Sněhové řetězy si lidé nejčastěji pořizují na klasická auta s pohonem přední nápravy. Vyzkoušeli jsme, jak fungují řetězy na čtyřkolce a zjistili jsme, jestli na takovém autě vůbec dávají smysl.
Sněhové řetězy a pohon všech kol, pomohou něčemu?
Články na téma základní info k řetězům:
- Jak nasadit a používat sněhové řetězy
- Postup výroby sněhových řetězů
- Jak nasadit sněhové řetězy
- Starwave – musí být sněhové řetězy pouze z řetězu?
- Vyvracíme mýty o sněhových řetězech
- Ocelové vs. textilní řetězy
- Zimní řetězy: 6 zásad, které si ohlídat
- Jak nasadit sněhové řetězy
- Sněhové řetězy na autě s pohonem 4x4 - právě čtete
- Sněhové řetězy na nákladní auta
- Sněhové řetězy na traktor - Jaké vybrat?
Abychom nastínili váženému čtenáři podmínky našeho testu – měli jsme k dispozici Škodu Karoq 4x4. Tedy nikoliv auto, které by bylo určené do terénu nebo na nějaké nasazení mimo zpevněné cesty. Haldex sice umí pomoci s trakcí při projíždění zatáček na uklouzané silnici, ale elektronika si nedokáže poradit s tím, co by zvládly třeba uzávěrky diferenciálů.
Vyproštění zapadlého auta
Jak jsme se sami přesvědčili, není až tak těžké s Karoqem 4x4 zapadnout. Jenom musíte přivodit takovou situaci, kdy se žádné kolo nebude mít o co pořádně opřít. Haldex sice umí dělat různá kouzla, jako třeba poslat na jedno kolo více krouticího momentu, ale na vyhrabání se z naší situace byla elektronika krátká, stejně jako poměrně konvenční zimní pneumatiky. Nakonec pomohly sněhové řetězy, které sice šly dost na zapadlé auto špatně nasadit, ale vyjeli jsme s nimi z průšvihu prakticky okamžitě.
Sněhové řetězy na čtyřkolce
Majitelé aut s pohonem všech kol často přesvědčeni, že řetězy nepotřebují. Do značné míry je to pravda. Jenže nasazení sněhových řetězů dá jízdě další rozměr. Jízda ve zcela obyčejném Karoqu najednou vypadala úplně jinak a pocit z toho, s jakou jistotou se vůz sunul sněhem, se podobal tomu, co zažijete třeba v Land Cruiseru, tedy autě určeném do drsného terénu.
Z počátku jsme měli trochu obavy, co na to řekne systém čtyřkolky. Ony tyhle elektronicky řízené věci jsou strašně fajn, dokud jsou panují podmínky, se kterými počítají. Ve chvíli, kdy jedna náprava má při jízdě absolutní trakci a druhá skoro žádnou, se naštěstí nedělo vůbec nic. Elektronika se nenechala rozhodit, nemuseli jsme vypínat ASR ani nic jiného, zkrátka auto jelo naprosto normálně.
Co se velmi lišilo, byly průjezdy zatáček. Karoq se najednou do ledu a uježděného sněhu zakusoval opravdu vehementně a zadek za ním často měl tendence trochu vlát. Haldex se pokoušel to srovnat, ale logicky se mu to ani nemohlo podařit, zejména v utažených zatáčkách. Křest ohněm přišel v prudkém kopci za značkou, která přikazuje jízdu jenom s nasazenými sněhovými řetězy. Vozovka samozřejmě totálně uklouzaná a jak zrcadlo. Nahoře jsme byli raz dva, dolů to bylo o malinko horší, protože předek sice brzdil skvěle, ale zadek měl tendence trochu cestovat, což elektronika naštěstí obstojně dokázala srovnat.
Závěr
Sněhové řetězy jsou fajn na jakémkoliv autě, troufáme si konstatovat. Na čtyřkolce to není nutnost, ale je zajímavé, jak moc to posune možnosti vozidla. Najednou se s ním lze docela bez obavy vydat i mimo silnice, kde vás krom uváznutí „na břiše“ nemůže překvapit prakticky nic. Do drsnějších podmínek se určitě hodí, mít je jako zálohu v kufru. Vhod přijdou i při vyprošťování jiného vozidla třeba z příkopu.
Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25
Zdroj médií: Jakub Mokříš.