PRÁCE 🧰

Jak funguje wallbox pro nabíjení elektroauta

25. 7. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Nabíjení elektrických aut

K elektromobilu dostane kupující zpravidla jenom základní nabíjecí kabel. Ten sice auto nabije, ale trvá to klidně i více jak 20 hodin. Wallbox umí tento čas dost významně zkrátit.

Jak funguje wallbox

Základní nabíječka

Ona ta základní nabíječka není vůbec špatná, naopak. Většinou se jedná o vcelku kvalitně vyrobené zařízení, které se prostě připojí do zásuvky na 230 V a doplní energii do baterií výkonem zhruba 3 kW. Teoreticky můžete z klasické zásuvky dostat maximálně 3,68 kW, pokud je jištěná 16A jističem. V případě jističe 10A (ten mívají domy se starší elektroinstalací) to bude jenom 2,3 kW. V praxi je možné ze zásuvky na 230 V nabíjet výkonem zhruba 3 kW v případě právě silnějšího 16A jističe. Když si to převedeme do reálného scénáře, znamená to, že je-li elektromobil vybaven baterií s kapacitou 50 kWh a nabíjet začnete, když je baterie na 10 %, potrvá to do 100 % nějakých 15 hodin.

Co potřebuji pro wallbox?

Jak asi sami uznáte, je patnáct hodin docela dlouhá doba. Wallbox tento čas umí velmi významně zkrátit, protože zvládá nabíjet ze tří fází současně, takže logicky vyžaduji třífázovou přípojku na 400 V. Nejčastěji se lze setkat se zařízeními o výkonu 11 kW a 22 kW, přičemž nabíjecí místo musí mít svůj samostatný jistič (pro 11 kW to bude 3 x 16 A, pro 22 kW 3 x 32 A) a musí mít i svůj samostatný proudový chránič typu A. Důležité také je, že musí mít svůj samostatný obvod, ve kterém nesmí být žádný další spotřebič. Z toho plyne, že dům, respektive jeho elektroinstalaci, je třeba na instalaci wallboxu připravit.

Nabíjení elektroauta z wallboxu

Wallbox samotný už je vlastně z uživatelského hlediska jenom krabička na zeď, ze které vede nabíjecí kabel s koncovkou Type 2, který je kompatibilní se všemi dnes vyráběnými elektromobily. Důležité je zmínit fakt, že neusměrňuje proud. Do auta tedy pouští proud střídavý a to si ho musí usměrnit samo pomocí palubní nabíječky. Zde může nastat drobný problém, protože ne všechny elektromobily zvládají usměrnit 22 kW, ale třeba jenom 11 kW. Výkon wallboxu pak nemohou využít celý, ale třeba jenom polovinu. Při výkonu 22 kW se však výše zmíněný příklad, kdy potřebujeme dobít baterii s kapacitou 50 kW z 10 na 100 %, trochu promění. Čas se totiž dramaticky zkrátí na zhruba 2 hodiny, což už je trochu jiná písnička, než když musíme na dobití čekat přes půl dne.

Kam umístit wallbox?

Umístění samotné krabičky je na uživateli, ideální je blízko místa, kde auto parkuje. V úvahu připadá i instalace třeba na vnější zeď domu, protože wallboxy mají většinou vyšší stupeň krytí, takže odolají i průtrži mračen. Wallbox samozřejmě může mít i více výstupů některé lepší modely zvládají i časování nabíjení, případně komunikaci s dalšími prvky v domácí síti, typicky například s fotovoltaickými panely. Lze tak optimalizovat nabíjení s ohledem na jeho co nejnižší cenu.

Zdroj info: Mer Deutschland, drivingelectric.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články