PRÁCE 🧰

Zamrzla mi nafta, co dělat?

9. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Zamrzlé auto

První mrazy přicházejí a s nimi i první auta, která ráno svého majitele do práce neodvezou. Příčin může být několik, jednou z těch nejběžnějších je zamrzlá nafta.

Zamrzlá nafta v autě – co dělat a jak se tomu vyvarovat?

Zamrzla mi nafta v autě – proč?

Problém zamrzlé nafty potká každoročně spoustu řidičů, velmi často se jedná o ty, kteří třeba přes léto a začátek podzimu jezdí do práce autobusem nebo vlakem. Ale jakmile přijdou mrazy, nechce se jim trmácet se na zastávku a pak čekat v ranních teplotách pod nulou, takže sednou raději do auta. Jenže takové auto může mít třeba naftový motor, ve kterém je palivo ještě ze září. A zde je kámen úrazu.

Od 1. října se totiž prodává nafta přechodová a od druhé poloviny listopadu pak nafta zimní. Přechodová je stavěná na teploty do -10 °C, zimní snese i -20 °C. Letní nafta musí podle normy udržet požadované vlastnosti do 0 °C.

Problém nafty je ten, že v mrazech jedna její složka velmi rychle zamrzá a tuhne. Jedná se o parafiny, které tvoří malé krystalky. Lidskému oku se jeví jako takový žlutý sliz, jenže se jedná o uskupení miniaturních krystalů. Ty jsou bohužel tak velké, že neprojdou palivovým filtrem, a i kdyby jím prošly, patrně by je potkal stejný problém ve vstřikovačích. Vložku filtru v podstatě zneprůchodní, takže nafta neproudí dál a nedostane se do motoru. Ten na to zareaguje jednoduše – nenastartuje. Eventuálně nastartovat může, ale jen na malou chvíli, poté mu palivo dojde. Nafta obsahuje v zimním období aditiva, která posunují bod, kdy dochází k jejímu zamrznutí, letní nafta je však nemá.

Jak řešit zamrzlou naftu?

Pakliže ráno sednete do auta a marně startujete, podívejte se na teploměr a pak se zamyslete nad tím, kdy jste naposledy tankovali. Dost pravděpodobně právě vás potkal výše popsaný problém. Jenže co teď? Máte několik možností:

Nahřátí fénem

Nahřívání palivového vedení časem pravděpodobně přinese úspěch, krystalky rozmrznou a nafta se vrátí do původního stavu. Problém je v časové náročnosti, rozmrazit skutečně dobře naftu může zabrat klidně půl hodinu nebo i déle.

Kanál

Finta starých mazáků, kteří radí, postavit vůz motorem nad kanalizační poklop. Z kanalizace většinou proudí teplý vzduch, který celý motorový prostor ohřeje a naftu rozmrazí. Ano, potrvá to, může to zabrat klidně půl dne.

Teplá garáž

Odtlačení vozidla do tepla rovněž pomáhá. Jenže ani zde nepřijde úspěch po pěti minutách. Počítejte se zhruba dvanácti až čtyřiadvaceti hodinami času. Auto, které stojí venku v třeba v -20 °C holt nějakou chvíli na rozmrznutí potřebuje.

Co nepomůže?

Někteří řidiči mají tendence řešit problém dodatečnou aditivací nafty. Jakmile jim zamrzne ve filtru, nalijí do nádrže třeba VIF, který umí bod tuhnutí parafinů posunout, a pak čekají zázrak. Ne, takto to opravdu nefunguje. Aditivum se z nádrže do filtru nijak nemá šanci dostat.

Co dělat, aby se to neopakovalo?

Pak je tu ještě jedna sorta majitelů aut. Ti si myslí, že když třeba fénem ohřejí filtr a vedení nafty, tak vyjedou a dál problém řešit nemusejí. Jenže druhého dne ráno se situace samozřejmě opakuje, protože nafta znovu zamrzne. Proto je nejlepší hned po zprovoznění auta zajet na čerpačku a dotankovat do plné nádrže zimní nebo ještě lépe arktickou naftu. Smísením obou paliv dojde k posunu bodu zamrznutí níže. Čím větší poměr v této směsi bude mít zimní nebo arktická nafta, tím nižší teploty snese.

Zdroj info: motor1, carandriver, motorkote.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články