Pracovní doba řidičů dodávek je často od nevidím do nevidím. I proto se na ně začne zanedlouho vztahovat povinnost mít tachograf. Kterých se to dotkne a co to bude pro řidiče znamenat?
Tachograf v dodávce bude povinný už v roce 2026
Články na téma tachograf do dodávky:
- Tachografy v dodávkách
- Tachograf do dodávky – dává to smysl?
- Tachografy pro dodávky: Jak to bude s obytnými vozy? - právě čtete
Do redakce nám dorazilo několik dotazů ohledně tachografů pro dodávky. Rozhodli jsme se tedy na ně odpovědět formou tohoto článku. Napřed ale základní fakta.
Tachograf do dodávky
V současné době musejí mít tachografy vozidla nad 3,5 tuny, která jsou provozovaná v mezinárodní kamionové dopravě. Na našem území, tedy v rámci dopravy vnitrostátní, tachografy mít nemusejí.
Polovina roku 2026 bude zlomová i pro dodávky, tedy malé užitkové vozy s hmotností nad 2,5 tuny. I ty budou muset mít namontovaný tachograf, a to nejnovější typ, tedy G2V2. Jedná se o digitální tachograf nové generace, umí na základě GPS polohy sám rozpoznat, ve které zemi se nachází, ale je možné z něj stahovat data i bezdrátově, což je výhoda zejména pro kontrolní orgány.
Jak to bude s obytnými vozy?
Nyní tedy už k otázkám, které nám přišly na redakční email:
Budeme muset mít tachograf na firemní dodávce, která jezdí jednou za měsíc pro zboží do Německa nebo Francie?
Také čtěte
Ano. Musíte, bohužel. Kolikrát se vozidlo podívá za hranice, není rozhodující, povinnost bude platit pro všechny stejně. Bez ohledu na to, jak často se do zahraničí daný vůz dostane.
Bude třeba mít tachograf i v obytném autě?
Pravděpodobně ne. Obytná vozidla jsou z této povinnosti vyjmuta teď a bude tomu tak patrně i v budoucnu.
Na kolik tachograf pro dodávku vyjde?
Pro klasická nákladní auta, tedy převážně tahače, vychází montáž tachografu na zhruba 30 tisíc korun. Jak to bude s dodávkami, ukáže s jistotou až praxe. Nicméně, nepředpokládáme, že by se cena výrazně lišila. Pokud dodávka nebude mít přípravu pro instalaci, pak ano, pravděpodobně náklady o něco vzrostou.
Neztratí tím přeprava dodávkami svoji výhodu v rychlosti?
Ano, ztratí. Prakticky pozbude jedinou svoji výhodu proti dopravě kamionové. Třeba automobilky běžně objednávají na rychlo dopravu dodávkou při výpadku zásobování díly. Dodávka naloží jednu nebo dvě palety a frčí třeba do Německa nebo Francie. V takových případech se moc neřeší cena přepravy, protože zastavení linky by způsobilo obrovské ztráty, takže klíčová je skutečně rychlost. Pokud bude dodávkářům nařízeno dělat povinné přestávky, objedná si automobilka přepravu dvou palet třeba čtyřmi kombíky.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.
Diskuze (3)
bude ždímat stát a určení pohunci. Už ted stojí kalibrace tachografu okolo 5 tisíc jednou za dva roky, 35 stojí samotná instalace, kartu vydají za další prachy, opravy, kontroly, buzerace, zdražení práce, votravné povinnosti cosi někde skladovat, zodpovídat.... aneb, jak udělat život ještě nesnesitelnější. Politici a úředníci odtrženi od života, určují povinnosti v práci, o které vůbec nic neví...