Každý řidič by měl pravidelně sledovat, jaká je hloubka dezénu u pneumatik, které na svém autě zrovna má. Tento parametr totiž má značný vliv i na brzdnou dráhu, a tedy i na celkovou bezpečnost jízdy.
Brzdná dráha a hloubka dezénu za sucha i mokra
Články na téma letní pneumatiky:
- Kdy přezout na letní pneu
- Které letní pneu 185/60 R15 vybrat na auto?
- Jaké letní pneu 235/45 R18?
- Povolené rozměry pneumatik pro vůz Škoda Fabia
- Které letní pneu v rozměru 195/65 R15 se vyplatí?
- Letní pneu 225/40 R18 - jaké vybrat?
- Letní pneu Pirelli, vyplatí se jejich koupě?
- Letní pneumatiky a přezutí
- Cenově dostupné letní pneumatiky
- Letní pneu Pirelli
- Kilometrový nájezd letních pneu
- Hloubka dezénu a brzdná dráha - právě čtete
Minimální hloubku dezénu pneumatik v České republice stanovuje zákon. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 341/2014 Sb. konkrétně praví, že v případě letních pneumatik minimální povolená hloubka dezénu činí 1,6 milimetru. Tento požadavek se nevztahuje jen na osobní vozy, ale i třeba na autobusy. Výjimku mají jen mopedy do 50 cm3 a také skútry, v jejichž případě je přípustná hranice 1 milimetru.
U zimních gum je to trochu jinak. Tam se minimální hloubka dezénu liší, a to mimo jiné i dle tonáže vozu. Pro automobily do 3,5 tuny je minimální hloubka stanovena na 4 milimetry. V případě těžších vozidel je to dokonce 6 milimetrů.
Rozdíl mezi létem a zimou
Právní předpisy České republiky ale nepracují s pojmem „letní a zimní pneumatiky“. Vše se odvíjí od toho, v jakém období řidiči zrovna jezdí. Příkladem jsou třeba celoroční gumy. Během léta musí mít celoroční pneumatiky hloubku alespoň 1,6 milimetru. Pokud je však v platnosti ustanovení o povinnosti zimního obutí (od listopadu do konce března dle vnějších podmínek, a tedy v případě výskytu sněhu, ledu či námrazy), zvyšuje se tato minimální povolená hloubka až na 4 milimetry.
Řidiči často zapomínají, za co je běhoun automobilové pneumatiky v praxi vlastně odpovědný. Redukuje hluk, ovlivňuje spotřebu, zajišťuje řiditelnost i správnou přilnavost. Zároveň ale platí, že výrazně zajišťuje také brzdění, neboť přenáší sílu pohonu. Z toho plyne, že pokud je běhoun gumy už opotřebovaný, ztrácí své původní potřebné funkce. Auto začne hůře brzdit, má vyšší spotřebu a celková jízda se stává méně pohodlnou, na což mají někteří motoristé tendenci zapomínat.
Rozdíl v brzdné dráze je obrovský
Zároveň tedy platí, že pneumatiky s opotřebeným běhounem velmi prodlužují výslednou brzdnou dráhu, což v minulosti potvrdilo i několik nezávislých testů. Brzdná dráha nové gumy na suché vozovce v loňském testu ADAC činila 23 metrů. V případě jen pár měsíců zajeté pneumatiky (hloubka dezénu 7,5 milimetru) ale už činila 23,6 metru a u opotřebené gumy (hloubka dezénu 4 milimetry) pak dokonce 26 metrů, tedy o celé 3 metry více.
Jiný test německých nezávislých odborníků z ADAC také zkoumal, jak je to v případě mokré vozovky a zjištěné výsledky byly v tomto případě ještě zajímavější. Rozdíl mezi úplně novou pneumatikou a gumou s čtyřmilimetrovou hloubkou dezénu činil dokonce propastných 5,5 metrů. I proto experti jasně doporučují, aby motoristé nezapomínali na včasné výměny pneumatik a neohrožovali tím sebe i své okolí.
Hloubku dezénu gumy je možné změřit poměrně jednoduše. Ideální je hloubkoměr, který je k dostání za pár desítek korun v každé specializované prodejně. Oblíbeným způsobem je také měření hloubky prostřednictvím mincí. U letních gum se často používá pětikoruna, u zimních pneu je to pak padesátikoruna.
Levné letní pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos.