí poptávky nestačily. Veřejný sektor tak musí do dalších let zapracovat na tom, aby se veřejná dobíjecí síť minimálně stejným tempem nadále rozšiřovala.

Zdroj info: mpo.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články