PRÁCE 🧰

Tachograf – povinnost výměny a problémy s ní spojené

19. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Tachografy Základní info k tachografům Výměna tachografů

Termíny nutné výměny tachografů se blíží, do konce roku musí spousta aut mít tachograf nejnovějšího typu. Jaké problémy mohou při výměně nastat?

Tachograf – povinnost výměny a problémy s ní spojené

Většinou je to bez problémů

Výměna tachografu zabere zhruba čtyři až osm hodin a abychom nikoho neděsili, tak obvykle probíhá bez problémů. Specializované servisy s praxí v oboru už vědí, co je může potkat a největší riziko je obvykle v elektronické části vozidla. Tachograf je totiž přímo napojen na řídící jednotku přes komunikační sběrnici.

S tím souvisí i charakter chyb. V naprosté většině případů je to nekorektně fungující komunikace tachografu se zbytkem vozidla. Projevuje se to hlášením závad, které tam do té doby nebyly a jedná se samozřejmě o hlášení falešná.

Na toto naštěstí v průběhu času reagují jak výrobci tachografů, tak i výrobci nákladních vozidel a tahačů. Pomocí aktualizací softwaru a firmwaru chyby opravují a v praxi se jich při výměnách tachografů objevuje méně a méně. Typicky třeba Volvo nebo Mercedes-Benz už jsou prakticky bez problémů, případně se dají chybové hlášky poměrně snadno řešit.

Termín výměny tachografů

  • Výměna tachografů je povinná u vozidel, která mají hmotnost nad 3,5 tuny, slouží k výdělečné činnosti a jezdí v režimu mezinárodní přepravy.
  • Pokud má vozidlo tachograf analogový nebo digitální tachograf první generace, musí u něj výměna proběhnout do konce letošního roku.
  • Do 19. srpna 2025 musí být všechna vozidla, která mají povinnost tachograf mít, vybavena nejnovější generací, tedy i ta, která mají předposlední generaci digitálního tachografu.
  • Jestliže je auto vyrobené od 21. srpna 2023 dále, na výměnu nemusí, má totiž již namontovaný tachograf nejnovějšího typu (G2V2).

Scania někdy zlobí

Samostatnou kapitolou je Scania. Tam dochází k potížím v komunikaci mezi tachografem se zbytkem auta docela často. Potýkají se s tím i autorizované servisy, což je poněkud překvapivé. Většinou se rozsvítí celá řada závad a nikdo si s tím moc neví rady, takže se to řeší ručním přehráním softwaru v řídících jednotkách. Jenže současně s tím roste i cenová náročnost výměny tachografu. Z obvyklých zhruba 30 tisíc korun se dostáváme klidně na 50 tisíc korun, protože práce autorizovaného servisu není levná. Některé firmy, které provádějí výměny tachografů, to řeší způsobem, že Scanie jednoduše nedělají.

    Zdroj info: truckunion.cz.
    Zdroj médií: Depositphotos.

    Za odborné informace děkujeme partnerovi

    Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.

    Podobné články