Stát nejraději daní tam, kde to „má jisté“. Tedy u těch věcí a komodit, které lidé nutně potřebují a neobejdou se bez nich. Velmi vysoké zdanění je i u paliv, v rámci Evropy na tom ale nejsme úplně nejhůř.
Spotřební daň na pohonné hmoty je vyšší než jejich DPH

Články na téma ceny pohonných hmot:
- Ceny pohonných hmot v ČR
- Zdražení paliv - jak dlouho potrvá a jak vysoko mohou ceny jít?
- Z čeho se skládá cena benzínu a nafty?
- Ceny pohonných hmot na Slovensku
- Ceny pohonných hmot v Evropě
- Čerpací stanice ONO - jaká je cena nafty a benzínu?
- Kam na nejlevnější benzín a naftu? Máme pro vás aktuální přehled
- Máme pro vás velké srovnání cen pohonných hmot za rok 2022
- Ceny benzinu opět vzrůstají. Kde natankujete nejdráž?
- Aktuální ceny pohonných hmot jsou vlastně velmi příznivé
- Spotřební daň je u pohonných hmot vyšší než jejich DPH - právě čtete
Daně na paliva všech zemí EU vycházejí ze Směrnice 2003/96/ES, která určuje pro benzín minimální sazbu 369 eur za každých 1000 litrů, pro naftu je to 330 eur z 1000 litrů. Napříč celou Evropou tvoří daně u paliv zhruba polovinu jejich ceny. Podařilo se nám k tomu dohledat i docela pěkný grafický přehled, ze kterého je patrné, jak si stojíme v porovnání s ostatními. Je vidět, že u nás se to zhruba láme, na východ je zdanění nižší, na západ plus mínus stejné a Španělsko s Portugalskem to tomu západu trochu kazí. Abychom ale byli konkrétní, pojďme si rozpitvat aktuální ceny a podívat se na to, kolik u nás z každého litru, potažmo nádrže nasypete do chřtánu bezedné státní pokladny. Připravte se na to, že vám možná bude lehce nevolno.
Také čtěte
DPH a spotřební daň na pohonné hmoty
Benzín
- Litr v průměru k 9.3. tankujeme za 37,60 Kč.
- Cena bez daní 18,24 Kč.
- DPH (21 %) 6,52 Kč.
- Spotřební daň 12,84 Kč.
- Marže rafinérie a čerpací stanice 3,18 Kč.
Pokud bychom natankovali bez daně a nechali marži výrobci a dodavateli paliva, byli bychom namísto 37,60 korun za litr 21,42 korun za litr. Při tankování plné nádrže, což je pro potřeby našeho příkladu 50 litrů, by to bylo namísto 1880 korun jenom 1017 korun. To by se hned jezdilo veseleji, že?
Nafta
- Litr v průměru k 9.3. tankujeme za 36,60 Kč.
- Cena bez daní 21,80 Kč.
- DPH (21 %) 6,35 Kč.
- Spotřební daň 8,45 Kč.
- Marže rafinérie a čerpací stanice 3,87 Kč.
Když se opět podíváme na cenu, jakou bychom platili, kdyby na naftu nebyly uvaleny žádné daně, stál by litr pouze s maržemi 25,67 korun, což je o víc jak desetikorunu méně, než je cena na stojanech, tedy 36,60 korun. Plnou nádrž o 50 litrech tankujeme za 1830 korun, nebýt daní, bylo by to 1283,5 korun. Je pravda, že cena nafty se více než cena benzínu promítá do cen zboží. Přeprava se realizuje většinou nákladními auty s naftovými motory, takže jakékoliv zdražení nafty nakonec zaplatí koncový zákazník.
Spotřební daň na pohonné hmoty – co to je?
Spotřební daň je z definice taková daň, kterou stát reguluje ceny určitých produktů a komodit. Řečeno, jak se říká „na placato“, je to prostě další daň nad DPH, kterou stát zatěžuje danou komoditu nebo produkt, aby se mu do rozpočtu přikutálelo více peněz. Ve finále tedy platíte z paliv nejen 21 % DPH, ale ještě další daň navíc.
Kolik přinesou paliva do rozpočtu
Jelikož jezdit se prostě musí a daně z paliv jsou velmi vysoké, tvoří to podstatnou část rozpočtu. V roce 2010 to bylo 81,4 miliard korun, za rok 2018 to bylo 90 miliard. Jestli si někdo myslí, že přechod na elektromobilitu bude znamenat zlevnění, mýlí se. Pro stát by to znamenalo velkou díru ve financích, cestu, jak „své“ peníze dostat, si najde a očekávejme, že finančně si elektromobilem v budoucnu moc nepomůžeme.
Zdroj médií: Depositphotos, Eurogeographic.