🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Brzdná dráha a hloubka dezénu za sucha i mokra

3. 6. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Každý řidič by měl pravidelně sledovat, jaká je hloubka dezénu u pneumatik, které na svém autě zrovna má. Tento parametr totiž má značný vliv i na brzdnou dráhu, a tedy i na celkovou bezpečnost jízdy.

Hloubka dezénu a brzdná dráha

Minimální hloubku dezénu pneumatik v České republice stanovuje zákon. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 341/2014 Sb. konkrétně praví, že v případě letních pneumatik minimální povolená hloubka dezénu činí 1,6 milimetru. Tento požadavek se nevztahuje jen na osobní vozy, ale i třeba na autobusy. Výjimku mají jen mopedy do 50 cm3 a také skútry, v jejichž případě je přípustná hranice 1 milimetru.

U zimních gum je to trochu jinak. Tam se minimální hloubka dezénu liší, a to mimo jiné i dle tonáže vozu. Pro automobily do 3,5 tuny je minimální hloubka stanovena na 4 milimetry. V případě těžších vozidel je to dokonce 6 milimetrů.

Rozdíl mezi létem a zimou

Právní předpisy České republiky ale nepracují s pojmem „letní a zimní pneumatiky“. Vše se odvíjí od toho, v jakém období řidiči zrovna jezdí. Příkladem jsou třeba celoroční gumy. Během léta musí mít celoroční pneumatiky hloubku alespoň 1,6 milimetru. Pokud je však v platnosti ustanovení o povinnosti zimního obutí (od listopadu do konce března dle vnějších podmínek, a tedy v případě výskytu sněhu, ledu či námrazy), zvyšuje se tato minimální povolená hloubka až na 4 milimetry.

Řidiči často zapomínají, za co je běhoun automobilové pneumatiky v praxi vlastně odpovědný. Redukuje hluk, ovlivňuje spotřebu, zajišťuje řiditelnost i správnou přilnavost. Zároveň ale platí, že výrazně zajišťuje také brzdění, neboť přenáší sílu pohonu. Z toho plyne, že pokud je běhoun gumy už opotřebovaný, ztrácí své původní potřebné funkce. Auto začne hůře brzdit, má vyšší spotřebu a celková jízda se stává méně pohodlnou, na což mají někteří motoristé tendenci zapomínat.

Rozdíl v brzdné dráze je obrovský

Zároveň tedy platí, že pneumatiky s opotřebeným běhounem velmi prodlužují výslednou brzdnou dráhu, což v minulosti potvrdilo i několik nezávislých testů. Brzdná dráha nové gumy na suché vozovce v loňském testu ADAC činila 23 metrů. V případě jen pár měsíců zajeté pneumatiky (hloubka dezénu 7,5 milimetru) ale už činila 23,6 metru a u opotřebené gumy (hloubka dezénu 4 milimetry) pak dokonce 26 metrů, tedy o celé 3 metry více.

Jiný test německých nezávislých odborníků z ADAC také zkoumal, jak je to v případě mokré vozovky a zjištěné výsledky byly v tomto případě ještě zajímavější. Rozdíl mezi úplně novou pneumatikou a gumou s čtyřmilimetrovou hloubkou dezénu činil dokonce propastných 5,5 metrů. I proto experti jasně doporučují, aby motoristé nezapomínali na včasné výměny pneumatik a neohrožovali tím sebe i své okolí.

Hloubku dezénu gumy je možné změřit poměrně jednoduše. Ideální je hloubkoměr, který je k dostání za pár desítek korun v každé specializované prodejně. Oblíbeným způsobem je také měření hloubky prostřednictvím mincí. U letních gum se často používá pětikoruna, u zimních pneu je to pak padesátikoruna.

Levné letní pneumatiky skladem

Zdroj info: Autorský článek.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články