PRÁCE 🧰

Proč je tankování na dálnicích tak drahé

29. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Asi každý motorista moc dobře ví, že cenová politika jednotlivých čerpacích stanic je v praxi i velmi rozdílná. Proč jsou ale paliva na dálnicích tak drahá?

Cenová politika provozovatelů benzinek

Pokud v Česku jezdíte na dálnicích, tak asi moc dobře víte, že cena pohonných hmot je tam většinou velmi vysoká, respektive o několik korun vyšší než jinde. Řada řidičů si ale klade otázku, proč tomu tak je.

Vysoké ceny mnohé motoristy můžou od nákupu pohonných hmot odrazovat. Jelikož řidiči ví, že na dálnicích za takové ceny tankovat nechtějí, plánují načerpání paliva s dostatečným předstihem za přívětivější ceny. I tak se ale najde řada motoristů, která nemá s finančně náročnějšími palivy na dálnicích problém.

Snad neexistuje provozovatel čerpacích stanic, který by na tuzemských dálnicích držel podobnou cenovou úroveň pohonných hmot jako třeba ve městech. Orlen, Mol, Shell i další mají své ceny na dálnicích až o několik jednotek korun vyšší.

Důvodů je celá řada

Firmy každopádně mají k vyšším cenám své důvody. Stojí za tím totiž náklady, a to kupříkladu náklady na výstavbu čerpací stanice, které jsou oproti jiným místům většinou vyšší, a firmy se snaží tyto náklady od zákazníka získat zpět.

Vyšší ceny nafty a benzínu na dálnicích mají spojitost i s provozními náklady. Čerpací stanice na dálnicích se totiž mnohdy nacházejí daleko od měst. Pro firmy je těžké najmout pracovní sílu. Ta o takovou práci často nemá zájem, a proto musí nabídnout vyšší mzdy. Jinak by tam nikdo nepracoval.

Zaměstnanci musí často dojíždět, a to i autem, neboť městská hromadná doprava na takové místa povětšinou vůbec nezajíždí. Aby se firmě podařilo ekonomicky alespoň přežít, musí si na tyto mzdy opět někde vydělat. Tomu dopomáhá právě i vyšší cena paliv.

Omezená konkurence hraje rovněž roli

Jsou ale i další důvody, které je třeba v tomto článku zmínit. Část čerpacích stanic totiž moc dobře ví, že na dálnicích v podstatě není jiná možnost, kde mohou řidiči tankovat, a to zvlášť, pokud zrovna spěchají. To znamená, že vyšší ceny jednoduše účtovat mohou, motoristé je totiž zaplatí. Část řidičů sice může z dálnice sjet a natankovat někde jinde, upřímně to ale většina lidí nedělá a pokud ano, tak na tyto zákazníky firmy necílí.

I proto většina provozovatelů čerpacích stanic na dálnicích v praxi udržuje velmi podobnou cenovou úroveň. Nemají ve své blízkosti totiž ani žádnou pořádnou konkurenci, která by je ke snižování cen nutila.

Společnosti totiž cílí na movitější klientelu, pro kterou mírně vyšší cena paliva není problém. Ideální pro podniky rovněž je, když si kromě paliva zakoupí i další doplňkové služby. Kromě tankování se tedy může jednat o nějaké občerstvení, kávu, cigarety, zákusek nebo třeba nějakou drobnost do auta.

Bez doplňkového prodeje to nejde

Prodej dalšího sortimentu je pro provozovatele čerpacích stanic velmi důležitý. Každý řidič totiž moc dobře ví, že ceny potravin a nápojů jsou na čerpacích stanicích oproti dalším obchodům i mnohonásobně vyšší. Marže na takových produktech jsou obrovské a pro čerpací stanice se jedná o velmi snadno vydělané peníze.

Pokud se řidiči chtějí vyšším cenám pohonných hmot na dálnicích vyhnout, musí hlavně pořádně plánovat. V předstihu natankovat plnou nádrž, a to ideálně někde ve městě. Díky tomu může na jedné nádrži ušetřit až několik stovek korun. Pokud však motoristu čeká delší cesta, třeba do Chorvatska, bude takové plánování složitější. Tankování na dálnicích se buď nevyhne, anebo bude potřeba z dálnice sjet.

Každý řidič má ale právo se svobodně rozhodnout, jestli vyšší cenu pohonných hmot na dálnicích akceptovat bude, anebo ne. Zkušenosti z praxe ale ukazují, že celá řada motoristů s tím problém nemá a provozovatelé benzinových pump na dálnicích tedy nemají příliš důvod svou cenovou politiku měnit.

Zdroj info: energy.gov.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články