PRÁCE 🧰

Norma WLTP a měření emisí

4. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Základní info k elektromobilům

Od 1. září 2017 WLPT nahradil dřívější test množství vypouštěných emisí a spotřeby paliva NEDC. WLTP cyklus lépe odpovídá podmínkám reálného provozu.

Co je to jízdní cyklus WLTP

WLTP znamená Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure a skutečně nahrazuje původní NEDC test, který byl popravdě dost zkreslující a zavádějící. Ani novinka není nijak zásadně objektivní, ale realitě je rozhodně blíž. WLTP totiž vznikl tak, že se vzal nějaký reálný jízdní profil, který byl následně přenesen do laboratorních podmínek.

WLTP norma a EURO 6c

Stejný den, tedy 1. září 2017, kdy vstoupila v platnost nová norma pro měření emisí, přišla i norma omezující emise Euro 6c. Celé to samozřejmě souvisí se snahou o maximální možné omezení emisí spalovacích motorů. Druhým dechem je nicméně nutné poznamenat, že ani euro norma nebo třeba filtry pevných částic, kterými jsou vybaveny moderní motory, nejsou všemocné. Obecně by asi stálo zato někdy rozebrat efektivitu nejrůznějších nařízení a norem, které mají směřovat k ekologičtějšímu provozu aut, nicméně není to předmětem tohoto článku. Jedno srovnání ale určitě stojí za to, původní norma EURO 1 povolovala hodnotu prachových částic pro vznětové motory 140 mg/km. EURO 6 povoluje 4,5 mg/km.

Jak se měří podle normy WLTP?

  • Celý cyklus probíhá po dobu 30 minut.
  • V laboratoři na dynamometru, který umí klást jízdní odpory. Motor tedy nutí k vyšší či nižší zátěži.
  • Teplota v testovací místnosti je 23 °C.
  • Simulace má čtyři fáze lišící se zátěží (low, medium, high, extra-high).
  • Průměrná rychlost při testu je 47 km/h.
  • Maximální rychlost je přes 130 km/h.
  • 13 % času vozidlo stojí, tzn. může být pomocí stop-start systém vypnutý motor.
  • Měří se všechny možné kombinace motorů a převodovek. Respektive všechny, které si zákazník může vybrat.

WLTP test a RDE měření

Jelikož WLTP metodika je pořád jen laboratorní test, využívá se ještě jednoho měření v reálném provozu. Toto měření se nazývá RDE a jeho výsledkem jsou jakési realitě více se blížící hodnoty emisí. Na auto se přivěsí jakýsi „měřicí kufr“ a s ním se jede v rámci platných předpisů trasa skládající se z jedné třetiny z města (s průměrnou rychlostí 15 až 40 km/h, maximum 60 km/h), druhou třetinu tvoří mimoměstské komunikace (průměrná rychlost 60 až 90 km/h) a poslední třetinou jsou dálnice (průměr 145 km/h, krátkodobě i výše, ale pouze do 160. km/h). Při měření podle RDE standardu musí být teplota vzduchu -7 až 35 °C a jízda trvá 90 až 120 minut.

RDE měření

WLTP ani RDE skutečnému provozu moc neodpovídá

Měření emisí a spotřeby je jedna věc, reálný provoz s reálným, často spěchajícím řidičem, je věc druhá. Dnešní motory většinu času spalují chudou směs, máme nejrůznější technologická opatření, jak emise snížit, účinnost spalovacího motoru nicméně stále zůstává kolem 30 až 40 %. Zbytek motor odevzdá do okolí jako teplo. Nelze tedy pomocí nejrůznějších nařízení regulovat emise do nekonečna.

Tabulkové hodnoty prakticky nikdy neodpovídají tomu, co si bruselský úředník vysní. Stačí jedna výměna oleje, při které se nahradí moderní „vodička“ 0W-20 rozumnější (v návodu k autu obvykle povolenou) viskozitou 5W-30 a spotřeba vzroste, stejně jako emise.

Zdroj info: Volkswagen, WLTP Facts, Fiat.
Zdroj médií: Mercedes-Benz, Volkswagen.

Podobné články