Nejčastější poruchy spojky v autě

23. 5. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Spojka je často neprávem přehlížená komponenta, která má ale dost zásadní úlohu. Je to spojovací člen hnacího řetězce, který umožňuje jednak odpojit motor od převodovky a pak také plynulý rozjezd. Jakými neduhy spojka trpí a jak závadám přecházet?

Nejčastější poruchy spojky v autě

Články na téma problémy s autem:

  1. Auto táhne při brzdění do strany, jaké jsou příčiny
  2. Nejčastější poruchy spojky v autě - právě čtete

Jak ale spojka vlastně funguje? Zjednodušeně se jedná o dva talíře z odolné hmoty, které obsahují třecí plochy. Tyto talíře se k sobě v případě potřeby přiblíží a tím dojde k jejich spojení právě přes ony třecí plochy. Spojení se neděje naráz, ale dojde při něm k menšímu či většímu prokluzu, v závislosti na tom, jak rychle pouštíme spojkový pedál, který celou tuto akci ovládá.

Příliš dlouhý prokluz

Z výše popsaného už můžeme odvodit i první problém, kterým často trápí studenti vozy autoškoly. Tím je příliš dlouho prokluzující spojka, tedy příliš dlouhé tření spojkového obložení. A při jakémkoliv tření samozřejmě vzniká teplo. Teplo, které narůstá s délkou tření a pokud je ho moc, začne se hodně rychle obložení opotřebovávat. Provází to typický zápach "pálící se spojky". Je to postup, který časem spolehlivě obložení zničí a bude třeba oprava, která často není úplně laciná a jednoduchá.

Nadměrné opotřebení obložení je poznat tak, že spojka začne prokluzovat i ve chvíli, kdy má být sepnutá. Tady je diagnostika poměrně jednoduchá. Na rovném a přehledném úseku silnice sešlápněte na podlahu plynový pedál se zařazeným nejvyšším rychlostním stupněm. Pokud se výrazně zvýší otáčky motoru a přitom vůz znatelně nezrychluje, prokluzuje vám spojka. Především u vyšších rychlostních stupňů se závada projeví nejdříve. Nebo u stojícího vozu zatáhněte ruční brzdu, zařaďte třetí převodový stupeň a pokuste se rozjet. Jestliže motor nezhasne, je to špatné a zamiřte co nejdříve do servisu.

Špatné ložisko

Problém může nastat i se spojkovým ložiskem. Ten je sice slyšet a zkušený mechanik na první dobou pozná, co se děje, ale za studena se většinou nijak neprojevuje. Jakmile se ale vůz zahřeje, při sešlápnutí spojkového pedálu se ozve chrčení nebo jakési chrastění. Zkrátka ke zvuku auta přibude ještě jeden takový nezdravý, který tam dřív nebyl. Je to opět věc, která vyžaduje řešení výměnou. Předejít jí nijak nelze, jedná se o běžné opotřebení.

Bacha na mazivo

Jakkoliv jsme fanoušci mazání a dostatečné lubrikace tam, kde je to třeba, u spojky je třeba rozlišovat mezi tím, co má být mastné a co ani omylem. V tomto směru existují dvě rizika, že se mazivo dostane tam, kam se dostat nemá, tedy na obložení. Od motoru nebo převodovky se může díky špatným těsnícím kroužkům hřídelí dostat na obložení olej. V tu chvíli se logicky sníží tření a dostaví se nežádoucí prokluz. Krom nové spojkové sady to bude vyžadovat i přetěsnění hřídele.

Druhou možností, jak se může lubrikant dostat na lamely, je od náboje spojkové lamely. Ten sice promazán být musí, ale s mírou. Jestliže je na něm maziva moc, může se dostat tam, kde ho nechceme. Opět to vyústí v nutnost opravy.

Oba problém se poznají i tak, že při prokluzu spojky se objeví zvláštní zápach. Ten signalizuje, že se pálí právě to, co ulpělo na lamelách, v tomto případě olej.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?