Stočený tachometr auta a prověření podle VIN

25. 8. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Většina těch, co kupují ojetinu, se zajímá především o dvě základní věci. Jestli auto nebylo bourané a jestli nemá stočené kilometry na tachometru.

Stočený tachometr vozidla a prověření podle VIN

Články na téma stočený tachometr:

  1. Stočený tachometr zákazníkům nevadí, požadují za to jen slevu
  2. Jak poznat stočený tachometr? Zaměřte se na detaily
  3. Jak zjistit skutečný stav tachometru?
  4. Kontrola tachometru vozidla
  5. Stočený tachometr vozidla a prověření podle VIN - právě čtete
  6. Stočený tachometr vozidla - již brzy
  7. Stočený tachometr auta - již brzy

Statistiky hovoří poměrně jasně – třetina ojetin má stočený tachometr, přičemž na prvních místech jsou obvyklí podezřelí z koncernu VW, tedy Škoda Octavia a Volkswagen Passat. Trio doplňuje BMW řady 5. Rekordmanem je Škoda Fabia, u které byl stav tachometru ponížen o 760 tisíc kilometrů, setkat se lze i s auty stočenými o jeden dva tisíce. To se děje u aut z operativních leasingů, kde se někdo chtěl vyhnout doplácení za vyšší nájezd, než je ve smlouvě.

Vnucuje se otázka, jak stočený tachometr poznat. Fyzická obhlídka auta by měla proběhnout před každým nákupem ojetiny a je tu i varianta prověření VIN čísla v nejrůznějších databázích. Kombinace obou možností samozřejmě snižuje riziko špatné koupě.

Ověření kilometrů podle VIN

Existují nejrůznější služby, které umí po zadání VIN kódu a uhrazení poplatku vyjet výpis z většího či menšího počtu databází. Některé z nich umí dopředu uživateli sdělit, kolik jakých údajů se o autě našlo, takže člověk ví, za co platí. Obrázek o autě je tím komplexnější, čím více servisů, kontrol a prohlídek, ale i třeba pojistných událostí absolvovalo. Například Cebia uvádí, že jenom v České republice mají kolem 2500 zdrojů dat – autoservisy, pneuservisy, pojišťovny a spousty dalších subjektů.

Placený výpis pak obsahuje krom spousty jiných údajů i graf průběhu kilometrového nájezdu v čase. Pokud je tam pokles, je to jasné, stav tachometru byl upraven. Pokud je poslední záznam již staršího data, případně je v údajích nějaký větší časová mezera, je dobré se podívat, jestli křivka grafu v tomto místě odpovídá svojí „stoupavostí“ nebo je podezřele plochá. I to může být nepřímý náznak, že něco nesedí.

Nejvíce se samozřejmě s tachometry manipuluje u aut určených k polykání kilometrů, obvykle ve firemních flotilách. Oktávka v naftě poslouží tři roky jako služebák pro obchoďáka, který za tu dobu nacestuje třeba 150 tisíc kilometrů po republice. Následně dostane auto nové a olítanou octavii vykoupí od poskytovatele operáku nepoctivý autobazar. Ten udělá ze 150 tisíc voňavých 85 tisíc a kupující se jenom pohrnou. Do týdne je takové auto pryč, na nového majitele přitom za nedlouho čekají obvyklé pasti v podobě dvouhmoty, vstřiků a turba. Přitom stačí prověřit kilometry podle VIN a podvod během pár minut odhalit.

Jak poznat stočený tachometr na místě?

Tady už to není tak jednoznačné jako při prověření pomocí placené služby. Typickým vodítkem je stav interiéru i exteriéru. Ohmataný volant bude už po 100 tisících, ale po čtvrt milionu už bude pomalu zralý na výměnu, i pokud je kožený. A například nejlevnější škodovácké volanty, takové ty plastové, bývají značně odřené už kolem 150 tisíc kilometrů.

Mrkněte i na pedály a stav jejich ošoupání, stejně jako na tlačítka v interiéru. Zkuste si sedačku řidiče i spolujezdce a uvidíte, jak moc se liší „prosezenost“. Rozdíl bude znát už kolem 150 tisíc, ale nemusí to být pravidlem, třeba spousta seniorů jezdí spíše ve dvou. Na druhou stranu si důchodci většinou nekupují naftový Volkswagen Passat.

Je dobré si dát do kontextu i model auta. Litrový tříválec v hatchbacku asi nekupovala firma, aby jezdil štreky přes celou Evropu a nejeví-li takové vozidlo známky nadměrného opotřebení, můžete mu naježděných 60 tisíc za 8 let asi věřit. Kontrola tachometru podle VIN by to pak měla jenom potvrdit. Stejný nájezd u Škody Superb s nejsilnějším naftovým dvoulitrem ale působí podezřele, protože nikdo rozumný nebude kupovat takové auto, aby jezdilo 7500 kilometrů za rok.

Vnější stav také leccos prozradí. Nastudujte si dopředu, jaké pneumatiky auto dostávalo z výroby, pokud je zánovní, mělo by je mít. To samé platí i pro brzdové kotouče. Tlumiče a pružiny budou rovněž u většiny aut s nájezdem do 100 tisíc kilometrů původní. Naopak opotřebení kufru nehraje roli – jedno nešikovné stěhování skříně nákladový prostor poznamená navždy.

Zdroj info: Cebia.
Zdroj médií: Depositphotos.

Odborné informace o stočeném tachometru poskytla

Česká společnost založená v roce 1991. Jednička v prověřování a zabezpečování vozidel na českém trhu, která pomáhá motoristům nejen s bezpečným nákupem vozidel.

Podobné články