Plast se v autoprůmyslu prosazuje někdy jako alternativa k oceli. U sněhových řetězů se o to pokouší taktéž, vyzkoušeli jsme, jak rovnocenným soupeřem je pro tradiční materiál.
Reálné zkušenosti a srovnání ocelových a plastových sněhových řetězů
Články na téma velký test sněhových řetězů:
- Ocelové vs. tekuté sněhové řetězy
- Ocelové vs. textilní sněhové řetězy
- Ocelové vs. plastové sněhové řetězy - právě čtete
- Test výjezdu do kopce se sněhovými řetězy
- Brzdná dráha vozidla se sněhovými řetězy
- Rozdíl mezi levnými a dražšími sněhovými řetězy
- Ocelové řetězy - test kvality
- Nejlepší sněhové řetězy – které to jsou?
- Sněhové řetězy – výdrž a opotřebení
- Sněhové řetězy – skladnost v autě
- Tekuté řetězy na auto – recenze
- Textilní sněhové řetězy recenze
- Test levných sněhových řetězů
- Test automatických sněhových řetězů
Jako soupeře jsme proti sobě postavili dvoje řetězy, které jsme nasadili na Škodu Karoq 4x4. Možná si říkáte, proč na čtyřkolku? Důvodů je více! Předně – proč ne? Pohon všech kol a řetězy na předních dvou dávají takové množství trakce na sněhu a náledí, že si můžete troufnout skutečně na leccos. Dalším důvodem je fakt, že i se čtyřkolkou jste povinni třeba v Rakousku na určitých úsecích řetězy nasadit. A to řetězy, které plní normu Ö-Norm V 5117. Mimochodem, stejně je to i u nás, zejména v horách narazíte na značku označující povinnost vydat se za ni výhradně s řetězy na kolech, akorát se to nevymáhá tak tvrdě, jako u našich jižních sousedů.
Předmětem testu tedy byly primárně ocelové řetězy Pewag Servomatik RSM 77 a proti nim jsme postavili Polaire Grip 100, což jsou sněhové řetězy plastové (záběrové plochy jsou z plastu, konstrukce z oceli). Oba produkty se řadí k tomu lepšímu, co lze sehnat, oba plní Ö-Norm V 5117, a zároveň se nenasazují úplně tradičním způsobem. Test probíhal na uzavřené zpevněné komunikaci, pokryté sněhem a ledem. Trasa vedla mírně do kopce. Při jízdě nahoru jsme stopovali čas – plynový pedál na podlahu a děj se vůle boží, respektive vůle řídící jednotky a automatické převodovky Škody Karoq. Brzdnou dráhu jsme měřili ve směru z kopce, ve vyznačeném bodě trasy začal řidič brzdit z rychlosti 40 km/h (podle digitálního tachometru) tak, že zkrátka zarazil pedál do podlahy. Výsledkem je vzdálenost, po kterou vůz zpomaloval. Pro upřesnění ještě musíme uvést, že v době testu bylo -6 °C. Nasazení a sundání probíhalo tak, že si redaktor prohlédl/pročetl návod a následně se pokusil řetězy nasadit, jak nejrychleji uměl. Výsledkem je časový údaj.
Pewag Servomatik | Polaire Grip | |
Nasazení | 1 minuta 21 sekund | 4 minuty 25 sekund |
Sundání | 23 sekund | 57 sekund |
Zrychlení | 7,63 sekund | 7,53 sekund |
Brzdná dráha | 18,7 metru | 22,6 metru |
Ocelové sněhové řetězy Pewag Servomatik
Jak je vidět v tabulce, největší rozdíl mezi produkty je v rychlosti nasazení. Pewag má systém samodotažení, který umožňuje jednoduše převléknout konstrukci řetězu přes kolo, následuje otáčení ráčnou a víc řešit nemusíte, zbytek se zařídí sám během prvních pár metrů. Je zkrátka znát, že výrobce vyvíjel tyto řetězy s maximálním důrazem na rychlost a snadnost jejich použití. Využít je lze i na vozidlech, u kterých je vyloučeno použití řetězů běžných, a to z důvodu nedostatku místa v podbězích.
Plastové sněhové řetězy Polaire Grip
Polaire Grip řetězy se nasazují o něco hůř. Ne, není to tak jednoduché, jako se to zdá na videích výrobce, kde je to dost zjednodušeně podáno. V praxi nejsou zdaleka tak poddajné a je potřeba je na kolo doslova narvat. Předtím je však potřeba sejmout poklice, pakliže je vůz má (a následně řešit, kam s nimi). Řetězy se automaticky nasazují a centrují, je však nutné nasadit na jednu z matic kol speciální přípravek. Musíme však výrobci přičíst k dobru, že není nutné sahat nikam hluboko do podběhu a řetězy tak jde použít i na autech, která mají mezi podběhem a pláštěm opravdu hodně málo místa.
Subjektivní hodnocení
Záběrové schopnosti sněhových řetězů jsou víceméně podobné a při brždění měla navrch ocel. Pewag zabírá pocitově o dost hruběji a má tendence se do ledu zakusovat. Řetězy Polaire zabírají větší plochou, zrychlování je plynulejší, ale výrobce nekladl moc důraz na snadné nasazování – v mrazech se asi nikomu moc nechce šroubovat a utahovat něco na matici kola.
Prémiové řetězy s automatickým napínáním a slevou 25 % s kódem PORTAL25
Plastové stahovací pásky jako sněhové řetězy? Ne!
Na závěr jsme si nechali ještě jednu plastovou specialitu. Plastové stahovací pásky, které mají za úkol vylepšit trakci na sněhu a ledu. Nasazení je poměrně jednoduché – stačí pásek provléknout kolem a stáhnout zdrhovadlem. Problém produktu je, že v praxi absolutně nefunguje. Povedlo se nám aplikovat pásky na kola Škody Octavia, bohužel první rozjezd ukázal smutnou pravdu. Všechny, ale doslova všechny, se na prvních metrech přetrhaly a zůstaly bezmocně ležet ve sněhu. Jeden pásek se dokonce rozletěl na docela malé kousky. Nám nezbývá, než konstatovat oblíbené cimrmanovské: „Tudy ne, přátelé!”
Zdroj médií: Jakub Mokříš.