PRÁCE 🧰

Test sněhových řetězů - srovnání opotřebení různých typů sněhových řetězů

5. 2. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Nejlepší sněhové řetězy v ohledu výdrže jsou ocelové. Alespoň to potvrdil náš test, ve kterém jsme s každými řetězy najeli zhruba 10 až 12 kilometrů. Jedny jsme zkusili doslova zničit prudkým brzděním a zrychlováním po asfaltu.

Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení

Sněhové řetězy a opotřebení

Nejvíce sněhové řetězy trpí na asfaltu a površích bez ledu a sněhu. I tak by ale měly minimálně několik desítek kilometrů takové jízdy vydržet. My jsme se rozhodli s nimi jezdit jak v prostředí, do kterého jsou určené, tak i právě po vozovce bez sněhové nebo ledové pokrývky. Výsledkem je na některých z nich znatelné opotřebení, jiné se s tím popraly se ctí. Ukázalo se, že nejlepší sněhové řetězy z hlediska výdrže jsou řetězy ocelové. Celková kvalita sněhových řetězů je však tvořena více faktory.

Polaire Grip

  • Opotřebení – malé až střední

Polaire Grip

Naše největší obavy v tomto případě pramenily z faktu, že materiálem, který zajišťuje integritu těchto řetězů, je plast/guma. Výstupky, které zajišťují optimální záběr jsou kovové a nikterak velké. Zhruba 10 kilometrů se na nich projevilo úbytkem materiálu, ale nijak zásadním. Pakliže bychom si troufli na delší štreku po asfaltu, měli bychom o ně však obavy. Kovu skutečně není hodně a veškerá síla se přenáší přes velmi malou plochu. Výhodné je to z hlediska trakce, nikoliv co do výdrže.

Michelin Easy Grip

  • Opotřebení – střední

Michelin Easy Grip

Textilní síť je v tomto případě spojená kovovými očky, která jsou ve styku s povrchem, po kterém auto jede. 10 kilometrů jízdy po asfaltu se projevilo obroušením těchto oček, ale do zničení mají ještě daleko. Lehce „načaté“ jsou i provázky z plastových vláken. Netušíme, co se stane, když se očko ubrousí úplně. Je možné, že síť si stále bude držet svůj tvar, ale nedivili bychom se, kdyby se začala pomalu „rozplétat“.

Pewag Servomatik

  • Opotřebení – neznatelné

Když jsme zjistili, že po 10 kilometrech jízdy není na řetězech opotřebení znát, rozhodli jsme se je jako jediné z celého testu doslova zničit. Za zničení bychom považovali moment, kdy dojde k přetržení jakéhokoliv z trakčních řetízků, tedy těch, které jsou ve styku s podkladem. Vykašlali jsme se na jízdy po ledu a sněhu, namísto toho jsme se vydali po prohrnutých a posolených komunikacích, kde byl holý asfalt.

Pewag Servomatik

Pewag Servomatik

Škoda Karoq s dvoulitrovým turbodieselem má dostatečnou porci krouticího momentu k tomu, aby zvládla protáčet kola s nasazenými řetězy, hodně krát jsme s nimi i prudce brzdili. Řetězy 43 kilometrů jízdy pro ně velmi nevhodným způsobem zvládly, ale byl na nich znatelný obrus, úbytek materiálu a změna profilu. Zpočátku jsme se báli, že nejdříve to vzdá gumová část, která se táhne přes běhoun. Naopak vydržela naprosto skvěle a opotřebení na ní nebylo příliš znatelné. Abychom řetězy skutečně doslova servali, museli bychom ujet odhadem 100 kilometrů po asfaltu, a to opravdu tak, abychom se snažili o jejich destrukci.

Pewag Servomatik

Pewag Brenta 9

  • Opotřebení – neznatelné

Pewag Brenta 9

Jako většina sněhových řetězů, i model Brenta 9 uspěl v naší zkoušce opotřebení. 10 kilometrů na řetězech nezanechalo prakticky žádné stopy, maximálně povrchové oděrky a drobné obrusy. Profil řetězu zůstal nezměněný.

Pewag Servo

  • Opotřebení – neznatelné

Pewag Servo

Ani zde jsme se nedočkali žádného překvapení. Na řetězech prakticky nebylo poznat, že jely po asfaltu.

Compass X100

  • Opotřebení – neznatelné

Compass X100
Jedny z „nejekonomičtějších“ řetězů v našem testu prokázaly, že ocel má výdrž zdaleka nejlepší. Nějaké zásadní známky opotřebení jsme hledali marně. Až na skutečně drobné obrusy vypadaly řetězy jako nové.

GOsoft

  • Opotřebení – silné

GOsoft

Textilní ponožky na pneumatiky nás nenadchly výkonem, ale ani výdrží. 10 kilometrů se na nich nepěkně podepsalo dírou skrz. Není to samozřejmě definitivní, ještě by jistojistě něco vydržely, ale jakmile jsme se propracovali skrz naskrz umělými vlákny, raději jsme je sundali.

KNS 9mm

  • Opotřebení – nezjištěno

Tyto řetězy nám nešly nasadit správně, očividně výrobce přecenil jejich velikost a doporučuje je i na kola, na která se opravdu nemají šanci správně vejít. Opotřebení jsme tedy neměřili, sundali jsme je ještě před jízdou, abychom nepoškrábali disk kola.

Carlson tekuté řetězy

  • Opotřebení – nezjištěno

Zde bohužel nemůžeme příliš hodnotit, protože zbytky spreje zůstaly ve vzorku až do konce testu, na druhou stranu netušíme, kolik ho bylo na běhounu pneumatiky. A s ohledem na fakt, že trakční schopnosti sprej příliš neposílil, se ani nedá moc objektivně změřit jeho úbytek třeba podle brzdné dráhy.

Plastové pásky

  • Opotřebení – totální destrukce

Plastové pásky

Výdrž těchto náhrad sněhových řetězů se nepočítá na kilometry, ba dokonce ani na stovky metrů. Nám vydržely pásky zhruba 50 centimetrů až dva metry jízdy. Nebudeme čtenáře balamutit – nedoufali jsme, že by mohl plast oproti oceli uspět, ale že se všechny pásky přetrhají s prvním protočením kol, nás opravdu překvapilo.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články