VIN číslo: k čemu slouží a co vše z něj lze vyčíst?

27. 2. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

VIN číslo nebo také hovorově "VINko", je poměrně profláklý identifikátor vozidla. Každé auto ho má unikátní, lze tak podle něj jednoznačně a přesně identifikovat model vozu.

Kde ho hledat

Kód bývá vyražen na více místech, přičemž některá jsou záměrně volena tak, aby přístup k nim byl složitější. Nejčastěji to však bývá za předním sklem dole, v motorovém prostoru, v zavazadlovém prostoru a někdy také pod podlahou u spolujezdce. V zásadě jde o to, aby bylo možné i při opravdu fatální nehodě identifikovat daný vůz. VIN číslo je buď na přinýtované plaketě, speciální samolepce nebo je vyraženo.

Žádné dva nejsou stejné

Číslo má přesně daný formát a odborníci z něj zvládnou leccos vyčíst, autorizovaný servis by měl být schopen i vidět v databázi podle VINka historii vozu a všechny evidované opravy. A jelikož je kód na více místech po celém autě, je možné poznat, zda nekupujete z druhé ruky nebo v bazaru slepenec ze dvou vraků.

VIN tvoří 17 znaků. Ty, které by se daly snadno zaměnit jsou vynechány. Nenajdete v něm tady I, O, Q, ani jedničku nebo nulu. První tři znaky určují výrobce, přičemž ten úplně první označuje region. A-H je Afrika, J-R je Asie a S-Z znamená Evropa. Čísla 1-5 jsou pak pro výrobce ze Severní Ameriky, Kanady a Mexika, 6-7 je Austrálie a Nový Zéland a Jižní Amerika má 8-0. Nebyla by to mezinárodní norma, aby v ní nebyla nějaká výjimka. Malosérioví výrobci používají jako třetí znak 9 a další tři znaky jejich kódu jsou na pozicích 13, 14 a 15.

Dalších šest znaků je tzv. VDS (Vehicle Descriptor Section). Zde mají výrobci prostor pro nějaký svůj systém a většina z nich má tabulku, podle které lze z VDS vyčíst obvykle motorizaci, druh karoserie, výbavový stupeň, případně další detaily.

Konec VIN, který má osm znaků je pak VIS (Vehicle Identifier Section). Na desáté pozici je rok výroby, na jedenácté továrna a zbytek čísel je pořadové číslo karoserie.

Kontrola není všespásná

Při technické nebo evidenční kontrole technik vždy kontroluje VIN kód. Pakliže se shoduje s technickým průkazem, ví, že kontroluje správné auto a ne nějaké, které je úplně stejné, akorát na jiných značkách. Kódem se ale řiďte i vy. Mělo by to být to skutečně první, co zkontrolujete při nákupu ojetého vozidla. Jsou i firmy, které vám za poplatek vytáhnou servisní historii podle VINka z databází. Zde pozor, navzdory tomu, co provozovatelé těchto služeb tvrdí, to není stoprocentně spolehlivé. Garážové servisy nikam opravy aut svých zákazníků nezaznamenávají a pokud tak kupujete ojetinu, jejíž poslední záznam je 12 let starý, tak nikdo nedokáže zaručit, že mezitím nebyla třikrát stočená a dvakrát bouraná na totálku.

Zdroj médií: flickr

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?