PRÁCE 🧰

Reálné zkušenosti a srovnání ocelových a plastových sněhových řetězů

10. 12. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Plast se v autoprůmyslu prosazuje někdy jako alternativa k oceli. U sněhových řetězů se o to pokouší taktéž, vyzkoušeli jsme, jak rovnocenným soupeřem je pro tradiční materiál.

Reálné zkušenosti a srovnání ocelových a plastových sněhových řetězů

Jako soupeře jsme proti sobě postavili dvoje řetězy, které jsme nasadili na Škodu Karoq 4x4. Možná si říkáte, proč na čtyřkolku? Důvodů je více! Předně – proč ne? Pohon všech kol a řetězy na předních dvou dávají takové množství trakce na sněhu a náledí, že si můžete troufnout skutečně na leccos. Dalším důvodem je fakt, že i se čtyřkolkou jste povinni třeba v Rakousku na určitých úsecích řetězy nasadit. A to řetězy, které plní normu Ö-Norm V 5117. Mimochodem, stejně je to i u nás, zejména v horách narazíte na značku označující povinnost vydat se za ni výhradně s řetězy na kolech, akorát se to nevymáhá tak tvrdě, jako u našich jižních sousedů.

Předmětem testu tedy byly primárně ocelové řetězy Pewag Servomatik RSM 77 a proti nim jsme postavili Polaire Grip 100, což jsou sněhové řetězy plastové (záběrové plochy jsou z plastu, konstrukce z oceli). Oba produkty se řadí k tomu lepšímu, co lze sehnat, oba plní Ö-Norm V 5117, a zároveň se nenasazují úplně tradičním způsobem. Test probíhal na uzavřené zpevněné komunikaci, pokryté sněhem a ledem. Trasa vedla mírně do kopce. Při jízdě nahoru jsme stopovali čas – plynový pedál na podlahu a děj se vůle boží, respektive vůle řídící jednotky a automatické převodovky Škody Karoq. Brzdnou dráhu jsme měřili ve směru z kopce, ve vyznačeném bodě trasy začal řidič brzdit z rychlosti 40 km/h (podle digitálního tachometru) tak, že zkrátka zarazil pedál do podlahy. Výsledkem je vzdálenost, po kterou vůz zpomaloval. Pro upřesnění ještě musíme uvést, že v době testu bylo -6 °C. Nasazení a sundání probíhalo tak, že si redaktor prohlédl/pročetl návod a následně se pokusil řetězy nasadit, jak nejrychleji uměl. Výsledkem je časový údaj.

Tabulka srovnání sněhových řetězů plast vs. ocel
Pewag ServomatikPolaire Grip
Nasazení1 minuta 21 sekund4 minuty 25 sekund
Sundání23 sekund57 sekund
Zrychlení7,63 sekund7,53 sekund
Brzdná dráha18,7 metru22,6 metru

Ocelové sněhové řetězy Pewag Servomatik

Jak je vidět v tabulce, největší rozdíl mezi produkty je v rychlosti nasazení. Pewag má systém samodotažení, který umožňuje jednoduše převléknout konstrukci řetězu přes kolo, následuje otáčení ráčnou a víc řešit nemusíte, zbytek se zařídí sám během prvních pár metrů. Je zkrátka znát, že výrobce vyvíjel tyto řetězy s maximálním důrazem na rychlost a snadnost jejich použití. Využít je lze i na vozidlech, u kterých je vyloučeno použití řetězů běžných, a to z důvodu nedostatku místa v podbězích.

Sněhové řetezy Pewag Servomatik RSM 77

Plastové sněhové řetězy Polaire Grip

Polaire Grip řetězy se nasazují o něco hůř. Ne, není to tak jednoduché, jako se to zdá na videích výrobce, kde je to dost zjednodušeně podáno. V praxi nejsou zdaleka tak poddajné a je potřeba je na kolo doslova narvat. Předtím je však potřeba sejmout poklice, pakliže je vůz má (a následně řešit, kam s nimi). Řetězy se automaticky nasazují a centrují, je však nutné nasadit na jednu z matic kol speciální přípravek. Musíme však výrobci přičíst k dobru, že není nutné sahat nikam hluboko do podběhu a řetězy tak jde použít i na autech, která mají mezi podběhem a pláštěm opravdu hodně málo místa.

Sněhové řetězy Polaire Grip 100

Subjektivní hodnocení

Záběrové schopnosti sněhových řetězů jsou víceméně podobné a při brždění měla navrch ocel. Pewag zabírá pocitově o dost hruběji a má tendence se do ledu zakusovat. Řetězy Polaire zabírají větší plochou, zrychlování je plynulejší, ale výrobce nekladl moc důraz na snadné nasazování – v mrazech se asi nikomu moc nechce šroubovat a utahovat něco na matici kola.

Prémiové řetězy s automatickým napínáním a slevou 25 % s kódem PORTAL25

Plastové stahovací pásky jako sněhové řetězy? Ne!

Na závěr jsme si nechali ještě jednu plastovou specialitu. Plastové stahovací pásky, které mají za úkol vylepšit trakci na sněhu a ledu. Nasazení je poměrně jednoduché – stačí pásek provléknout kolem a stáhnout zdrhovadlem. Problém produktu je, že v praxi absolutně nefunguje. Povedlo se nám aplikovat pásky na kola Škody Octavia, bohužel první rozjezd ukázal smutnou pravdu. Všechny, ale doslova všechny, se na prvních metrech přetrhaly a zůstaly bezmocně ležet ve sněhu. Jeden pásek se dokonce rozletěl na docela malé kousky. Nám nezbývá, než konstatovat oblíbené cimrmanovské: „Tudy ne, přátelé!”

Plastové pásky jako náhrada za sněhové řetezy

Přetrhané pásky po prvním silnějším záběru kol

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články