PRÁCE 🧰

Sněhové řetězy a pohon všech kol, pomohou něčemu?

15. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Sněhové řetězy si lidé nejčastěji pořizují na klasická auta s pohonem přední nápravy. Vyzkoušeli jsme, jak fungují řetězy na čtyřkolce a zjistili jsme, jestli na takovém autě vůbec dávají smysl.

Sněhové řetězy na autě s pohonem 4x4

Abychom nastínili váženému čtenáři podmínky našeho testu – měli jsme k dispozici Škodu Karoq 4x4. Tedy nikoliv auto, které by bylo určené do terénu nebo na nějaké nasazení mimo zpevněné cesty. Haldex sice umí pomoci s trakcí při projíždění zatáček na uklouzané silnici, ale elektronika si nedokáže poradit s tím, co by zvládly třeba uzávěrky diferenciálů.

Vyproštění zapadlého auta

Jak jsme se sami přesvědčili, není až tak těžké s Karoqem 4x4 zapadnout. Jenom musíte přivodit takovou situaci, kdy se žádné kolo nebude mít o co pořádně opřít. Haldex sice umí dělat různá kouzla, jako třeba poslat na jedno kolo více krouticího momentu, ale na vyhrabání se z naší situace byla elektronika krátká, stejně jako poměrně konvenční zimní pneumatiky. Nakonec pomohly sněhové řetězy, které sice šly dost na zapadlé auto špatně nasadit, ale vyjeli jsme s nimi z průšvihu prakticky okamžitě.

Sněhové řetězy na čtyřkolce

Majitelé aut s pohonem všech kol často přesvědčeni, že řetězy nepotřebují. Do značné míry je to pravda. Jenže nasazení sněhových řetězů dá jízdě další rozměr. Jízda ve zcela obyčejném Karoqu najednou vypadala úplně jinak a pocit z toho, s jakou jistotou se vůz sunul sněhem, se podobal tomu, co zažijete třeba v Land Cruiseru, tedy autě určeném do drsného terénu.

Z počátku jsme měli trochu obavy, co na to řekne systém čtyřkolky. Ony tyhle elektronicky řízené věci jsou strašně fajn, dokud jsou panují podmínky, se kterými počítají. Ve chvíli, kdy jedna náprava má při jízdě absolutní trakci a druhá skoro žádnou, se naštěstí nedělo vůbec nic. Elektronika se nenechala rozhodit, nemuseli jsme vypínat ASR ani nic jiného, zkrátka auto jelo naprosto normálně.

Co se velmi lišilo, byly průjezdy zatáček. Karoq se najednou do ledu a uježděného sněhu zakusoval opravdu vehementně a zadek za ním často měl tendence trochu vlát. Haldex se pokoušel to srovnat, ale logicky se mu to ani nemohlo podařit, zejména v utažených zatáčkách. Křest ohněm přišel v prudkém kopci za značkou, která přikazuje jízdu jenom s nasazenými sněhovými řetězy. Vozovka samozřejmě totálně uklouzaná a jak zrcadlo. Nahoře jsme byli raz dva, dolů to bylo o malinko horší, protože předek sice brzdil skvěle, ale zadek měl tendence trochu cestovat, což elektronika naštěstí obstojně dokázala srovnat.

Závěr

Sněhové řetězy jsou fajn na jakémkoliv autě, troufáme si konstatovat. Na čtyřkolce to není nutnost, ale je zajímavé, jak moc to posune možnosti vozidla. Najednou se s ním lze docela bez obavy vydat i mimo silnice, kde vás krom uváznutí „na břiše“ nemůže překvapit prakticky nic. Do drsnějších podmínek se určitě hodí, mít je jako zálohu v kufru. Vhod přijdou i při vyprošťování jiného vozidla třeba z příkopu.

Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25

Zdroj info: autorský text, škoda.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Pavel Podhrázký, 20. 2. 2024 20:45
Dobrý článek, jen mi tam ještě chybí část, kde porovnáte a ozřejmíte rozdíl v nasazení řetězů na této čtyřkolce na přední nebo zadní nápravu, a jaký způsob použití je účinnější. Dík
Rob Ken, 15. 2. 2024 13:28
A když máme 4x4, neměly by se dát řetězy na všechny čtyři kola? Myslím si, že když je dám jen na přední kola tak mi 4x4 nebude skoro k ničemu. Taky by mě zajímalo co na to vyhláška?
Jakub Mokříš, 15. 2. 2024 13:33
Dobrý den, zajímavá úvaha. V případě čtyřkolky stačí řetězy jen na jedné nápravě. Bylo znát, že zadní náprava, když se připojila, tak pomohla, a to tak, jízda nebyla zdaleka tak rozevlátá, jako v klasické dvoukolce.

Podobné články