PRÁCE 🧰

Postup výroby sněhových řetězů

25. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Rakouská firma Pewag s českou pobočkou v malebném městečku Vamberk se zabývá výrobou kvalitních sněhových řetězů. Přečtěte si, jak probíhá výroba sněhových řetězů pod lupou odborníků.

Postup výroby sněhových řetězů

Příjem ocelových svitků

Na počátku všeho přichází do výroby obrovské ocelové svitky drátů, které se v první hale namotávají pomocí automatizovaných ramen do přístroje na tvarování. Zde dochází k protahování materiálu na požadovaný profil – na přesný průměr, ale ve většině případů na přesný tvar profilu (například vlnovka – Starwave – větší plocha = lepší záběr). Následně drát ohýbá, stříhá a tvaruje do nekonečného řetězu, kdy se každé jedno oko svařuje a prochází přísnou zátěžovou zkouškou – každý článek je zatížen předepsaným zatížením, aby se zajistila kvalita sváru a materiálu. Řetěz je poté kontrolován, zda je shodný rozměrově a je protahován přes kalibrovaný průvlak, kde se zjišťuje, zda není širší nebo užší.

Příjem ocelových svitků

Ukončení nekonečného řetězu

V druhé hale je nekonečný řetěz rozdělán a probíhá zde výroba stopových křížů. Jedná se o část řetězu, která tvoří stopu ve sněhu. Řetěz je rozstříhán na přesný počet článků (většinou lichý počet, cca 5 článků, aby byl řetěz „překroucen“ – pro dosažení lepších záběrových vlastností).

Nekonečný řetěz

Cementace řetězů a galvanická zinkovna

V další hale prochází řetěz spojený kroužky do stopových křížů tepelnou úpravou, takzvanou cementací. Dále pak dochází v cementační peci k předehřívání komponentů sněhových řetězů, které se v jednotlivých komorách atmosférou takzvaně „nauhličí“. Stopové kříže přichází pokaždé do styku se zasněženou, často solenou vozovkou. Proto jsou tímto způsobem opatřeny „antikorozní ochranou“. Bohužel ani ta není všemohoucí, proto výrobci sněhových řetězů doporučují po jejich po sundání alespoň opláchnout čistou vodou a osušit.

Cementace řetězů a galvanická zinkovna

Ve spodní části pece se nachází olejová lázeň, do které se řetězy vloží a tím se prudce schladí a ztvrdnou. Řetězy se kalí také z toho důvodu, aby byly na povrchu tvrdé a uvnitř houževnaté. Následně se řetězy oplachují a čistí a pokračují k dalšímu kroku. Kalené řetězy pokračují dále do klasické galvanické zinkovny. Do jednotlivých sudů se vkládá materiál, který prochází po sobě jdoucími lázněmi – tento krok je individuální pro různé typy řetězů a je řízen počítačem. V zinkovně řetězům dostane péče v podobě krásného známého až třpytivě stříbrného lesku.

Pozinkovaný řetěz

Příprava a montáž komponentů

Dochází ke kompletaci bočních částí řetězu – segmentů na napínání (plastové části – s téměř 50 % obsahem skla pro pevnost a aby nedocházelo ke křehnutí v zimě, řetízky, ráčny apod.). Plastové části se vyrábí a kompletují ve stejné firmě. V hale se dále tvarují ocelová lana (vnitřní kruh), do kterých se lisují koncovky – na lano se pak nasazuje plastová bužírka. Na bužírce se dále vystřihávají místa, do kterých se připevňují boční háčky a stopový kříž.

Stopový kříž

Kompletace sněhových řetězů

V poslední hale dochází k montáži a kompletaci stopových křížů na boční řetězy a vnitřní kruhy pomocí bočních háčků, spojek a plastových částí. Tato práce se zdá velice jednoduchá, ale i malá chyba může být fatální. Montáž vyžaduje pečlivost, pracovnice nejsou hodnoceny dle počtu zkompletovaných řetězů, ale podle chybovosti. Kompletní sněhové řetězy se nakonec převážejí do České Třebové, kde dochází k balení do kufrů, tašek, krabic a posílají se k expedici do světa.

Kompletace sněhových řetězů

Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25

Zdroj info: Pewag.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.

Za odborné informace o sněhových řetězech děkujeme

Firma pewag se zabývá výrobou sněhových řetězů, řetězů pro lesnické hospodářství, břemenových a dopravníkových řetězů, Do-it-yourself výrobků, inženýrství, vázacích prostředků a kotevních prostředků tak jako ochranných řetězů.

Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články