Někdy je klepání motoru na volnoběh hned po startu zcela běžným jevem, jindy to může být projev vážné závady. Jak poznat, kdy je třeba věc řešit?
Příčiny klepání motoru za studena

Články na téma problémy s autem:
- Nejčastější poruchy spojky v autě
- Co způsobuje, že volant vibruje při brždění
- Co je klepání motoru
- Víte co dělat, když nejdou přepnout dálková světla?
- Auto táhne při akceleraci do strany, jaké jsou příčiny?
- Auto táhne při brzdění do strany, jaké jsou příčiny
- Prasklé těsnění pod hlavou
- Klepání motoru za studena - právě čtete
Studené motory klepou všechny
Když se podíváme na fungování spalovacího motoru, tak plnění a vyprazdňování válce mají na starosti ventily, potažmo vstřikovače. Ventily se otevírají a zavírají, ale k tomu, aby byla vůle mezi vahadly a ventily správná, slouží hydraulické vymezovače. Fungují zjednodušeně tak, že se zdvihátko naplní olejem a jeho tlak zajišťuje správné vymezení vůle. Nebudeme tu zabíhat do podrobností, ale je to asi nejpoužívanější mechanismus v osobních autech.
Jak už jsme nastínili, tak pro vymezení správné vůle je třeba mazivo o určitém tlaku. Jenže jakmile motor vypneme, steče postupně většina oleje zpět do vany a na mazaných kovových površích zůstane akorát tenký mazací film (v ideálním případě).
Také čtěte
Cvakání je zvuk rozvodového mechanismu motoru s nesprávně vymezenou vůlí. Start delší dobu, třeba dvě hodiny odstaveného motoru, provází hlasité cvakání, které ustane ve chvíli, kdy se olej dostane do hydroštelů a ty začnou plnit svoji funkci. Trvá to pár sekund, zhruba 2-10, podle motoru, teploty oleje a jeho viskozity. Pakliže se cvakání ozývá i třeba po minutě, je na čase začít pátrat po příčině, kterou mohou být i právě vadné hydroštely.
Dvouhmotový setrvačník
Novější motory, zejména tříválce, mívají dvouhmotový setrvačník, který má za úkol vyrovnávat rázy a vibrace nerovnoměrně se otáčející klikové hřídele, a to zejména v nízkých otáčkách. Tvoří ho pevná a pohyblivá část, které jsou pružně odděleny.
Také čtěte
Je-li dvouhmota opotřebovaná a její funkce není ideální, projevuje se závada akusticky. Zní trochu jako vrtulník a zvuk vychází ze spodní části vozu. Zprvu klepání většinou po zahřátí zmizí, později se jen zeslabí, ale je přítomno při chodu motoru na volnoběh vždy. Že je na vině dvouhmota poznáte i podle znatelného zaklepání při vypnutí agregátu.
Žhavicí svíčka - klepání diesel motoru
Při silnějších mrazech se může u naftového motoru projevit dosluhující nebo už úplně mrtvá žhavicí svíčka. Motor se prvních několik sekund po startu bude silně klepat, protože pojede třeba jen na tři válce ze čtyř. Nefunkční žhavička nebude totiž schopna vytvořit jednu ze základních podmínek pro vznícení nafty ve válci – teplo. Proto bude start agregátu provázen několikavteřinovým klepáním a silnými vibracemi, které se budou přenášet i do karoserie vozu.
Vadná zapalovací svíčka - klepání benzinového motoru
U benzinových motorů může být závada na zapalovací svíčce, či její cívce. Dojde k podobnému klepání, jako u dieselu a i zde může po pár vteřinách zmizet. Svíčka nemusí být zcela nefunkční, stačí, když sem tam vynechá a motor se hned chová jinak. Navíc po ohřátí může opět klepání zmizet.
Zdroj médií: Depositphotos.