Třebaže to venku ještě na zimu nevypadá, zanedlouho nám zaklepe na dveře a zeptá se: „Je vaše auto připravené na zimu? A můžu to vidět?“ Co dělat, aby vás první letošní vločky zbytečně nezaskočily a ochrana auta v zimě byla dostatečná?
Jak připravit auto na zimu? Máme pro vás praktické rady i tipy zkušených řidičů
Články na téma nástrahy zimní sezóny:
- Sníh na střeše auta - jaká vám hrozí pokuta?
- Zamrzlá nafta: Co v takovém případě dělat?
- Víte, jak připravit auto na zimu? Nechte si poradit! - právě čtete
- Zamrzlá nafta v autě – jaká je nejlepší prevence?
- Nezbytné pomůcky do auta v zimě
- Jak očistit auto od sněhu
- Jaké jsou nejčastější chyby, které dělají řidiči v zimním období?
- Jak rychle zahřát auto, aby začalo topit
- Jak se starat o auto během zimy? Vyvarujte se základním chybám
- Jak ošetřit auto na zimu?
- Jak se připravit na jízdu v zimě?
- Zimní triky: Jak se starat o auto v zimě?
- Mlžení skel v autě – přípravky a spreje
- Zamrzlá nafta v autě – co dělat a jak se tomu vyvarovat?
- Jak vyřešit vlhkost v autě?
- Zamrzlý zámek – co s tím?
- Test přípravků proti mlžení oken
- Vyproštění zapadlého auta v zimě
- Jaké jsou nejčastější problémy, které se s autem v zimě mohou vyskytnout?
- Jak rychle zahřát auto, aby bylo uvnitř teplo?
- Kontrola auta před zimou. Na co všechno by se měl řidič zaměřit? - již brzy
Pneumatiky
Od prvního listopadu u nás opět vstoupila v platnost povinnost užít zimní pneumatiky, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, anebo to lze vzhledem k okolnostem předpokládat. Ranní mrazíky jsou už dneska celkem běžné, takže pokud jste tak neučinili, na zimní pneu přezujte co možná nejdříve.
Jak zmiňuje Matas Buzelis ze společnosti CarVertical: „Pneumatiky jsou to jediné, co spojuje vaše auto se zemí. Špatná přilnavost na kluzkém povrchu může být hlavní příčinou, že se vůz stane neovladatelným.“ Jízdou na nesprávných nebo sjetých pneumatikách navíc riskujete zbytečnou pokutu.
- Přečtěte si také: Poradíme, kam vyhodit staré pneumatiky. Zn. bez pokuty a legálně
Kapaliny
Kontrole podrobte i chladicí kapalinu. To zejména tehdy, pokud jste ji už dlouho neměnili. V případě, že byste tak neučinili, její zmrznutí by mohlo mít za následek poškození motoru, což u některých aut může představovat i „totálku“. Bod tuhnutí kapaliny snadno ověříte hustoměrem, který vás vyjde na pár stokorun.
Také čtěte
A kdy vyměnit kapalinu do ostřikovačů? Rozhodně tenhle proces doporučujeme provést na podzim a na jaře. Před nalitím nové kapaliny ovšem tu starou spotřebujte, nebo vysajte hadičkou. Směsi se totiž nevyplácí míchat. Nemusely by mít optimální podmínky.
Stěrače a ostřikovače
Nesmírně důležitou roli sehrávají i stěrače a ostřikovače, které je před zimou také potřeba zkontrolovat. Při kontrole se zaměřte na to, zda jsou gumičky stěračů v dobré kondici a čistí sklo, místo toho, aby po něm vodu a nečistoty rozmazávaly. To vše je vhodné zkontrolovat a případné nedostatky odstranit dřív, než začne skutečně mrznout.
„Již náročné povětrnostní podmínky a kratší dny samy o sobě snižují viditelnost. V kombinaci se špatným stavem stěračů může jít o významný rizikový faktor. Stírací lišty urazí ve srážkově průměrném roce po skle zhruba 1600 km, jde tedy o opravdu namáhaný díl,“ zmínil Karel Starý ze Škody Auto.
Také čtěte
Osvětlení
Řádnou péči věnujte i světlům. Kontrola toho, zda všechna světla svítí tak, jak mají, je otázkou několika minut. Případná výměna žárovky taktéž. Pozornost věnujte i tomu, zda jsou přední světla správně seřízená. Nesvítí do země, tedy pár metrů před auto, nebo naopak tzv. „na veverky“, tedy příliš vysoko?
Baterie
Aby vás auto ani v mrazivých dnech nenechalo tzv. „na holičkách“, je potřeba překontrolovat i stav baterie. Životnost té 12V bývá okolo čtyř let a čekat v tomto případě, až nastane problém, může znamenat, že uprostřed noci na opuštěném místě nenastartujete.
O kontrolu baterky se může postarat autoservis, příp. to můžete udělat sami pomocí voltmetru. Ten by měl po zapojení ukazovat nejméně 12,5 V. Pokud je napětí pod 12 voltů, baterii je vhodné rovnou vyměnit.
- Mohlo by vás zajímat: VIDEO: Jak pečovat o autobaterii, aby s ní v zimě ani v létě nebyly problémy?
Také čtěte
Ochrana laku před solí
Těm, kdo se o lak auta starají celoročně, asi není potřeba zdůrazňovat, že taková péče umožňuje užívat si jeho vysoký lesk, rychlý odvod vody a krásné kapičkování (tzv. beading). Pokud ale péči o lak během roku příliš „nedáte“, zaměřte se na ni alespoň během podzimu.
Silnice jsou totiž během zimy plné soli, nejrůznějších chemikálií a dalších nečistot, které se na laku rychle usazují. Do nechráněného laku je tato silniční špína schopná se doslova zažrat a způsobit menší či větší poškození, včetně koroze. Proto je dobré auto před zimou navoskovat, případně použít sealant nebo nechat aplikovat keramiku.
Zdroj médií: Depositphotos.