PRÁCE 🧰

Vyproštění zapadlého Karoqu ze sněhu

17. 1. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Sníh a led představuje problém pro řidiče jak na silnicích, tak i mimo ně. Většinu běžných pozemních komunikací zvládnou cestáři ošetřit, jenže co když zapadnete třeba mimo silnici na polňačce?

Vyproštění zapadlého auta v zimě

Jakožto člověk vysoce kvalifikovaný v oboru „Jak nejlépe zapadnout“ mám mnoho zkušeností i s tím, jak se z průšvihu dostat. Naposledy jsem prokázal své umění při testu sněhových řetězů, který začal velmi stylově – zapadli jsme. Na základě toho redakční rada rozhodla, že za trest sepíšu tento text, který má být návodem, jak nezapadnout a případně jak situaci napravit.

Škoda Karoq 4x4 se ukázala být velmi schopným autem. Obecně mám moc rád čtyřkolky, a to jak ty určené na silnici, tak i ty, se kterými lze brodit a dělat nejrůznější vylomeniny (ano i z řeky už jsem se jednou musel vytáhnout navijákem). Velmi rád testuji limity aut. Na asfaltce si netroufám jít úplně na hranu, přeci jenom jsem ještě relativně mladý a byla by škoda si ublížit setkáním třeba se stromem. Zkoušet terénní schopnosti je ale něco trochu jiného. Tam hrozí maximálně převrácení, častěji však zapadnutí auta. Tu do sněhu, tu do říčního bahna, jindy třeba mezi dva mocné pařezy. Karoq naprosto nudně zapadl, když sklouzl z cesty. Situace je docela dobře vidět na fotce níže (a nahoře). Nezdá se to, ale skutečně se z toho nedalo vyjet, každá další snaha vedla jen k prohloubení problému. A teď tedy už konečně k těm několika nasbíraným zkušenostem.

Vyproštění zapadlého auta v zimě

Znejte limity svého auta

Vždy, když jsem se dostal do situace, že už to nešlo nejen dopředu, ale ani dozadu, bylo to z důvodu přecenění schopností vozidla. Nikdy jsem neuvázl s vlastním autem, protože tam vím, co si mohu dovolit. Problém je, když vám někdo dá na týden auto s tím, že je to „expediční speciál“ nebo „nejoblíbenější auto afrických ozbrojenců“. To vyloženě ponouká k nejrůznějším kravinám. Pakliže se do něčeho takového chcete pustit, doporučuji, jít na to velmi pozvolna, což znamená přidávat postupně na obtížnosti. Jakmile už někde skoro zůstanete, ale s trochou snahy se ze situace vyhrabete, našli jste limit. Stejně tak je asi dobré, si dopředu vyzkoušet, jak se zapíná čtyřkolka, jak se řadí redukce, jak funguje naviják, uzávěrky a podobně. Pátrat v manuálu až ve chvíli, kdy vám teče do bot (doslova), je trochu stresující.

Nezhoršujte situaci

V okamžiku, kdy zjistíte, že jste se někde zasekli, je velmi fajn nedělat průšvih ještě horší. Pakliže to vztáhneme na zimní období, nedává úplně smysl šlapat zběsile na plynový pedál, když odpovědí je jen bezmocné klouzání ke straně cesty. Pokud auto stojí a nikam neklouže, klidně vylezte ven, omrkněte situaci a pak jednejte. Jakákoliv unáhlenost a nepromyšlenost může problém výrazně prohloubit.

Opatření dělejte předem

Když se vrátím k našemu zapadlému Karoqu 4x4 – vezli jsme v kufru tuším 11 sad sněhových řetězů. Mezi nimi i takové, které se dají nasadit skutečně velmi rychle a dotáhnou se automaticky. Zjistili jsme poněkud bolestivým způsobem, že nejlepší je, nasadit je předem a nikoliv až ve chvíli, kdy je to jediná možnost, jak se z místa dostat bez pomoci traktoru. Jakmile máte kola utopená v hlubokém sněhu, který je nahrnutý i za nimi, je nasazení řetězů mnohonásobně větší pruda, mrznou vám u toho ruce a podobně. Stejně tak je to s jízdními režimy a nastavením pohonu. Když se blíží něco, u čeho očekáváte, že to třeba bez uzávěrky nedáte, zapněte si ji předem. Takové ty ne úplně terénní čtyřkolky mají různé režimy (např. Snow, Terrain a podobně), kterými řeknete elektronice, že nejste na silnici, co má zhruba tak očekávat a jak má reagovat na prokluz kol.

