Leštění autolaku aneb jak vyleštit lak na autě

5. 10. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Lak na autě je první věc, které si člověk všimne. Jak docílit toho, aby bylo vaše auto stále krásně nablýskané? Tím, že jej budete pravidelně umývat toho nedocílíte. Jednou za čas se hodí laku věnovat větší péči a to leštění, v dnešních dobách zvané detailing. Leštění autolaku je však docela náročná věc.

Leštění laku na autě

Články na téma údržba a oprava autolaku:

  1. Oprava škrábanců na autě
  2. Renovace laku auta: Na co si dát pozor
  3. Jak vyleštit lak na autě - právě čtete

Příprava laku

Po příjezdu vozidla je nejdůležitější částí jeho dokonalá čistota. Auto se musí dokonale umýt nejen vodou, ale také správným šampónem a hadrem či houbou, která je určená pro mytí aut. Vozidlo se myje hlavně proto, aby na něm nezůstaly nečistoty, které by při leštění mohly lak poškrábat.

Po umytí se auto suší. Nejideálnějším pomocníkem by byl ventilátor, či ruční fén, kterým byste auto komplet vysušili. Pokud však nemáte k dispozici, používá se pravá přírodní jelenice, či jemný hadřík s mikrovláknem určená na sušení aut, kterou auto celé utřete do sucha. 

Jak vyleštit lak na autě

Clay a odmaštění laku

Suché auto se následně natírá clayem, který z laku odstraní kusy asfaltu a dalších hrubých částí. Ty by spolu s leštičkou opět mohly udělat paseku na autě. Po clayi se auto následně oblepí kolem oken, světel a na plastové části, kde nechceme najet leštičkou. Poté se vůz odmašťuje. Odmaštění se provádí přípravky k tomu určenými. Nepoužívejte žádný líh, či starou autokosmetiku, kterou najdete v koutě garáže. Starší produkty byly vyráběny na bázi agresivních látek, které by dnešní lak akorát víc poškodily.

Leštění autolaku

Nyní přichází ta nejobávanější část. První leštění. Po dokonalém umytí, clayování, odmaštění a oblepení auta se na auto nanáší jemná vrstva přípravku na leštění vozidel. Tyto přípravky opět není radno podceňovat a raději koupit dražší s dobrou recenzí než si pak spálit lak. Leštění probíhá po kouscích. Přípravek se nanese na místo a ihned se musí rozleštit a poté utřít jelenicí, či hadříkem z mikrovlákna. Takto se obchází kolem celého auta. A to minimálně dvakrát. První vrstva totiž rozleští hlavně větší škrábance, které se na laku nacházejí. Druhou vrstvou pak zacházíte níž a rozlešťujete škrábance hlubší. Dalším kolem pak svůj výtvor zdokonalujete. Pozor ovšem na tloušťku laku, abyste po třetím kole neleštili již bez laku

Jak vyleštit lak na autě

Nanášení vosku či keramiky

Po doleštění se lak opět odmašťuje a nanáší se buď vosková, sealantová či keramická vrstva. Vosk je nerozšířenější a nejpopulárnější používanou ochranou karoserie. Vosk laku dodá vysoký lesk a skvělé hydrofobní vlastnosti. Avšak jejich výdrž není tak dlouhá (6-12 měsíců), jako u keramiky. Keramická ochrana je nejodolnější ochranou vůči extrémním teplotám, povětrnostním podmínkám i před kyselými dešti. Díky keramice bude váš lak zářivě lesklý a nebude náchylný k mechanickému poškození, solím a ani znečištění. Tato vrstva je schopná na autě vydržet 2 až 3 roky. Třetí možnou ochranou laku jsou takzvané sealanty, které se svými vlastnostmi přibližují k voskům. Ale díky svému syntetickému složení disponují delší (1 rok) a lepší ochranou vůči extrémním teplotám a chemikáliím. Využívají se většinou v zimním období.

Po nanesení ochranné vrstvy musí vůz minimálně 24 hodin stát v uzavřené místnosti a nesmí být vystaven přímému slunečnímu svitu.

Jak vyleštit lak na autě

Závěrečný oplach

Následně po více než dnu po nanesení ochranné vrstvy se auto ručně umývá a utírá opět jelenicí, či hadříkem s mikrovláknem, aby na laku nezůstávaly vyschlé kapky. 

Kroky se mohou, jakkoliv měnit, či úplně vytěsnit a záleží pouze na individuálním přístupu lidí, kteří se detailingem a leštěním zabývají. Leštění není vůbec jednoduchá záležitost a lidé v tom musí mít rozhodně dlouhodobou praxi a správné vybavení, aby nedocházelo k poškození laku. Proto pokud nemáte dostačující vybavení, či nemáte dostatek praxe, přenechte tuto akci profesionálům, kteří se detailingu věnují. Raději zaplaťte někomu víc za to, že vám lak oživí než pak platit statisíce za nový celolak.

Zdroj médií: freepik.
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?