Tématu povinnosti výměny tachografů za nejnovější typ jsme věnovali už několik článků. Nyní došlo na predikce některých odborníků a ukazuje se, že ne všichni výměnu zvládnou. Kamiony tak nebudou smět za hranice Česka.
Nové tachografy jsou problém – výměnu nestihnou všichni
Články na téma výměna tachografů:
- Nevýhody výměny tachografů
- Tachografy a jejich výměny – proč to nenechat na poslední chvíli
- Co obnáší výměna tachografu
- Tachografy – dopravní firmy jsou zatím v klidu
- Nové tachografy: Co na to majitel spediční firmy?
- Nové tachografy: Jak jsou na tom firmy? Stíhají výměny?
- Tachografy nestihli vyměnit všichni. Kamiony budou stát - právě čtete
- Výměna tachografu: Problémy, které mohou nastat
- Tachografy – k čemu slouží a proč se budou měnit? - již brzy
Proč se výměna tachografů provádí?
Podle nařízení musí do konce letošního roku všechna nákladní vozidla, která jsou provozována v rámci mezinárodní přepravy, být vybavena tachografem nejnovějšího typu (G2/V2). Týká se to všech vozidel, která mají tachograf analogový, případně digitální tachograf první generace.
Nejnovější tachografy totiž mohou kontrolní orgány „přečíst“ i na určitou vzdálenost, tedy i bez potřeby vozidlo zastavit. Navíc mají vlastní GPS, takže přepínání zemí se nedělá ručně, ale automaticky (což je také asi jediná výhoda pro řidiče).
Všichni výměnu nestihnou
Už dříve jsme varovali, že může dojít k situaci, kdy se najednou na poslední chvíli začnou na výměnu dopravci objednávat a servisy nebudou stíhat. A jak nám potvrdil Jiří Graman, jednatel firmy Truck Union, která výměny tachografů provádí, děje se to.
Poptávka postupně rostla a aktuálně jsou naplněné kapacity servisu nadprůměrně. Není to ovšem problém výhradně český, dochází k tomu víceméně asi po celé Evropě. Na servis do Truck Union se totiž objednává i zahraniční klient, který má 12 kamionů.
Téměř s jistotou lze tedy konstatovat, že ne všechna auta budou nejnovějším typem tachografu osazena včas. Znamená to, že holt na začátku roku 2025 nebudou moci fungovat v mezinárodní přepravě. Šanci opozdilcům dává pracovní týden od 30. 12. do 3. 1. V něm lze očekávat pomalejší rozjezd zakázek a reálně začne logistika na plno fungovat až od 6. 1.
Tachografů není dostatek
Celé to má ale ještě jeden aspekt. Zásoby tachografů se zkrátily natolik, že už dodavatelé nejsou schopni plně uspokojit poptávky servisů. Namísto poptávaných 20 tak jsou schopni dodat třeba jenom pět kusů. A jak jeden z prodejců potvrdil, s přelomem roku přijde i zdražení. Dopravní firmy tedy mají poslední šanci výměnu realizovat a domluvit si v servisu termíny výměny za současnou cenu.
Situace se bude opakovat
Celé toto kolečko problémů a termínů si dáme ještě jednou v létě. Do 19. srpna totiž musejí být nejnovějšími tachografy vybavena všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. A to i ta, která mají předposlední generaci tachografů digitálních.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.
Diskuze (3)
U nás chybí došlápnout si na dodávková vozidla do 3,5t.. Řekněme podle počtu sedadel a ložné plochy... Tito střelci s rychlostí osobního auta a neomezenou dobou řízení jsou možná ještě větší nebezpečí...