Nepanikařte

Je zajímavé, že většinou mé spolujezdce konstatování „hele, tak jsme asi zapadli“ dost rozhodí. Někteří, zejména ženy, mají tendence začít lehce panikařit a předkládat nejrůznější katastrofické scénáře typu „tak to tady umrzneme“ nebo třeba „jestli ta voda ještě trochu stoupne, tak se asi utopíme“. Přitom nejde vlastně o nic nestandardního, jenom se auto přestalo pohybovat a bude potřebovat trochu pomoct. Pakliže se stejně jako já potýkáte s pesimistickými spolujezdci, kteří v každém uváznutí vidí konec svých dnů, mám pro vás radu – nenechte se tím rozhodit.

Nasaďte nejvyšší kalibr

Jestli skutečně nemůžete s autem hnout, promyslete si v klidu další postup. Co máte k dispozici? V našem případu s Karoqem to byly sněhové řetězy jako ultimátní řešení, které zabralo okamžitě. Nemělo moc smysl, snažit se auto tlačit nebo třeba podkládat kola koberečky. Kdybychom řetězy neměli, vzali bychom za vděk třeba ty koberečky a současně bych poslal zbytek posádky vozidla, ať mě trochu zezadu popostrčí kýženým směrem. Nasazovat opatření jedno po druhém vede dost často k tomu, že vyplýtváte většinu možností jednu po druhé. Přitom jejich kombinace je často právě tím, co zabere a z nepříjemností vás dostane.

Jak tedy vyprostit auto ze sněhu?

  • Jste-li odkázáni sami na sebe, využijte koberečky. Podložte jimi kola. Podobně mohou posloužit i například větvičky. Jestliže se to pod prokluzujícími koly do hladka uklouzalo, potřebujete něco, co trakci zlepší. Jakýkoliv posypový materiál je fajn, od písku, přes popel, až klidně po kamínky nebo hlínu.
  • Nebojte se využít lano. Spoustě lidí se nechce nasazovat tažné oko, ale pokud je vás v autě víc, může zbytek posádky jednak tlačit, ale klidně táhnout předek zpět za silnici. Často totiž auto zůstane třeba napůl v příkopě a namísto tlačení dopředu je potřeba stočit ho směrem zpátky do silnice.
  • Nespoléhejte na cestáře, pomoci vám nemohou. Kdyby poškodili vaše auto, je to průšvih a půjde to za nimi. Přesto se s nimi z naší zkušenosti dá obvykle domluvit. Když si nebudete vyproštění nárokovat, ale slušně poprosíte s tím, že víte, že by neměli, ale…
  • Než půjdete do nejbližší vsi pro traktor, může vám pomoci někdo jiný s vlastním autem. Nespoléhejte na to, že jiné auto vytáhne to vaše samo. Musíte mu pomoct, jinak hrozí, že skončíte zapadlí oba.

Vyproštění vozidla – cena

Když vám dojdou možnosti, nezbývá, než se obrátit na odtahovou službu a popsat jí podrobně své trable. U běžného auta se při vyproštění z příkopu pohybujeme někde kolem 1500 až 3000 korun plus cesta. Počítejte s tím, že každý kilometr jízdy si odtahová služba započítá. Některá pojištění (povinné ručení nebo havarijní pojištění) zahrnují i částečnou nebo úplnou úhradu těchto služeb. Předpokladem však je, že jste zapadlí na pozemní komunikaci nebo v její bezprostřední blízkosti. Že vás dostane těžká technika z rozbahněné louky, si budete muset uhradit s velkou pravděpodobností sami.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články