PRÁCE 🧰

Reálné srovnání ocelových a textilních sněhových řetězů

7. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Postavili jsme dvoje řetězy z textilních materiálů proti ocelovým samodotahovacím. Srovnání to bylo skutečně velmi zajímavé, už jenom proto, že jedny řetězy dodaly autu horší vlastnosti, než když jelo bez nich, jenom na zimních pneumatikách.

Reálné srovnání ocelových a textilních sněhových řetězů

Abychom mohli vycházet alespoň z nějakých přibližných dat, našli jsme cestu, která byla pokryta ledem a vrstvičkou sněhu. Na ní jsme měřili zrychlení a zpomalení vozidla s nasazenými řetězy. Měřili jsme i rychlost nasazení a rychlost sundání řetězů, pokaždé na jednom kole. Při testu zrychlení nám vyšel čas, za který vůz ujel při rozjezdu z klidu vyznačenou dráhu.

Srovnání ocelových a textilních sněhových řetězů
Pewag ServoMichelin Easy GripGOsoft Urban
Nasazení1 minuta 44 sekund4 minuty 10 sekund55 sekund
Sundání47 sekund21 sekund34 sekund
Zrychlení9,15 sekund9,37 sekund13,42 sekund
Brzdná dráha19 metrů19,8 metrů24,7 metrů

Pewag Servo

Výrobek Pewagu je od pohledu konstrukčně poměrně promyšlený. Má články řetězů tvarované dost netradičním způsobem, a to pro optimalizaci záběru. Zkrátka namísto článků z klasického drátu kruhového průřezu, používá výrobce profilovaný drát o přibližně čtvercovém profilu. Takhle od stolu bychom tomu nevěřili, ale můžeme potvrdit, že trakční schopnosti jsou excelentní. Nasazení je poměrně jednoduché, když člověk ví, jak na to. Není třeba popojíždět a řetěz se dle naší zkušenosti za jízdy dotáhne sám.  Brzdná dráha naší Škody Octavia se zkrátila o 3,6 metrů, což je více než 15 % rozdíl oproti vozu bez řetězů.

Sněhové řetězy Pewag Servo s automatickým napínáním

Michelin Easy Grip

Zde jsme měli vysoká očekávání – předpokládali jsme, že nasazení bude probíhat velmi rychle. Bohužel to úplně první nebylo snadné a textilní síť jsme museli na kolo doslova rvát. Je z plastu, který se zdá velmi podobný tomu, jaký se používá na sítě prolézaček na dětských hřištích. Jednotlivé „provazy” jsou k sobě přivázány pomocí malých ocelových oček. Na zhruba 20 kilometrech už byla znatelně opotřebena, plast (trakční část) na tom nijak špatně naopak nebyl. Největším překvapením bylo, že druhé nasazení už proběhlo daleko lépe a rychleji, bohužel se nám řetězy v rychlosti zhruba 50 km/h začaly z kola svlékat. Ne nadarmo Michelin doporučuje maximální rychlost 40 km/h, asi vědí proč. Záběrové schopnosti jsou velmi solidní, auto i solidně brzdí na ledu. Ovladatelnost byla pocitově trochu zvláštní, na asfaltu mělo horší směrovou stabilitu, ale nešlo o nic zásadního.

Textilní sněhové řetězy Michelin Easy Grip

GOSoft Urban

Klasická ponožka se snadno nasazuje i sundává. Ve dvou to jde lépe (vyzkoušeno). Zklamáním pro nás byly trakční schopnosti, ukázalo se totiž, že jsou horší, než jaké mají samotné zimní pláště. Na plné čáře s nimi v našem srovnání GOsoft Urban prohrály ve zrychlení i v brzdění. I pocit z jízdy na ledu byl dost podivný a auto mělo tendence klouzat ke straně cesty. Stran výdrže to také nebyla žádná sláva, někde mezi 20. a 30. kilometrem jízdy se začaly trhat, respektive opotřebení už šlo skrz tkaninu.

Textilní sněhové řetězy GOsoft Urban

Závěr

Není textil jako textil! Jedna varianta (Michelin) dá se říct, uspěla. Výhrad proti těmto řetězům moc nemáme, pro výjezd k horské chatě to postačí, na delší cesty bychom vzhledem k omezené maximální rychlosti šli spíše do řetězů ocelových. Druhé textilní sněhové řetězy naopak docela propadly a jejich přínos je značně diskutabilní. Ocelové sněhové řetězy se obecně prodávají nejvíc a má to svůj důvod.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Fotogalerie (5 fotek)

Podobné články