PRÁCE 🧰

Tohle jsou nejčastější omyly o novém povinném ručení

23. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat povinné ručení Základní info k povinnému ručení

Povinné ručení doznalo řadu změn. Zvýšily se minimální zákonné limity a také došlo k rozšíření okruhu vozidel, za které musí jejich provozovatel povinné ručení platit. Společně s novinkami se ale vyrojila také řada mýtů. Tohle jsou čtyři nejčastější, které si uvedeme na pravou míru.

Nové povinné ručení 2024 a čtyři nejčastější omyly

Články na téma povinné ručení:

  1. Co je povinné ručení
  2. Povinné ručení: Platí i mimo komunikace?
  3. Co je potřeba k povinnému ručení
  4. Změna povinného ručení - poradíme, jak na to
  5. Svatba a povinné ručení? Se změnou neotálejte!
  6. Nejčastější chyby, které děláme při uzavírání povinného ručení
  7. Víte, jak zjistit, jestli má řidič platné pojištění auta podle SPZ?
  8. Víte, co je to povinné ručení a proč se nevyplatí to nejlevnější?
  9. Co všechno umí nezávislý srovnávač povinného ručení?
  10. Povinné ručení při přepisu vozidla nezaniká automaticky
  11. Povinné ručení z pohledu zákona: Co je dobré vědět?
  12. Srovnání povinného ručení najde tu nejlevnější pojistku
  13. Proč se nevyplácí provozovat auto bez povinného ručení?
  14. Povinné ručení na nové auto musíte mít už v autosalonu
  15. Víte, kdy dochází k zániku povinného ručení v jednotlivých případech?
  16. Díky porovnání povinného ručení najdete nejlevnější nabídku
  17. Kde všude platí povinné ručení sjednané v Česku?
  18. Nejčastější mýty a omyly o povinném ručení
  19. Povinné ručení v roce 2024: Přehledný výčet změn
  20. Novinky v povinném ručení. Na co se musí řidiči připravit?
  21. Nové povinné ručení 2024 a čtyři nejčastější omyly - právě čtete
  22. Řidiči pod dohledem aplikace: Za slušnou jízdu levnější pojistka
  23. Srovnání povinného ručení v prvním čtvrtletí roku 2024
  24. Jak vybrat nejlepší povinné ručení a nešlápnout vedle? - již brzy

Vyšší limity musím nastavit u své pojišťovny

Jednou z novinek je navýšení minimálních zákonných limitů. Ty dosud činily 35 milionů a nově se zvyšují na 50 milionů korun. Důvodem je navýšení průměrných škod, které se v průběhu roku 2023 vyšplhaly na více než šest miliard korun. Zvýšení celkové výše škod při dopravních nehodách je nepochybně způsobeno rostoucími náklady na opravy vozidel a také na zdravotní péči po nehodách.

I když si nejnižší zákonné limity povinného ručení platí jen hrstka motoristů, zmínění budou nepochybně přemýšlet, zda musí kvůli navýšení minimálního limitu aktualizovat smlouvu u své pojišťovny. Pro tyto řidiče máme dobrou zprávu – navýšení limitů provedou pojišťovny automaticky a pojistníka s touto změnou seznámí zpravidla ve výročním dopise.

Mohlo by vás zajímat: Většina klientů pojišťoven volí limity 70/70 milionů a vyšší. To znamená, že v případě pojistné události pojišťovna poškozenému vyplatí z viníkova povinného ručení až 70 milionů korun při škodě na zdraví, případně 70 milionů korun při škodě na majetku.

Zelenou kartu můžu nechat doma

Zelená karta je mezinárodní osvědčení o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinném ručení). Kartu už nějakou tu dobu fyzicky v autě vozit nemusíte. Při namátkové silniční kontrole se policisté spokojili s její ofocenou verzí, případně formátem, který byl dostupný v aplikaci vaší pojišťovny. Nově již nebude potřeba mít kartu v elektronické ani listinné podobě.

Policisté totiž budou mít přístup do online databáze České kanceláře pojistitelů, kde si platnost sami ověří. Zatímco některé zdroje tvrdí, že povinnost vozit s sebou (alespoň vyfocenou) zelenou kartu se zrušila již od 1. ledna roku 2024, jiné zdroje hovoří o 1. červenci 2024. Pro klid v duši proto doporučujeme mít doklad ofocený nebo alespoň v aplikaci minimálně ještě po dobu následujících šesti měsíců.

Za povinné ručení je zodpovědný řidič

Další velkou novinkou pro motoristy je skutečnost, že povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přechází v roce 2024 z vlastníka na skutečného provozovatele vozidla. Většinou platí, že provozovatel je zároveň i majitel vozidla, ale např. u leasingu je majitelem leasingová společnost a provozovatelem klient leasingu, na což nový zákon nyní pružně reaguje.

Problémem může být i auto, které si od rodiče půjčuje potomek. Podle novely zákona by měl povinné ručení platit on. Odborníci však říkají, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si auto půjčí od rodičů či kamarádů jen občas. Stále bude důležité, aby bylo auto hlavně pojištěné.

Povinné ručení kvůli vyšším limitům zdraží

Zdražení povinného ručení, ke kterému dochází již několik let v řadě, jde ruku v ruce s inflací a navýšení zákonných limitů na něj v naprosté většině případů vliv nemá. Povinné ručení s nejnižšími zákonem danými limity si totiž platí zhruba jen deset procent klientů pojišťoven.

Nejvíce zdražení pocítí rizikoví řidiči, kteří mohou za pojistku nově zaplatit o několik stokorun, či tisícikorun více a také ti, kdo si platili povinné ručení s nejnižšími zákonnými limity. O jejich navýšení a s ním souvisejícího zdražení pojistky bude tyto klienty pojišťovna včas informovat.

  Online kalkulačka povinného ručení

Zdroj info: Novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, Pojistné podmínky pojišťoven.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články