V rychlosti vyhřátí interiéru mají obří výhodu majitelé elektromobilů, kterým topí auto hned. Ale ani se spalovákem to nemusí trvat věčně, některá auta dokonce disponují přídavným topením.
Ohřátí interiéru auta
Články na téma nástrahy zimní sezóny:
- Sníh na střeše auta - jaká vám hrozí pokuta?
- Zamrzlá nafta: Co v takovém případě dělat?
- Víte, jak připravit auto na zimu? Nechte si poradit!
- Zamrzlá nafta v autě – jaká je nejlepší prevence?
- Nezbytné pomůcky do auta v zimě
- Jak očistit auto od sněhu
- Jaké jsou nejčastější chyby, které dělají řidiči v zimním období?
- Jak rychle zahřát auto, aby začalo topit
- Jak se starat o auto během zimy? Vyvarujte se základním chybám
- Jak ošetřit auto na zimu?
- Jak se připravit na jízdu v zimě?
- Zimní triky: Jak se starat o auto v zimě?
- Mlžení skel v autě – přípravky a spreje
- Zamrzlá nafta v autě – co dělat a jak se tomu vyvarovat?
- Jak vyřešit vlhkost v autě?
- Zamrzlý zámek – co s tím?
- Test přípravků proti mlžení oken
- Vyproštění zapadlého auta v zimě
- Jaké jsou nejčastější problémy, které se s autem v zimě mohou vyskytnout?
- Jak rychle zahřát auto, aby bylo uvnitř teplo? - právě čtete
- Vlhkost v autě – jak se jí zbavit? - již brzy
- Jak ohřát studené auto a jak zahřát sebe? - již brzy
- Kontrola auta před zimou. Na co všechno by se měl řidič zaměřit? - již brzy
Nechat motor chvíli nastartovaný?
Zahřívání spalovacího motoru je velké a popravdě dost citlivé téma. Spousta řidičů si nastartuje motor vozidla dlouho předtím než vyjedou a fungují takhle léta. Jiní řidiči zase startují až těsně před výjezdem a pak jsou tací, kteří nastartují, sundají si bundu, usadí se na sedadlo, připoutají a pak teprve vyjíždějí.
Správný postup, pakliže nemáte auto skutečně historické, je, nastartovat a klidně hned vyjet. Necháte-li motor chvíli běžet, nic se neděje, ale u těch moderních je to v zásadě zbytečné. Jejich efektivita je taková, že na volnoběh se ohřívají dlouho, pokud vůbec. Jsou však stavěné tak, aby se za jízdy ohřály co nejdříve, protože i to je klíč ke snížení emisí. Pomáhají tomu třeba chlazené výfukové svody nebo pokročilé chladicí systémy, které pracují klidně s několika termostaty, navíc elektronicky řízenými.
Také čtěte
Jeďte normálním tempem
Při zahřívání motoru nemusíte být nijak zvlášť opatrní. Zbytečně ho nevytáčejte, jeďte běžným tempem, to znamená, že se nemusíte loudat a držet otáčky co nejníž to jde. Vyhněte se však prudkým rozjezdům třeba z křižovatek. Topení zpravidla začne foukat teplý vzduch už po kilometru, dvou, jakmile se trochu ohřeje chladicí kapalina. Teplota motoru však zůstává stále dost nízká, takže tomu dejte alespoň osm až deset kilometrů, než se na provozní teplotu dostane i olej. Dieselu obvykle trvá ohřátí o něco déle, hodně však pomáhá jízda do kopce, kde je motor více zatížen a zpravidla se tak ohřeje velmi rychle.
Jak aktivovat přídavné topení?
Teď to důležité – co s topením? Některá auta, například Škoda Rapid nebo Škoda Fabia s dieselovými motory, ale i další značky (nejen koncernu VW) jsou vybavena přídavným topením. Nemáme na mysli Webasto, ale jednoduchý termistorový prvek. Je umístěn hned za výměníkem, který je po startu motoru ještě studený. Jenže je potřeba vědět, jak tento topný prvek zapnout. Obvykle, tedy alespoň u fabií to tak je, musí být splněny dvě podmínky. Předně venkovní teplota musí být pod 15 nebo 17 °C (záleží na konkrétním modelu vozidla) a topení musí být na maximum. V ten okamžik teče zhruba 1 kW do přídavného topení, takže prakticky okamžitě jde z ventilace teplý vzduch.
Dalším způsobem, jak si auta pomáhají, a týká se to především dieselových motorizací, je pomocné topení, které ohřívá chladicí kapalinu. To samozřejmě zabere o něco déle, než ohřívání vzduchu, který jde do interiéru, ale skutečně to umí ohřátí vody dost uspíšit.
Zdroj médií: Depositphotos.