🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Povinné ručení a novinky na které se musí řidiči připravit

9. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat povinné ručení Základní info k povinnému ručení

S příchodem nového roku se v České republice mění i povinné ručení. Zvyšují se minimální limity pro pojistná plnění a odpadá i povinnost držet u sebe zelenou kartu. Novinek je ale pro řidiče mnohem víc.

Novinky v povinném ručení. Na co se musí řidiči připravit?

Čeští zákonodárci se při tvorbě změn povinného ručení zaměřili hlavně na to, aby problematika pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byla řidiče co možná nejpřehlednější. Přijaty ale byly i některé více či méně praktické změny.

Limity pro pojistné plnění se zvyšují

První velkou novinkou jsou vyšší minimální limity pro pojistné plnění, a to v případě újmy na zdraví, majetkové škody a smrti. Pro všechny tyto případy se minimální limity zvyšují z dosavadních 35 na 50 milionů korun.

Změny se týkají nových, ale i stále platných smluv. Ačkoliv smluvní potvrzení těchto změn nebude po motoristech požadovat přímo pojišťovna, budou novinky účinné už přímo ze zákona.

V případě smrti nebo újmy na zdraví se limit vztahuje na každou postiženou osobu. Pro majetkovou škodu bude nově platit, že limit se bude týkat jedné škodné události bez ohledu na počet poškozených.

Povinnost sjednání přejde na provozovatele

Další velkou novinkou pro motoristy bude, že povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přejde od roku 2024 z vlastníka na skutečného provozovatele.

V praxi je pod pojmem skutečný provozovatel vozidla možné chápat takovou osobu, která má právní i faktické možnosti dispozice dopravním prostředkem. Laicky řečeno tedy taková osoba má na starosti rozhodování o tom, kdy a kým bude vozidlo zrovna provozováno.

Zpravidla sice platí, že provozovatelem bývá právě majitel automobilu. V praxi to ale může být i rozdílná osoba a na to se novinka právě zaměřuje.

Pokud by kupříkladu rodič chtěl přenechat vůz k užívání své ratolesti, ale nadále by zůstal majitelem vozu, povinné ručení bude nově muset být napsáno na jméno potomka.

Změny se týkají i zelené karty

Snahy o digitalizaci české veřejné správy přinesly ovoce i ve vztahu k motoristům. Nově totiž skončí povinnost mít u tebe takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o tom, že došlo ke sjednání povinného ručení. Úřady v České republice totiž budou nově získávat potřebná data elektronickou cestou. Pokud by tedy v budoucnu došlo k policejní kontrole, tak ta si existenci povinného ručení ověří sama.

Povinnost mít u sebe zelenou kartu odpadne až v průběhu roku 2024, nyní to vypadá, že se tak stane od srpna nebo září. Do té doby tak tato povinnost bude stále aktivní. Řidiči se však musí připravit na to, že zelená karta bude dál sloužit jako mezinárodní doklad o pojištění při cestách do zahraničí.

Rozšiřuje se okruh vozidel

Zákonodárci se zároveň rozhodli rozšířit okruh vozidel, která se bez povinného ručení nově neobjedou. V tomto ohledu se tak musí na změny připravit i vlastníci segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových vozítek, pracovních strojů nebo dalších podobných průmyslových zařízení.

Kromě toho ale půjde také o rolby, sněžné skútry nebo elektrické koloběžky. Povinné ručení se totiž bude nově týkat všech motorových vozidel, pro která platí, že jejich konstrukční rychlost převyšuje hranici 25 kilometrů za hodinu, a dále pak motorových vozidel s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží víc než 25 kilogramů.

Zákon zároveň stanovuje, že za motorová vozidla se považují ta, kde motor je hlavním zdrojem pohybu. V tomto ohledu tedy mají výjimku kupříkladu elektrokola, jelikož platí, že v jejich případě je motor pouze podpůrným prostředkem. Povinné ručení se nebude týkat ani zahradních traktůrků, pokud jsou užívány výhradně na soukromém pozemku. Jakmile je ale tento stroj využíván na veřejné komunikaci, povinné ručení se majitele traktůrku nově dotýkat už bude.

Zdroj info: Ministerstvo financí ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články