Víte, jak zjistit skutečný stav tachometru u auta?

19. 10. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Stáčení tachometrů je stále v módě a děje se to denně. Někteří prodejci se nijak nerozpakují vám lhát do očí, i když sami dobře vědí, že auto, které chcete, je takzvaně stočené.

Jak zjistit skutečný stav tachometru?

Jakkoliv se často říká, že nezáleží na celkovém nájezdu, ale na reálném stavu auta, tak počet najetých kilometrů je vlastně jediným exaktním ukazatelem. Tedy samozřejmě v případě, že je číslo na tachometru pravdivé. Vše ostatní můžete odhadovat, případně se spolehnout na načtení diagnostiky. Ale jak je na tom motor a jestli se za dva tisíce kilometrů neprojeví nějaká závada, to je ve hvězdách. Jak tedy odhalit alespoň přibližně skutečný stav auta?

Prověření přes internet

Weby jako CarVertical nebo Cebia jsou sice fajn, ale ve skutečnosti je to taky tak trochu loterie. Po zadání VIN a zaplacení nějaké částky, typicky do pětistovky, se dozvíte vše, co lze o daném autě zjistit. Prohledají se databáze hledaných aut, pojišťoven a nejrůznějších registrů. Když máte kliku, vyběhne na vás podrobně zdokumentovaná historie a dozvíte se, že stav tachometru odpovídá a ten předek byl přelakovaný skutečně po malém ťukanci, což dosvědčí fotografie od pojišťovny.

Obvykle ale výpis vypadá tak, že začátek historie je jasný, pak tam bude pár záznamů z prvních let v provozu a následně nic, maximálně tam bude uvedena změna majitele. Což asi moc nepomůže a člověk může jen hádat, čím vším si auto třeba za pět let prošlo a kolik toho absolvovalo. Takže ano, tyto služby má smysl zkusit, pětistovka není nijak šílená částka, ale dozvědět se něco užitečného, je u starších ojetin téměř nemožné.

Servisní knížka

Překvapivě hodně vozidel je prodáváno se servisní knížkou. Ta může odpovídat realitě, ale taky nemusí. Věnovali jsme se tomu v samostatném článku, ale ve zkratce - pokud se vám cokoliv v servisce nezdá, pátrejte, volejte, chtějte informace.

Všímejte si detailů

Nakonec nejčastěji nezbude nic jiného, než spolehnout se na pátrání po detailech, které mohou leccos prozradit. Před tím, než vyrazíte auto omrknout, mrkněte se na internetu, co v interiéru a jak rychle podléhá opotřebení. Jak? Výborným zdrojem jsou facebookové skupiny. Tam najdete i stovky fotek z interiérů a když tam vložíte odkaz na inzerát, najdete tam dost možná bývalého majitele nebo někoho, kdo už se na auto jel podívat. A stejně tak dostanete i rady po čem pátrat, kam se kouknout a co hledat.

Když dorazíte k prodejci, nechte si auto otevřít a zaměřte se na vše, co se časem ošoupává a viditelně opotřebovává. Začněte volantem - jak moc je ohmataný? Po osmdesáti tisících už to na něm trochu znát bude, ale nijak zásadně. Stejně tak tlačítka a páčky u volantu. Gumy pedálů taky leccos prozradí, stejně jako třeba stav řadicí páky. Velmi dobrým pomocníkem jsou sedadla. Drtivá většina aut vozí většinu času jen jednoho člověka - posaďte se na sedačku řidiče, pak na sedačku spolujezdce a porovnejte rozdíl. Je-li znatelný, tak to skutečně nebude zánovní ojetina.

Podívejte se i na vnějšek auta. Hodně prozradí lak a jeho stav - první ďubky od kamínků na sebe nenechají čekat dlouho, ale přední kapota by jimi neměla po sto tisících být doslova poseta. Určitě se zaměřte i třeba na tlumiče - pokud nejsou originální, tak je pravděpodobné, že je někdo měnil kvůli opotřebení. A to znamená, že auto má najeto minimálně kolem 200 tisíc kilometrů.

Zajímejte se o prodejce

V dnešní době není problém si kohokoliv doslova prolustrovat na internetu. Zajímejte se o zkušenosti s daným prodejcem, vygooglete si jeho jméno, číslo, pročtěte si hodnocení autobazaru. Cokoliv, co vám prodávající řekne, berte se rezervou, při jakýchkoliv pochybnostech z nákupu vycouvejte a hledejte jinde.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články