🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Ocelové vs. textilní řetězy: Jaké jsou hlavní rozdíly?

21. 11. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Textilní sněhové řetězy představují takový předstupeň skutečných ocelových řetězů. Podle spousty řidičů nedává moc smysl textilní řetězy na auto obouvat, jenže praxe ukazuje, že v jistých situacích umějí významně pomoci.

Ocelové vs. textilní řetězy: Jaké jsou hlavní rozdíly?

Klasické sněhové řetězy fungují spolehlivě a je to asi nejúčinnější řešení, když v zimě potřebujete maximum trakce. Jak na namrzlé vozovce pokryté ledem, tak i třeba ve vrstvě sněhu umožňují dostat se do míst, kam by se auto jen se zimními pneumatikami nemělo šanci dostat.

Textilní řetězy slibují něco podobného, ačkoliv to vypadá zdánlivě nesmyslně, ba dokonce nelogicky. Vzorek pláště překryjeme relativně hladkou textilií, která slibuje zlepšení trakčních schopností? Ano, přesně tak! S textilními řetězy se v poslední době roztrhl pytel, takže se i my podíváme v rámci chystaného testu sněhových řetězů na to, jak fungují ve skutečnosti.

Textilní řetězy fungují

Že jsou textilní sněhové řetězy na auto docela zajímavý produkt, naznačují už testy na některých YouTube kanálech. Sergiu Gabor je vyzkoušel na Dacii Duster s pohonem všech kol a popravdě je překvapivé, jak daleko se s nimi zvládl dostat, ačkoliv na ocelovou klasiku to nemá.

Podobných videí najdete spousty. A většina z nich má jedno společné – ano, textilní řetězy skutečně pomoci mohou. Má to však svá pro a proti:

  • Textilní sněhové řetězy se velmi snadno nasazují. V podstatě ani nepotřebujete návod. Nicméně i tak je potřeba se dostat rukou za kolo, takže tak jako tak se dost možná ušpiníte.
  • Jízda s textilními řetězy je oproti ocelovým velmi tichá.
  • Ocelové sněhové řetězy mají lepší trakční schopnosti prakticky za všech situací, jak na ledu, tak i na sněhu. Textil vás však dostane dál, než holé zimní pláště.
  • Rakouskou ÖNORM V 5117 plní jenom ocelové řetězy, nevíme o žádných textilních, které by to zvládly.
  • Životnost textilních řetězů se pohybuje v jednotkách kilometrů, na suchém asfaltu to budou spíš desítky metrů, případně jedno prudké brzdění i v malé rychlosti. Ocelové řetězy by měly zvládnout na asfaltu hravě přes 120 kilometrů (požaduje to ÖNORM V 5117).

Pro koho jsou textilní sněhové řetězy?

Když se podíváme na ceny textilních řetězů, tak většina jich je někde v rozmezí 1000 až 2500 korun. A řekněme si to na rovinu – textil je vyloženě nouzovka na jedno použití. V podobné cenové kategorii však seženeme i ocelové sněhové řetězy, které můžeme bez obav použít v Rakousku a které vydrží mnohonásobně více. I když se podíváme na e-shop škodovky, najdeme tam kvalitní řetězy od Pewagu, za které dáme víceméně to samé. Největší problém textilu tak vidíme právě v cenovce. Není to špatný produkt, který očividně pomoci umí, ale není moc důvod ho pořizovat.

Zdroj info: Pewag, YouTube.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.

Podobné články