PRÁCE 🧰

Jak ošetřit auto na zimu?

12. 11. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Zamrzlé auto

Víte, jak správně připravit své auto na zimu? Poradíme vám, co přidat do zimní výbavy a jak správně umývat auto v zimě.

Jak ošetřit auto na zimu?

Auto je důležité před zimou především důkladně umýt a ochránit jeho lak před nepříznivými podmínkami. Toho jednoduše docílíte voskem nebo keramikou. Suché auto následně dekontaminujete speciálním přípravkem, kterému se říká clay. Ten z laku odstraní kusy asfaltu a dalších hrubých částí. Po clayi se auto následně oblepí kolem oken, světel a na plastové části, které by neměly přijít do styku s leštičkou. Následně probíhá odmašťování automobilu za použití vhodných odmašťovacích prostředků. Je důležité nepoužívat líh nebo staré výrobky určené pro údržbu auta, které mohou obsahovat agresivní složky, které by mohly váš lak poškodit. Po dekontaminaci se lak leští leštičkou.

Na lak auta se používá jemný lešticí přípravek. Je důležité vybírat kvalitní produkty s dobrou pověstí, abyste nepoškodili lak. Leštění se provádí postupně - přípravek se nanese na konkrétní místo, okamžitě se rozleští a poté se setře měkkým hadříkem nebo mikrovláknem. Tento proces se opakuje kolem celého vozidla alespoň dvakrát. První vrstva leští hlavně viditelné větší škrábance na laku. Druhou vrstvou se dostanete hlouběji a upravujete menší škrábance. Při dalším kole se pokoušíte dosáhnout dokonalosti, ale buďte opatrní ať bezbarvý lak neproleštíte.

Po důkladném leštění následuje proces odmaštění laku a aplikace ochranné vrstvy. Existují tři hlavní typy ochrany karoserie: vosková, sealantová a keramická. Vosk je nejběžnější a oblíbenou volbou pro lesklý povrch a výborné odolnosti proti vodě. Avšak jeho ochrana je méně trvalá (obvykle 6-12 měsíců) než keramika. Keramická ochrana poskytuje nejvyšší odolnost vůči extrémním teplotám, počasí a dokonce i kyselým dešťům. Díky keramické vrstvě zůstane váš lak lesklý a chráněný před mechanickým poškozením, solí a znečištěním po dobu 2 až 3 let. Sealant, třetí možností, má vlastnosti blízké voskům, ale díky syntetickému složení nabízejí delší trvanlivost (zpravidla 1 rok) a lepší ochranu proti extrémním teplotám a chemikáliím. Sealanty jsou často využívány právě v zimním období. Po nanesení ochranné vrstvy by měl vůz zůstat alespoň 24 hodin v uzavřeném prostoru, chráněný před přímým slunečním zářením.

Lak máme a co motor s baterkou?

U dieselových vozidel jsou aditiva zvláště užitečná v zimním období. Za nízkých teplot může i zimní nafta začít krystalizovat, což je problém. Proto je doporučeno pravidelně přidávat aditiva, která mohou zabránit nebo oddálit tvorbu ledových krystalů v naftě, zejména v případech, kdy teploty klesnou pod -15 stupňů Celsia.

Pokud máte ve své chladící soustavě pouze demineralizovanou vodu (hůře pak vodu z kohoutku), před zimou ji vypusťte a nalejte speciální chladící kapalinu podle typu vozidla. Prasklý chladič a jeho následná výměna není zrovna nejlevnější záležitost.

Kromě přidání aditiv je dobré udržovat v optimální kondici akumulátor. Pokud je autobaterie slabá, může se stát, že motor se nenastartuje. Proto je dobé ji před zimou zkontrolovat, nabít nebo vyměnit.

Voda do ostřikovačů

V zimě je vhodné vyměnit také vodu do ostřikovačů za zimní. Důvodem, proč používat zimní vodu do ostřikovačů je tání sněhu a ledu na cestách s příměsí posypové soli, kdy pak tato směs na našem čelním okně vytváří opravdu hrůzy. Nesmíme zapomínat na to, že noční teploty v zimě mohou klesat hluboko pod nulu, a letní směs v ostřikovačích by pak jednoduše zamrzla. Zimní směs obsahuje látky, které tak jednoduše nezamrznou, proto je jejich použití v zimě více než vhodné.

Zimní výbava

Do výbavy v zimě přidejte například košťátko na okna, škrabku, sněhové řetězy, tažné lano a oko nebo případně rozmrazovač skel a zámků.

Pro nejmenší cestující mohou být užitečné deky na udržení tepla a také zásoby jídla a pití pro případ, že se ocitnete v nečekané situaci. Během zimního období je také doporučeno udržovat optimální hladinu paliva v autě, protože v dopravní zácpě může vůz za hodinu spotřebovat více než dva litry paliva.

Zdroj info: ADAC.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články