Co to je povinné ručení

3. 10. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Každé vozidlo nacházející se na pozemní komunikaci musí mít dle zákona sjednané povinné ručení. Dokladem je pak zelená karta.

Co je povinné ručení

Povinné ručení je základ a neměla by existovat možnost, aby jej řidič neměl sjednané. V opačném případě totiž hrozí nejen pokuta při náhodné policejní kontrole, ale pokud způsobíte dopravní nehodu, budete muset veškeré náklady zaplatit z vlastní kapsy. Což v případě pár zmačkaných plechů může být jen pár tisíc korun, ale dojde-li k újmě na zdraví, částky se pak šplhají až do astronomických výšin.

Dokladem jest karta

Pro snadnou kontrolu slouží zelená karta, která se na základě sjednaného pojištění vydává. V současné době se vyskytuje na bílém papíře, ale "přívlastek" zelená ji nadále zůstává. Tento dokument je mezinárodní a platí tedy i v zahraničí. Je důležité doklad vozit vždy s sebou, abyste se jím mohli prokazovat například silniční kontrole - není totiž pravda, že si policisté mohou v počítači vše dohledat. Navíc na kartě naleznete i termín, kdy vám platnost vyprší, a tak budete stále v obraze. Nová vám přijde poštou, případně si ji můžete vytisknout doma.

Povinné ručení se ale nevztahuje pouze na osobní automobily, týká se také motocyklů, traktorů, autobusů a zkrátka všech motorových vozidel, které se pohybují na silnici. Legislativa se řídí zejména dle zákona 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Sváteční řidiči, pozor!

Ačkoli můžete namítat, že s autem vyjíždíte jednou ročně a to jen na trasu dlouhou pár kilometrů, není to opodstatněná výmluva. Nikdy totiž nevíte, co se může stát. Navíc, pokud hlídka přijde na to, že nemáte doklady v pořádku, hrozí vám pokuta. Ta se ve správním řízení šplhá až ke 40 tisícům korun. Plus pokud způsobíte nehodu, vše musíte zaplatit na vlastní náklady. Tak co, stojí vám to za to?

V případě, že se ocitnete jako účastník dopravní nehody a viník nemá právě sjednané pojištění, nemusíte zoufat. Existuje jakýsi garanční fond, do kterého jde část z plateb povinného ručení a z něj se následně vyplácí škody. Nicméně viník musí i tak jednu třetinu z celé části vyplatit z vlastní kapsy - pokud peníze nemá, může je po něm pojišťovna vymáhat.

Zahrnuje několik balíčků

Při sjednávání se dívejte na to, jak vysoká krytí pojišťovna poskytuje. Zároveň není vhodné sáhnout po tom podezřele levném povinném ručení, protože z logiky věci, vám takové pojištění příliš nepokryje a zbytek musíte doplácet. Raději volte takový balíček, který bude krýt vše co potřebujete a zároveň vás nesedře z kůže. Rovněž nesahejte po první nabídce a vše si dobře promyslete, případně si najděte na internetu nějaký srovnávač, ať jste v obraze.

Krytí tak zahrnuje úhradu všech škod, které svým vozidlem způsobíte. Jedná se tedy o újmu na zdraví a majetku, především třetím stranám. Ale pozor, škodu na vlastním vozidle nekryje, pro to musíte mít sjednané i havarijko.

Nezapomínejte na připojištění

Ne vždy v povinném ručení naleznete vše, a tak je vhodné zvolit nějaké připojištění, které bude krýt nevšední nehody. Mezi ně patří třeba výměna prasklého skla nebo srážka se zvěří. Hodí se i asistenční služba nebo živelní připojištění. Některá připojištění mohou být už v balíčku povinného ručení, je třeba se o tom tedy informovat, abyste zbytečně neplatili dvojnásob. Kromě povinného ručení je možné sjednat pro jistotu i havarijní pojištění.

Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články