Abychom mohli porovnat, jak se zlepší záběr kol se sněhovými řetězy, otestovali jsme je při výjezdu do mírného kopce. Na něm se ukázalo, jak moc trakci, které řetězy ovlivní.
Test výjezdu do kopce bez a se sněhovými řetězy různých typů
Články na téma velký test sněhových řetězů:
- Ocelové vs. tekuté sněhové řetězy
- Ocelové vs. textilní sněhové řetězy
- Ocelové vs. plastové sněhové řetězy
- Test výjezdu do kopce se sněhovými řetězy - právě čtete
- Brzdná dráha vozidla se sněhovými řetězy
- Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy
- Ocelové řetězy - test kvality
- Nejlepší sněhové řetězy – které to jsou?
- Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení
- Sněhové řetězy – skladnost v autě
- Tekuté řetězy na auto – recenze
- Textilní sněhové řetězy – recenze
- Test levných sněhových řetězů
- Test automatických sněhových řetězů
Naše testovací „trať“ měla podobu mírného kopce, respektive cesty, která vede do kopce. Účelová komunikace byla značně neudržovaná a prakticky kompletně pod ledem a rozježděným sněhem. Pro test sněhových řetězů tedy naprosto ideální podmínky. Vyznačili jsme si krátký úsek o délce asi 100 metrů, na jehož startu jsme zastavili auto s obutými řetězy (zcela obyčejná Škoda Octavia 2.0 TDI s manuální převodovkou). Úkolem bylo rozjet se a v rámci možností se co nejrychleji dostat na konec měřeného úseku. S ohledem na jeho délku vůz neustále zrychloval. Výslednou hodnotou je čas potřebný k jeho projetí, čím kratší, tím lepší.
Upozorňujeme, že se nejedná o žádné laboratorní testy, měření je spíše orientační. Nepřesnost v řádu řekněme do 10 % je stále možné považovat za chybu měření. Výsledky nicméně z velké části korespondují s tím, jaká byla jízda pocitově. Když jsme vnímali větší prokluz a horší trakci, projevilo se to na zkoušce zrychlení i na brzdné dráze. Pro referenci jsme si změřili i zrychlení a brzdnou dráhu auta se zimními plášti bez řetězů, což se nám nakonec vyplatilo – je možné porovnat, jak moc který produkt pomůže. Brzdění bude předmětem dalšího článku.
Test sněhových řetězů a výjezdu do kopce
Produkt | Čas |
Bez řetězů | 12,6 sekund |
Tekuté řetězy Carlson | 10,94 sekund |
Ocelové řetězy Pewag Servo | 9,15 sekund |
Textilní řetězy GOsoft Urban | 13,42 sekund |
Textilní řetězy Michelin Easy Grip | 9,37 sekund |
Ocelové řetězy Compass | 9,32 sekund |
Ocelové řetězy Pewag Brenta 9 | 8,37 sekund |
Závěr
Jak je vidět, některé produkty, například textilní řetězy GOsoft Urban, byly spíše kontraproduktivní, což přičítáme faktu, že textilie jednoduše zakryla vzorek pneumatiky. Diskutabilní přínos ukázaly také řetězy ve spreji od značky Carlson. Překvapivě dobře si naopak vedly textilní řetězy Michelin Easy Grip, ke kterým jsme byli zpočátku skeptičtí. Sázkou na jistotu jsou však řetězy klasické ocelové, které si s ledovatým povrchem poradily vždy obstojně. Samozřejmě platí, že na sněhu by byly výsledky trochu odlišné, než na ledu. Obecně je dobré vybírat sněhové řetězy podle toho, jaké je předpokládané využití, a to zejména s ohledem na způsob a rychlost nasazování. Ocelové řetězy však vítězí vesměs ve všech disciplínách.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.