PRÁCE 🧰

Přešlapy řidičů, kterými si spolehlivě odrovnávají auto a riskují pokutu

19. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Zamrzlé auto

Zima je pro automobily tím vůbec nejnáročnějším ročním obdobím. Mrazy, ale i zbytečné chyby, kterých se mnoho řidičů dopouští, mají neblahý vliv na kondici automobilu. Čemu se během zimy vyvarovat?

Jaké jsou nejčastější chyby, které dělají řidiči v zimním období?

Používáte špatnou chladicí kapalinu

Málokterý řidič si nechává před zimou v servisu změřit bod mrazu chladicí směsi. Raději tu stávající dolije „destilkou“ a vesele jezdí dál. Podle zkušeností automechaniků u nás rozhodně není výjimkou, že i v pětiletém autě je stále původní směs dolívaná destilovanou vodou. Taková směs pak může zamrzat klidně už při teplotách jenom velmi mírně pod nulou. Riziko poškození motoru je v takovém případě enormně vysoké.

Zamrzlé dveře otevíráte násilím

Častou chybou mnoha řidičů, je i násilné vniknutí do auta, když jsou dveře k autu přimrzlé. Tímto krokem můžete poškodit jak dveře, tak jejich mechanismy. Proto si raději pořiďte speciální rozmrazovací spreje nebo vyzkoušejte některý z triků uvedených v jednom z našich dřívějších článků.

Necháváte zvednuté stěrače přes noc

Spousta řidičů nechává přes noc zvednuté stěrače ve snaze minimalizovat riziko jejich přimrznutí k čelnímu sklu. To je ale zásadní chyba, která může zhoršit kondici stěrače nebo jeho funkci. Kromě toho se může stát, že stěrač nevydrží nápor sněhu, větru nebo velkého mrazu a odmrští se zpět na čelní sklo, které může v krajním případě i poškodit.

Neumíte správně nastartovat

Pokud auto v zimě nechytne napoprvé, zkuste to opakovaně. Nenechte ale startér točit déle než 10 sekund. Po každém pokusu o nastartování udělejte alespoň 20 sekundovou pauzu. Jestliže nevyjde ani čtvrtý pokus, baterii auta zbytečně netrapte. Pro všechny případy s sebou také vozte kvalitní startovací kabely.

Necháváte stát auto s běžícím motorem

U moderních aut už není potřeba čekat, než se motor zahřeje. Dlouhé stání s běžícím motorem je zbytečné, protože nejlépe se vůz zahřeje klidnou jízdou. Jakmile tedy auto nastartujete, očistěte jej od sněhu a ledu a rovnou vyjeďte.

Zbytečně vytáčíte motor za studena

Vytáčení motoru do vysokých otáček za studena je jednou z nejčastějších chyb, která rapidně zvýší opotřebení motoru. Olej totiž při nižších teplotách maže daleko hůře a chvíli trvá, než se dostane všude, kde je ho potřeba. Dokud se tedy auto nezahřeje, točte motor ideálně do dvou tisíc otáček u dieselu a do tří u benzinu.

Zanedbáváte údržbu zasněženého auta

Na silnici můžete občas potkat řidiče, kteří ve snaze ušetřit drahocenný čas, očistí jen malý průzor na čelním skle. Tyto řidiče obvykle charakterizují i ledové krusty na zrcátkách a patnácticentimetrová čepice sněhu na střeše. Vaší povinností je vůz před jízdou očistit tak, abyste z něj měli dokonalý výhled a aby odletující sníh či kusy ledu neomezily, nebo dokonce neohrozily ostatní účastníky silničního provozu. Zapomínat byste neměli ani na registrační značku. Za její nečitelnost vám může policie udělit pokutu.

Používáte nevhodný kryt čelního skla

Ve snaze zabránit námraze na skle (a ušetřit) používá řada z nás nevhodné materiály, které do sebe vlhkost natáhnou a k čelnímu sklu jednoduše přimrznou (typicky kartonové krabice nebo nejrůznější deky). Pokud chcete čelní sklo před námrazou opravdu ochránit, pořiďte si speciální hliníkovou folii, která vás vyjde na několik stokorun.

Zdroj info: TestyOjetin, Esmond.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články