Na co si dát pozor při koupi auta, aneb kontrola auta před koupí

3. 1. 2021 7 min. čtení Tipy a rady

Koupě ojetého vozu není jednoduchá věc. Když si člověk vybere, jaké auto chce, je dobré si prověřit, jestli se ho prodávající nesnaží natáhnout nebo podvést. Na co si dát pozor při koupi auta? Dozvíte se v našem článku.

Na co si dát pozor při koupi auta

Prověřujte a ničemu nevěřte

Už při samotném výběru ojetiny je dobré se trochu zajímat o prodávajícího, případně bazar. Není od věci si minimálně vygooglit telefonní číslo (v případě soukromé osoby) a zajímat se o hodnocení v recenzích (u bazaru). Na recenze pozor, hodně bazaristů si je píše samo. Pokud si danou firmu vyhledáte opět přes Google, tak se podívejte na jednotlivé hodnotící. Pod jménem je napsáno, kolik recenzí už daný účet napsal. Pokud je tam nápadně nízké číslo, nepřikládejte hodnocení váhu. Pravděpodobně si ho bazarista napsal sám (o to větší by to pro vás mělo být varování).

Ještě jedna dobrá rada! Jakékoliv pochybnosti se bude prodávající pravděpodobně snažit rozptýlit a uchlácholit vás, že "to nic není" nebo "to je normální". U soukromé osoby dejte při takovém tvrzení i na dojem z daného člověka, v bazaru tomu nevěřte, na 95 % jsou to naučené báchorky, výmluvy a lži.

Google recenze

Nabídka ojetých vozů od soukromých inzerentů

Vezměte s sebou odborníka!

Ještě než se vyrazíte na nějaké auto podívat, prověřte si jeho VIN. Podrobnější tomu věnovaný článek jsme již psali. Pakliže kontrola podle VIN nepřinesla žádné negativní zjištění, klidně vyrazte prověřit vůz osobně. Na místě určitě dejte na první dojem z prodejce a místa. Pokud je auto zaparkované u rodinného domu a vedle stojí zbrusu nový vůz, je asi jasné, proč dotyčný prodává. Pakliže jedete do bazaru, je situace složitější. O to více se bude hodit názor někoho, kdo se v autech vyzná, ideálně mechanika. Jestli nějakého máte třeba v rodině, určitě ho vezměte s sebou.

Motor musí být studený

Po příchodu k autu si ještě před nastartováním nechte zvednout kapotu a sáhněte na motor. Je-li studený, super, je-li teplý, je něco možná špatně a prodejce ho chtěl před vaším příjezdem zahřát, aby pak naskočil na první pokus. Není to ale pravidlo, u více žádaných ojetin se často stane, že přijdou dva zájemci po sobě a motor zkrátka nestihl vychladnout. Krom tohoto se podívejte i po motorovém prostoru a všem kolem. Jestli je vše krásně čisté, určitě zbystřete, dost možná chtěl někdo zamaskovat úniky provozních kapalin. Má-li ale motor jakousi patinu a není úplně čistý, je to dobré znamení. Rozhodně se ale mrkněte, jestli není někde nějak moc zašvihaný od oleje nebo něčeho jiného. To by mohlo znamenat brzkou nutnost opravy.

Určitě také překontrolujte sváry a uchycení světel. Po drobnějších nehodách se může stát, že světlo se částečně vylomí z uchycení, stejnoměrnost svárů a jejich kvalita prozradí případnou opravu vozu v minulosti. To platí pro všechny spáry a sváry na celém autě.

Před nastartováním otevřete nádobku od chladicí kapaliny a podívejte se na její spodní stranu. Takový divný bílý šlem značí přítomnost oleje ve vodě, což je samozřejmě špatně. "Nejlepší" variantou je prasklé těsnění pod hlavou, ale ani to není věc, která se dá opravit za tři stovky a deset minut času.

Zaměřte se na zvuk

Pak už si klidně nechte motor nastartovat a sledujte, jak ochotně naskočí. Zvuk má každá pohonná jednotka trochu jiný a nelze tedy univerzálně říct, že něco je dobře a něco špatně. Každopádně pokud se ozývá nějaké výrazné cinkání, klepání nebo dokonce drhnutí, je to špatně. Otáčky by neměly kolísat. Určitě si sedněte i dovnitř vozu. Motor zhasněte, vytáhněte klíček a znovu ho nastartujte. Sledujte přitom kontrolky. Ta, která značí závadu airbagů musí zhasnout samostatně. Pokud ne, je její zhasnutí navázáno na jinou kontrolku a airbag je pravděpodobně už vystřelený.

Zkontrolujte lak na všech dílech

Obejděte celé auto a podívejte se na štítky na sklech. Měl by na nich být stejný kód. Pokud ne, byla měněna. U čelního se to dá pochopit, u bočních už je to hodně podezřelé. Zkontrolujte i VIN, jestli se shoduje s tím, který je v technickém průkazu (malém i velkém). Je-li někde výrazně méně poškrábaný lak nebo má jiný odstín než zbytek vozu, je to rovněž podezřelé a daný díl byl pravděpodobně měněn. Při obcházení se zastavte u výfuku a zhodnoťte barvu kouře z něj vycházejícího. Je-li šedý, je vše v pořádku, modrá značí silné opotřebení pístních kroužků, bílá zase, že spaluje vodu. Ani černý kouř není ideální, značí taktéž hodně opotřebený motor nebo závadu na vstřikování.

Všechno vyzkoušejte

Uvnitř vozu se zaměřte na jakýkoliv podezřelý zápach. Přílišná vlhkost, skvrny, jemný písek nebo třeba plíseň mohou značit, že auto bylo vytopené. Sledujte i opotřebení volantu, tlačítek a sedadel. Mělo by odpovídat nájezdu, to znamená zhruba při 100 tisících už na volantu bude znatelné oleštění, při 200 tisících už bude jeho věnec trochu odřený. Na co nezapomeňte, je zkouška veškeré elektroniky. Elektrické zamykání a odemykání, stahování oken, nastavování zrcátek, blinkry, klakson, světla, rádio, navigace, infotainment a jiné. Prostě všechno si v klidu vyzkoušejte, dodatečně se budou tyto závady řešit reklamací blbě.

Zdroj médií: Google.

Podobné články