PRÁCE 🧰

Levné sněhové řetězy vs. dražší – v čem je vlastně rozdíl a má cenu si připlatit?

18. 1. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Test sněhových řetězů nám umožňuje porovnávat různé výrobky o odlišných cenách, kvalitě a podobně. Postavili jsme proti sobě konstrukčně velmi podobné řetězy – dvoje levnější a třetí značkové.

Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy

Sněhové řetězy Compass

Poměrně známý výrobce má na trhu populární řetězy, jejichž cenovka začíná na zhruba pětistovce. Rozpočet dovolil produkt distribuovat v poměrně solidním textilním balení, navíc s přiloženou škrabkou na sklo. Ano, je to jedna z těch nejlevnějších, ale lepší než drátem do oka. Krom řetězů je uvnitř tašky na zip i několik náhradních článků pro případnou opravu řetězů.

Sněhové řetězy Compass X100

Co bylo trochu zklamáním, je návod. Sice je dostatečně informativní, bohužel je na lesklém papíru, takže má tendence se při styku se sněhem rozmočit. Jakmile dáte řetězy zpět do obalu a návod s nimi, zaručeně do sebe natáhne vodu a existuje i docela vysoká pravděpodobnost, že to na něj bude mít destruktivní účinky.

Samotné nasazení není problém, jedná se o nejklasičtější systém, který existuje. Vodicí lanko protáhnete kolem kola zevnitř (tedy vlastně pod autem), zvednete oba konce a spojíte. Pak následuje spojení barevných řetízků, které jsou na vnější straně kola a dotažení. To zde probíhá přes jednoduchou kladku, nic komplikovaného.

Jízda s těmito řetězy je poměrně jistá, když jsme měřili, za jak dlouho projede auto určený úsek, byl čas 9,32 sekundy jeden z těch lepších. Brzdná dráha z rychlosti 40 km/h byla 20,5 metru. Články jsou obdélníkového profilu, širší strana, která je v kontaktu s podkladem má 3 mm, užší zhruba 2,5 mm. Opotřebení jízdou po asfaltu je prakticky neznatelné. Naše řetězy vydržely, nicméně při procházení recenzí dalších uživatelů jsme několikrát narazili na problém, kdy kupujícímu po prvních ujetých kilometrech praskl článek řetězu.

Co bychom rozhodně ocenili, je lepší návod, respektive lepší materiál. Ano, s omezeným rozpočtem to půjde asi ztuha, nicméně zrovna toto jsou detaily, které řešit při nasazování řetězů na cestách v zimě fakt nechcete.

InterPack KNS 9mm

Sněhové řetězy KNS 9

Nejlevnější produkt, jaký jsme byli schopni sehnat vypadal zpočátku nadějně. Pravděpodobně se jedná o přeprodej čínského výrobku, protože na AliExpressu podobných produktů naleznete desítky. Za 350 korun jsme byli schopni akceptovat obal z levného plastu i papírový návod. Ocenili jsme i rukavice z igelitu, které sice při prvním nasazení pravděpodobně vezmou za své, ale budiž. Materiál i rozměry se zdají být identické, jako u značky Compass, tedy u řetězů zmiňovaných výše a na první pohled to vypadalo, že se jedná o totožné řetězy (i barevným provedením). Články měly stejné sváry a rozměr profilu 3 mm na 2,5 mm.

V praxi se bohužel tyto řetězy ukázaly jako naprosto nepoužitelné. Několikrát jsme kontrolovali, jestli by měly sedět na rozměr kol. Měly. Bohužel byly příliš malé. Na kolo jsme je zvládli dostat, ale dotahovací řetízek s gumičkou nebyl dostatečně dlouhý. Když už jsme se i s tím vypořádali, přišlo další trable – očko se prakticky dotýkalo disku. Což jsme bohužel nemohli akceptovat, protože jízdou by s velkou pravděpodobností došlo k poškrábání. Řetězy jsme tedy z dalšího testu vyloučili a jak jsme se později dočetli na internetu, nejsme jediní, kdo měl s jejich velikostí problém…

Čínské řetězy KNS 9

Riziko poškrábání ráfku u levných řetězů

Ještě krátce k argumentu jednoho z kolegů, který to vzal sportovně, a tvrdil, že není problém řetězy vrátit/reklamovat. To je sice pravda, na druhou stranu si sněhové řetězy nekupujeme jen tak a ve chvíli, kdy je nasazujeme, je patrně potřebujeme. Uklidňovat se uprostřed sněhové vánice faktem, že právo na reklamaci je na naší straně, je trochu málo.

Sněhové řetězy Pewag Brenta 9

Výrobek české firmy pořídíte od zhruba 1700 korun. Balení tvoří pevný plastový box, uvnitř je krom řetězů i několik náhradních článků, a především návod natištěný na igelitové fólii. Je vcelku pevná, takže se dá použít (a patrně je to tak i zamýšleno) jako podložka pod kolena, aby si člověk při nasazování neušpinil kalhoty. Ostatně jeho velký formát ho pro toto i jaksi předurčuje. Především se však nerozmočí při styku s vodou v jakémkoliv skupenství!

Sněhové řetězy Pewag Brenta 9

Plastový návod Pewag Brenta 9

Nasazování je velmi snadné, je to opět onen známý systém, kdy se provléká vodicí lanko za kolem, spojí se a pak následuje dotažení z vnější strany kola. Pewag na to má speciální ráčnový systém, se kterým to jde skutečně snadno, navíc je systém už připravený, není nutné nic nikudy provlékat. Nejedná se však o systém automatický – dotažení je na uživateli.

Pewag drobnými zlepšeními dokázal vylepšit i řetězy obyčejné konstrukce tak, že v praxi skutečně fungují o něco lépe, než levnější konkurenti. Záběrová část nemá jediný rovnoběžný řetízek s osou běhounu. Jsou hezky šikmo, což má vylepšit trakci a líbí se nám i profilované články, které jsou široké 3,1 mm a silné něco kolem 2,5 mm.

Výkonově je na tom Pewag dobře, měřený úsek jsme byli schopni projet za 8,73 sekund a pocitově byl záběr opravdu hodně hrubý. Bylo cítit, jak se kolo o led doslova opřelo. Brzdná dráha ze 40 km/h byla 19,8 metru. Ani po několika desítkách kilometrů po asfaltu nebylo znát nějaké opotřebení, řetězy vypadají pořád víceméně stejně.

Z pohledu uživatele garážisty bych si vylepšil samotný box tím, že bych do něj vyvrtal pár dírek, aby se v balení s řetězy nedržela voda. Mohl bych je tak v klidu odložit použité a mokré bez toho, aby musel řešit nějaké osychání. Na druhou stranu chápu, že majitelé luxusnějších aut nechtějí, aby se jim voda se solí z řetězů dostala třeba do kufru, kam řetězy po použití schovají.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články