Celoroční pneumatiky: komu se vyplatí a pro koho nemají smysl?

25. 2. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Vedle zimních a letních plášťů jsou na trhu i tzv. celoroční. Jejich popularita stoupá a stávají se volbou čím dál většího počtu řidičů. Je to ale dobře?

Hned zkraje je třeba konstatovat jednu věc - ano, pro někoho mají celoroční pláště smysl a takových řidičů není málo. Jak už jejich název napovídá, tak je lze používat celou sezonu. Odpadá tedy přezouvání a pořizování druhé sady kol, potažmo plášťů. Stejně tak nemusí řidič řešit, jestli už je opravdu čas přezout nebo tam může ještě dva týdny ty letní pláště nechat. Další nespornou výhodou je skladování, to totiž také odpadá. A koneckonců se dá i říct, že řidiče pak nemůže nic překvapit, ať sněží nebo je letní bouřka, na autě má obutí, které je na danou situaci alespoň částečně připraveno.

Celoroční=kompromis

Na druhou stranu jsou tu ale i negativa tohoto řešení. Tím prvním je samozřejmě univerzálnost celoročních pneumatik, díky které musejí zachovat alespoň základní ovladatelnost vozu za skutečně širokého rozsahu teplot a povětrnostních podmínek. Takové zimní pláště zvládají bez problémů dejme tomu teplotu od 10°C do -30°C. To je rozsah 40°C. Pláště letní pak fungují optimálně zhruba od těch 10°C do třeba 60°C, což může být v létě teplota rozpálené vozovky. To je rozsah 50°C. A od univerzálních tedy chceme, aby zvládaly jak těch letních 60, tak těch zimních -30 stupňů. A pneumatika, která tohle má umět, musí logicky být dosti kompromisní. A to jak směsí, tak vzorkem.

Není tedy divu, že v testech se celoroční pneumatiky umisťují přinejlepším někde ve středu hodnocení. Pak tu máme ještě otázku životnosti. Kdo by očekával, že s "celoročkami" najede stejnou porci kilometrů, jako s letními gumami, ten by se šeredně mýlil. Dá se dostat, když dobře, tak na dvě třetiny, počítejte ale spíše s polovinou.

Pozor na zatuhnutí

Potenciální riziko může představovat zatuhnutí disku na náboji. Výměnou kol v intervalu zhruba půl roku je zaručeno, že když už to v tomto místě zatuhne, tak ne až tak brutálně, jako když se někdo k výměně odhodlá třeba po šesti letech. Nějaké prostříknutí odrezovačem pak nepomáhá, někdy je třeba disk nahřát, čímž se znehodnotí, případně se auto zvedne a nezbývá než disk z náboje dostat násilím, které se ale podepíše i na podvozkových komponentách. Proto, když už celoroční pláště zvolíte, kupte si k nim i zinkový sprej a pro jistotu kola alespoň jednou za rok sundejte, očistěte, na kontaktní plochy nastříkejte sprej a zase je nasaďte zpět.

Je to pro vás?

Pro koho jsou tedy celoroční pneumatiky výhodné? Zejména pro toho, kdo nemusí za každou cenu nutně vyjet, když počasí dojde do extrému. Na namrzlé vozovce pokryté sněhovými jazyky to zkrátka bude s tímto kompromisním řešením vždycky o trochu větší risk, než se zimáky, které jsou do takových podmínek určené. Pokud tedy můžete páteční nákup odložit na pondělí z důvodu sněhové kalamity, není problém. Jestli jste ale na autě závislí a vyjet musíte stůj co stůj, celoroční gumy pro vás nejsou.

Ušetříte?

A jak je to s ekonomickou stránkou věci? Ušetříte, ale počítejte s tím, že hraniční hodnota životnosti směsi je 6 let. Na starších gumách bychom jezdit silně nedoporučovali. Jestli je do té doby sjedete a netrápí vás, že když je za okny vánice, tak radši zůstanete doma, mohou celoroční pneumatiky představovat tu nejlepší volbu.

Zdroj médií: pixabay

Podobné články