PRÁCE 🧰

Ověření tachografu – jak to probíhá?

17. 12. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Tachografy Základní info k tachografům

Ověření tachografu je proces, který slouží k zajištění správné funkčnosti přesnosti měření, jež je vyžadována zákonem. Jak to celé probíhá?

Ověření tachografu – jak to probíhá?

Tachografy jsou zařízení používaná k zaznamenávání rychlosti, ujeté vzdálenosti a doby řízení vozidel, zejména u nákladních automobilů a autobusů. Cílem ověření je zajistit, že tachograf funguje podle předpisů a poskytuje přesné údaje, což je důležité nejen z hlediska bezpečnosti na silnicích, ale také pro dodržování předpisů o pracovních podmínkách řidičů. Ověření samozřejmě nemůže dělat jen tak někdo, musí to být speciálně vyškolený pracovník, který se drží při práci metrologického předpisu MP 018.

Ověření tachografu – jak často se provádí?

Tachograf se musí nechat ověřit každé dva roky v případě digitálního, u analogového postačí šestiletý interval. Dále by mělo ověření proběhnout při změně skutečného obvodu pneumatik nebo při změně charakteristického součinitele vozidla.

Vizuální prohlídka

Vše začíná prohlídkou vozidla. Člověk, který provádí ověření tachografu, si vezme technický průkaz vozidla a zkontroluje, jestli jsou na autě namontovaná správná kola a jestli je správná hloubka dezénu. Kola se kontrolují z toho důvodu, že jejich odvalování určuje, jakou dráhu a rychlost tachograf měří, pokud by byla kola třeba menší, bylo by měření zatížené chybou.

Dále se řeší, jestli se zařízením nikdo nemanipuloval a teď mluvíme především o snímači na převodovce. Je opatřen plombou, která nesmí být porušena, jeho funkce se ale kontroluje i v jednom z pozdějších kroků, a to elektronicky.

Funkčnost tachografu

Následuje ověřování toho, že tachograf dělá to, co dělat má. Vytisknou se závady (to umí přímo tachograf) a technická data (rozměry kol a podobně). Je tak vidět, jestli bylo někdy odpojené napájení tachografu, jestli byl odpojený snímač nebo zda někdy vozidlo jelo bez karty v tachografu. Rovněž se takto dá zjistit, jestli nedošlo k překročení rychlosti – pokud jede vozidlo více jak minutu i třeba jenom o kilometr za hodinu rychleji než je jeho maximální povolená rychlost, do dat se to propíše.

Testuje se rovněž funkčnost přepínání činností (řízení, jiná činnost, odpočinek a jiná práce). Znovu se ověřuje, jestli snímač pracuje správně a jeho činnost není ovlivněna třeba přístrojem na vodiči, který by přerušil snímání impulzů, takže by tachograf nevěděl, že je vozidlo v pohybu.

Ověření tachografu

Dost velkou roli hraje i zkušební dráha. Má délku minimálně 40 metrů a vede v přímém směru, mimochodem její délka se musí pravidelně měřit a musí o tom být veden záznam. Ano, skutečně jednou za čas musí dojít k přeměření úseku, aby byla jistota, že je stále stejně dlouhý.

Poté se na zkušební dráze změří obvod kola – řeší se počet impulzů, které dá čidlo (nejčastěji 8 za jednu otáčku kola). Toto se dělá třikrát, následně se vypočte z těchto hodnot průměr. A dále se projíždí dráha ještě pro ověření správné funkce tachografu, v podstatě se jedná o zkušební jízdu.

U přístroje tachografu se kontroluje správná funkce GPS, G senzoru, bezdrátové komunikace a synchronizace času. To vše se řeší obvykle přes tablet, ke kterému se tachograf připojí buď bezdrátově, nebo kabelem.

Finálním krokem je vytisknutí potřebné dokumentace, stažení dat, která doloží, že vše proběhlo jak mělo a vypíše se protokol o ověření tachografu. Umístí se potřebné plomby, aby nemohl s tachografem nebo čidlem nikdo manipulovat, nalepí se štítek s údaji na B sloupek a u některých tachografů se ještě vymění akumulátor.

Zdroj info: truckunion.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články