Sněhové řetězy ve spreji mají zlepšit trakci na sněhu a ledu. Jenže je tomu skutečně tak? Pomohou, když je potřeba? A jak obstojí ve srovnání s klasickými ocelovými řetězy?
Fungují tekuté sněhové řetězy? Jak obstály v porovnání s ocelovými?
Články na téma velký test sněhových řetězů:
- Ocelové vs. tekuté sněhové řetězy - právě čtete
- Ocelové vs. textilní sněhové řetězy
- Ocelové vs. plastové sněhové řetězy
- Test výjezdu do kopce se sněhovými řetězy
- Brzdná dráha vozidla se sněhovými řetězy
- Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy
- Ocelové řetězy - test kvality
- Nejlepší sněhové řetězy – které to jsou?
- Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení
- Sněhové řetězy – skladnost v autě
- Tekuté řetězy na auto – recenze
- Textilní sněhové řetězy recenze
- Test levných sněhových řetězů
- Test automatických sněhových řetězů
Tekuté sněhové řetězy jsme pořídili jako klasický sprej od Carlsonu, postavili jsme proti nim Pewag Brenta 9, jako zástupce sněhových řetězů klasické koncepce. Porovnávali jsme jak trakci, tedy schopnost zrychlit, tak i rychlost aplikace a následného sundání. Testovacím vozem byla Škoda Octavia 2.0 TDI s manuální převodovkou. Test zrychlení byl prováděn měřením času potřebného k co nejrychlejšímu projetí úseku. Měření brzdné dráhy proběhlo z rychlosti 40 km/h podle digitálního tachometru do zastavení.
Pewag Brenta 9 | Carlson tekuté řetězy | |
Nasazení | 1 minuta 45 sekund | 1 minuta 17 sekund + 6 minut schnutí |
Sundání | 1 minuta 10 sekund | - |
Zrychlení | 8,73 sekundy | 10,94 sekund |
Brzdná dráha | 19,8 metrů | 21,2 metrů |
Sněhové řetězy Pewag Brenta 9
Klasická konstrukce, která se dotahuje pomocí ráčnového systému. Jedná se o kvalitnější alternativu k laciným no name sněhovým řetězům, které jsou vyráběny v Číně, a pak brandovány pod různými značkami. Nasazení se provádí protažením řetězu za kolem a spojením lanka, poté zbývá stáhnout k sobě trakční řetízky. Nezabralo nám to ani dvě minuty, ještě rychlejší bylo sejmutí řetězů. Co se logicky hodně zlepšilo, bylo zrychlení. Zkrátka jakékoliv ocelové řetězy umí zvednout trakci dost zásadně, tyto plní samozřejmě i rakouskou Ö-Norm V 5117. Naopak při brzdění jsme dosáhli zkrácení potřebné dráhy o necelé 3 metry, což je již znatelný rozdíl o více než 12 % oproti brzdné dráze vozu bez řetězů. Nutno podotknout, že jsme neměli laboratorní podmínky a měření je zatíženo jistou mírou nepřesnosti.
Carlson tekuté řetězy
Sprej vystačí bez obav pro aplikaci na dvě kola, ještě vám něco zbude. Před nastříkáním na pláště je fajn vytočit kola z podběhů na jednu stranu, následně na druhou a před „sprejováním“ je nutné pláště očistit od sněhu. Poté můžete aplikovat, ale je dobré myslet i na zaschnutí, které nenastane okamžitě. V našem případě to trvalo 6 minut, než jsme si byli jisti, že se přípravek nerozstříkne po okolí, jakmile se kolo začne otáčet. Konzistence látky je podobná vosku a přivádí nás na myšlenku, že funguje podobně, jako vosky na běžky, ale to je pouze spekulace, nikoliv fakt. Nelze říct, že by sprej nefungoval, zrychlení bylo o víc jak sekundu lepší, než bez něho a opravdu bylo poznat, že kola neprokluzují tak ochotně, tedy minimálně na prvních metrech. Brzdná dráha však byla stejná, jako kdyby na pneumatikách nic nebylo. To ostatně nelze úplně vyloučit, protože netušíme, kolik toho sprej vydrží a reálně po pár desítkách metrů už mohl být ze styčných ploch pryč. Asi nemusíme poznamenávat, že se nejedná o plnohodnotnou náhradu sněhových řetězů, které plní Ö-Norm V 5117.
Zhodnocení
Z průšvihu vás dostanou jakékoliv ocelové sněhové řetězy daleko lépe, než sebelepší sprej. Ten možná účinkuje na ledu nebo náledí, avšak po velmi omezenou dobu/dráhu. Jedná se o odlišné produkty, přičemž bez sněhových řetězů ve spreji by se trh bez problémů obešel. Není to placebo, ale klademe si otázku, pro jaký use case jsou určené.
Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25
Zdroj médií: Jakub Mokříš.